Skidåkning i + 6 grader?

Skidåkning i + 6 grader?
Hej!
Vi har planerat att åka upp till Sälen nästa helg. Det ser ut att bli plusgrader ev över nätterna samt på dagarna. Hur går det att åka då tycker Ni? Är det värt att åka upp?

Skidåkning i + 6 grader?
Tveklöst! I min värld är den enda skidåkning som inte är värd att företa sig den där man skadar sig. Eftersom man inte vet när det är ger man sig ut så fort man har chansen och försöker ha så roligt som möjligt och lära sig så mycket som möjligt.

Skidåkning i + 6 grader?
Nu vet jag inte vad du läst för prognos ... men enligt YR blir det kanonväder i Tandådalen/Hundfjället nästa helg med minusgrader på natten och sol och plusgrader på dagen. Fin vårvinter med andra ord ... Men prognos är prognos och det blir vad det blir!

Oavsett väder och vind har jag svårt att tro att det inte skulle gå att hitta bra skidåkning i Sälenfjällen nästa helg, det är väl i så fall eventuell blåst, dimma och regn som kan ställa till det, om nu prognosen slår fel!

/MM

Skidåkning i + 6 grader?
För att hålla svaret generellt så är det ju förstås inga problem med att åka skidor i +6 grader. Det som kan orsaka problem är ju om det är kallt på nätterna och plusgrader på dagarna. Skaråkning är ju inte det mest trivsamma som finns. Sen kan det förstås bli problematiskt om det är för varmt och blött eftersom skidorna kan suga fast ganska bra i snön ibland. Inget av detta är väl dock anledningar att låta bli :)

Skidåkning i + 6 grader?
Tjena

Vi åkte i Romme A förra helgen i minst +6 .. :-)
Kanon före!
Lite folk !
Men så åker jag på lite bredare skidor så jag lider inte så mycke av "sorben" ...

Skidåkning i + 6 grader?
Kalla nätter och hårt, varma dagar och slask = VÅRÅKNING, en riktigt genomtrevlig variant av glidåkning!
"...Värt att åka upp?"
Bah...! så klart, glasklart!
Eder,
Ace DG

Skidåkning i + 6 grader?
viktorflygare sa:
Tveklöst! I min värld är den enda skidåkning som inte är värd att företa sig den där man skadar sig. Eftersom man inte vet när det är ger man sig ut så fort man har chansen och försöker ha så roligt som möjligt och lära sig så mycket som möjligt.
Härlig inställning, håller med! Och vårskidåkning är ju för övrigt helt underbart! Hade kanonfina dagar i Bjursås med lagom snow-slush-ig snö häromhelgen och hoppas på mer sånt än denna säsong...

Skidåkning i + 6 grader?
Fjolårets totala avsaknad av vårskidåkning har i år furstligt kompenserats med en säsong som, här i Värmland, präglats av åkning i frusen Manchester, snömoshögar och slask.
Skidval efter underlag och lika rolig åkning, men bättre träning för benmusklerna när det hoppar och slår:)
Så självklart skall du åka till Sälen. Åka kan man göra så länge det finns nån form av snö kvar.

/GC

Skidåkning i + 6 grader?
Ett litet tips! Om man inte är "raceputte" och är ägare av ett par välslipade och dämpade racelagg behöver man inte vara så morgonpigg! Resultatet av plus på dagarna och minus på natten kan vara väl fostrande första timmen på morgonen ... ;-)

/MM

Snödjup

Tillbaka
Topp