Skidåkning i Iran

jib73

Ny medlem
Skidåkning i Iran
Hej!
Har läst en del om Iran här och det ge mycket bra info, men jag undrar fortfarande hur själva åkningen är. Vi åker på egen hand ner och skall bo i Dizin. Är offpisten lättåtkomlig, typ bara att hoppa ur listen så finns det puder? Är det så att stighudar är ett måste för att få tillgång till skidparadiset jag läst så mycket om? Klarar man sig utan guide om man åker privat? Kan man hyra guide där nere? Något man absoult skall tänka på när man åker? Är bergen branta, typ Chamonix? Tänker på lavinrisken.

Skidåkning i Iran
Finns jättemycket info om detta på forumet, så om du söker lite så hittar du säkert en massa bra info.

Offpisten är extremt superlättåtkomlig. Den är överallt! Bara att välja och vraka.
Om det skulle bli snöfattigt en period så kan stighudar vara bra, men man klarar sig utan dem oftast. När jag var där använde vi dem bara en dag, och det var inte p.g.a. dålig snö, utan eftersom det kräksnöade så mycket så liftarna var stängda...

Visst klarar du dig utan guide om du åker privat. Oftast behöver man bara åka under liften ner igen, för pudret är precis lika bra 500m bort.
Bergen är inte branta, men terrängen är relativt kuperad, så det finns en del branta spots. I Shemshak hittar man kanske lite brantare åk, men har tyvärr inte varit där...
Guide finns inte att hyra. Iranierna har ingen som helst aning om vad lavinrisk innebär, så en guide är ju bra att ha med om ni inte vet något om lavinsäkerhet.
Det är dock inte säkrare för att man håller sig intill pisterna, när jag var där utlöste några norrmän en hängdriva som bara låg ett stenkast från pisten...

Tillbaka
Topp