Skidåkning i närheten av Umeå

Har funderat på att lägga säsongandet på is och ta tag i livet nästa höst och bege mig till Umeå för att studera. Vad finns det för skidorter där i närheten? Hur lång är säsongen?
Någon som kanske redan pluggar där och vill komma med lite tips?
Är Luleå bättre om man tänker spendera mkt av den lediga tiden på ett par skidor?

Luleå är bättre gå in på www.ltu.se och titta på länken alpina så får du information om skidbackarna och vilka resor universitetet anordnar

Hej Tjakkie!
Om du väljer att plugga i Umeå så har du ca 35 mil till Tärnaby och ca 40 mil till Hemavan och 33 mil till Kittelfjäll(bra heliski).Du kan ju även utnyttja de närmaste i Umeå eller åka ca 13 mil till Lycksele som oxå har en backe. Luleå är dock en trevligare stad, har pluggat där själv, och där kan du ju åka till Dundret eller Kåbdalis eller varför inte bara stanna kvar och åka i Luleå. Norrbotten är helt ok men även Västerbotten, bor själv i V-botten men föredrar Luleå framför Umeå. Men oavsett vad du väljer så är det inte långt att åka till Luleå från Umeå och tvärtom eller hoppa på tåget till Kiruna och vidare till gränsen.......finns inga avstånd här i norr......men det är klart att man måste se möjligheterna för att tycka att 35 mil inte är långt. Hoppas att du kommer att trivas och gillar man att åka skidor så kan de ju vara värt att måsta ta en liten transportsträcka för att få åka lite skidor, T-by öppnade förra helgen!

Luleå har några backar runt om.

Ormberget som du ser från campus, dock inte så mycket att hurra för.
Måttsund som ligger 1.5 mil utanför duger bra för lite kvällsåkning, dit brukar det gå gratisbussar direkt från campus under torsdagkvällar (Under skidsäsongen så klart).

Sen har du Storklinten eller kåbdalis som är lagom för dagsutflyket 7 respektive 13 mil.

Ska du bege dig lite längre så har du Dundret på ca: 25 mils avstånd.
Finska orterna Levi och Ylles på ca:30 mil

Sen har du ju ett pärlband eftter E10:an med:
Abisko/Nuolja [44 mil] (bra rabbater där som student vid ltu, 40% på liftkorten 20% på boendet, förra året iaf.)
Björkliden [45 mil], inte helt fel.
Gränsen [48 mil], som medlem i studentidrotten Luleå så kan man bo billigt i vassijaure.
Narvik [53 mil], grym åkning med utsikt över atlanten.

Helt ok helt enkelt..

Bor du i Umeå är det låååångt till bra skidåkning...35 mil.....man flyttar inte till Umeå för att åka skidor i Vännas....har själv bott i Umeå i 5 år.

I Luleå är det också långt till bra åkning...Måttsund och Kåbdalis motiverar knappast en flytt dit...har bott utanför Luleå i 4 år.

Enda stället med fjällnära universitet/högskola i Sverige är Östersund. Närhet till Oviksfjällen, Höglekardalen, Vålådalen, Åre etc. Har aldrig bott där, men har en hjärna som drar slutsatsen att det stället är bra....

Är dock medveten om att det har att göra med val av utbildning också....

Annars finns det bra akademiska utbildningar och framförallt bra skidåkning i Norge....Tromsö, Trondheim, Ålesund, Bergen etc....

Mitt inlägg i tråden baseras på slalom och toppturer....

Det går fint att åka på dagsturer till kittelfjäll från Umeå, man måste bara vara motiverad att gå upp tidigt och komma hem sent. Som en resa från stockholm till romme lite drygt. Det som är dåligt med både Umeå och Luleå är ju att dom ligger i det platta kustlandet, man får helt enkelt åka en ganska bra bit för att få berg som är nåt att ha.

Helgresor kan man göra överallt ifrån, det viktiga är att ha en bra hemmabacke på gångavstånd att åka i på enstaka lediga dagar och kvällar, vetifan var den studieorten med en bra sån finns bara.

Om man gillar pist i klass med pulkbacke, med replift så är Umeå rätt stad! ;)
Här i Luleå finns en likvärdig + en med hela tre pister. På Universitetet gör man organiserade utflykter till större skidanläggningar ibland.

Storklinten och Kåbdalis ligger ju inom två timmars bilfärd från Luleå, men det ingen hemmabacke direkt.

Väldigt skidsugen så finns ju Östersund som studentstad eller varför inte plugga rymd i norr?

Man va fan, jag vet ju inget om norra Sverige..!
Jag söker till läkare och har man turen att faktiskt bli tagen i den jävla lottningen, så lär man väl ändå bara hamna i Umeå och jag har hela tiden försökt övertala mig om att det är nära till snowboardåkningen.....men jag var ju helt ute o....!!!!!!

Prova Bygdsiljum och Agnäsbacken.
Båda ca 6-8 mil från Umeå.
Två prisvärda alternativ. dagkort ca 120 kr.
Inga alper precis men fyra mil från Bottenviken är det svårt att hitta högre berg. Sen får man ju ta det för vad det är.

Själv "säsongar" jag varje vinter i Agnäs eftersom jag bor där.
säsongskort kostar 1100 kr. Ett vettigt sätt när man är småbarnsförälder. de senaste två åren har jag skidat ca 35-40 tillfällen per säsong.

www.agnas.nu

just nu så kikar jag ut genom fönstret och ser snökanonerna i full gång.

snart så stundar premiären.

Tillbaka
Topp