Skidåkning i Nordamerika

Mullman

Ny medlem
Skidåkning i Nordamerika
Hej!

Jag har lite frågor och funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med ang skidåkning på andra sidan Atlanten.
Det är så att jag och 2-3 st polare ska resa iväg till lite olika ställen typ jorden runt resa och vi har bestämt oss för ett stopp i bergen :)
Vi har inte så mycket erfarenhet om skidåkning i Nordamerika men vi har iaf ställt in oss på Kanada pga att vi är under 21 och vet inte hur det fungerar med alkohol osv om man skulle vara i USA. Vi har kollat lite på Whistler av den enkla anledningen att vi är sugna på en del afterski och jag antog att det är rätt bra ös där pga mycket folk rätta mig om jag har fel :)
Jag undrar lite om boende, vi räkna med att stanna där i 1-2 månader. Jag funderar på hur man löser bästa och billigaste boende, fungerar det att bo på hostle eller blir det för dyrt? Vi har en budget på ungefär 20 000 kr under denna period där allt ska ingå förutom flyg till och från.
Sen funderar jag på liftkort kan man köpa månadsvis eller måste man köpa ett säsongskort om man ska stanna upp till två månader?
Sen har jag en sista fundering om utrustningen, vi kommer ju vara i någon annan del av världen innan vi åker till Nordamerika kan man på något enkelt och billigt sätt skicka över sin utrustning? Är inte så sugen på att dra med sig den hemifrån om man ska t ex till Asien först :P

Förlåt för en dålig text men är ganska trött just i skrivande stund, försök ha lite överseende :P

Skidåkning i Nordamerika
Var i Whistler säsongen 08/09, då fanns det inget annat än säsongskort (~10 000 SEK)om man skulle va där mer än ett par veckor. Boendet låg på MINST 5 000 SEK skallen/månad om man inte är sugen på att bo ute i skogen. (Hostel vet jag inte ens om det existerade..)

Sen till det positiva: Det är galet bra afterski och sköna backar!

Skidåkning i Nordamerika
Whistler är ett väldigt kul resemål, dock väldigt dyrt i jämförelse med de mindre hålorna i nordamerika. med Er lilla budget kan whistler bli tuff.

Skidåkning i Nordamerika
Kan man fixa boende när man kommer dit mitt i säsongen för 1-2 månader tro ni? Eller måste man sköta sånt hemifrån innan man ger sig av? Antar att det kan vara fullbokat under högsäsongen? Behöver absolut inte bo fint men vill som sagt bo hyfsat centralt.

Skidåkning i Nordamerika
Hej!

Vi var i Whisler Blackcomb nu i Mars 2011, Gick att köpa liftkort från tim.kort till dygnskort, ett tips köp kortet på Vancouver Airport om ni kommer med flyg, gick att få upp till 20% rabatt där finns en stor disk typ VisitBC eller nåt liknande som en turistbyrå
Vi var där i var där i värsta högsäsongen och bodde på Hotel Listel Whistler väldigt nära Blackcomb Gondola betalade ca 100 CAD för 2 personer/natt.

Mvh/Daniel

Skidåkning i Nordamerika
Mullman sa:
Kan man fixa boende när man kommer dit mitt i säsongen för 1-2 månader tro ni? Eller måste man sköta sånt hemifrån innan man ger sig av? Antar att det kan vara fullbokat under högsäsongen? Behöver absolut inte bo fint men vill som sagt bo hyfsat centralt.
http://www.bc.worldweb.com/ Kan kanske hjälpa er, finns nån länk ang boenden osv.

Tillbaka
Topp