Skidåkning i framtiden

After-Bang

Ny medlem
Skidåkning i framtiden
Hallå där! :)
Skidor (twintip) har blivit mer populärt under några få år, och det har gjort att extrem sporten har utvecklats. Själv tror jag att fler och fler kommer att joina skid världen, speciellt nu när slopestyle och halfpipe kommer att vara med i vinter OS i Sochi 2014. Fler talanger kommer att uppstå och tricken kommer till en helt ny nivå. Som jag nämnde förut så har sporten utvecklats något vansinnigt
detta var för 12 år sen och nu utförs sådana trick
På endast 12 år har guld medalj i X Games varit en switch rodeo 720 till en nosebutter triple cork 1620, det är ju helt sjukt! Det tar väl inte lång tid innan den första quad kommer att landas.
Men då kommer min fråga, hur kommer skidåkningen att bli i framtiden? Vilka trick kommer att utfördas? Hur stora kommer big jumpen att bli? Blir det ens någon skidåkning i framtiden?, global uppvärmning osv.. Vad tror du?

Skidåkning i framtiden
Haha, sicken skön video på Tanner :)

Och om skidåkningen i framtiden.. jag tror att det finns en gräns för hur stora hopp och många rotationer man kan göra, eftersom det finns en gräns för hur mycket muskler/koordination och liknande en människa kan ha. Dock är den gränsen inte i närheten av att vara nådd än. Och stilaspekten kan också påverka/bromsa den utvecklingen.

Jag tror även att storabergsåkningen på tävlingsfronten kommer delas upp. Freeride World Tour går på ännu större/hårigare face, kanske till och med med deltävlingar i Alaska, Himalaya och liknande. Dessutom skapas det en ny "BC-jibb"-tour som körs på snällare face med en del byggda features, som Linecatcher eller Cold Rush fast en tour.

Den globala uppvärmningen kommer ställa till det för de flesta glaciärer med sommarskidåkning, men samtidigt stökas vädersystemen till så det blir extremt kalla, snörika vintrar i de europeiska bergsområdena, som helt plötsligt kan konkurrera med Nordamerika när det kommer till snömängd.

Eller så blir det helt annorlunda. Den som lever får se :)

Skidåkning i framtiden
Beträffande global uppvärmning så innebär en sådan mer nederbörd och mer vind vilket ger mer snö där det är tillräckligt kallt. Tyvärr så innebär det även att det blir ojämnare temperaturer vilket kan ge tö mitt i vintern. I det längre perspektivet så kommer det en istid redan om något tiotusental år så global uppvärmning är bara en liten störning som tidigare uppträtt helt utan människans inverkan. Hursomhelst så lär det finnas bra skidåkning oavsett värme eller istid även i framtiden.

Skidåkning i framtiden
Allå, allå ...

Detta var för 30 år sedan ... vad har egentligen utvecklats ... kläderna, håret och attityden?

;-) / MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp