Skidåkning? nEjnejnej.....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

freeride_nu

Aktiv medlem
Hej all skidåkare...jag är sorry men ni måste också börja inse snart att er sport är på väg att dö ut och övertas av blades (eller snowblades om man ska förtydliga det) Blades är det roligaste och bästa som har hänt skidåkningen sen valla kom. Fler och fler åker blades varje vinter och vem vill åka runt på långa skidor när man kan åka och tricka i Halfpipes och hopp, carva med händerna djupt ner i marken osv...? Inte många snart tror jag. Släng dina gamla trista gubbskidor och köp lite mer åkglädje.....du kommer aldrig att börja med skidor igen.....

:-( är detta ett skämt??
skidorna kommer INTE dö ut..
hur e de me blades u lössnö? UBÅTAR!

Länge lever skidor!
:-)

Tur att du har humor... för det har jag oxå. Jag har testat blades med snowboardbindning på och det var svårt att låta bli att skratta när man åkte runt där. Kul att det finns roliga människor inne på detta forum. Monoski då? Dem är oxå roliga.

Blades är grymma i lössnö faktikt. Förra sportlovet när jag var i Bydalen åkte jag nästan bottenlöst puder med mina blades........bättre än de som försökte emd skidor.

Va!
Vem i hela jävla helvete kan påstå
något så dumt som att gayblades kommer att överta backarna i framtiden. Jag hånar detta inlägg högaktningsfullt och kan inte mer än att fundera vilka som verkligen tror på det. Föresten, utanför pisten sjunker nog gaybladesen som sjunkbombade ubåtar.

Skidåkningen kommer inte att dö ut...När du har växt till dig lite så kommer du nog fatta det. Möjligt att Salomons teneighty kommer att bli något men blades kommer snart att va ett minne blått!

Blades kommer aldrig ta över backarna men personligen tycker jag att det är jätte kul...
men skidor är roligare.
Det bästa med blades är att man kan lära sig lite grunder i tekniken när man övar volter och liknande trick.
Jag har enbart mina blades därför att jag vill lära mig lite volter och sånt.

detta är min åsikt :)

"Möjligt att Salomons
teneighty kommer att bli något men blades kommer snart att
va ett minne blått! "

Kan du inte ens stava?

Det är inga blåa minnen jag pratar om utan att snowblades kommer att ta över sakta men säkert. Är det inte dags för nåt nytt nu när man har åkt rung med plankor på fötterna och kryckor i händerna i 1000? När ni väl har provat kommer ni också inse hur tråkigt skidliv ni har haft...det är bara en tidsfråga.

Har du tänkt på vilka som åker skiboards (som de egentligen heter, Snowblades är Salomons namn)?
Svar: ungdomar som inte klarar av att bränna på, enligt min mening alltså. Jag vill inte göra mig ovän med någon, men det enda de är bra till, enligt min mening, är att lära sig stå centrerad över skidor. Vilket iofs. är en nyttig lektion. Men du kommer aldrig vara snabbast ned för vare sig berg eller pist med stumpar på fötterna.

Hej...
Jag håller med dig till viss del...
Jag tycker att det är ett bra sätt att lära sig hålla balansen...
Men som sagt
"Vem vill inte vara snabbast i pisten"

Skidor är dessutom 100 gånger snyggare än skiboards när man gör feta trick...

//Tobbe

Jag har aldrig ens testat att åka varken snowboard eller monoski.
Har hållit på mig, vägrat överge mina skidor. Då menar jag faktiskt "mina skidor".
Åkte på samma i tio år. Köpte ett par nya först förra året på någon rea.
Grejen med de där skidorna var att de när jag fcik dem var begangnade. Min storebror hade åkte på dem två säsonger.
Fan! Liftgubbarna kände ju igen en när man kom ner varje år till Chamonix.
Nu har jag som sagt ett par nya. De gamla står i ett hörn här bredvid och tar det lungnt.

Trots att de egentligen var helt slut för flera år sedan så hade jag vant mig att åka på dem.
Trodde det skulle bli en chock första gången jag testade de nya uppe i Romme dit jag åkte för att testköra dem.
Men jag kände fan ingen skillnad :).
Märkligt.

Nåja..

Om ni gillar klubbflyers så ska ni kolla min hemsida (se länk).

Det blir roligt att se ett par telisbindningar på ett par snowblades. Med andra ord så kommer det i alla fall alltid att finnas kvar ett antal åkare med långa skidor, och det är dom ärade telisåkarna = )

Jag tycker verkligen synd om dig.
Det måste kännas jobbigt att inte kunna åka på vanliga skidor utan köra på samma längd som man hade vid fyra års ålder.
Men stå på dig säger jag bara, med lite envishet ovh en stor portion tålamod kan nog du också lära dig att åka skidor.

Lycka till!!!

Det är nog för att du sladdar runt laggen. Lägg ner skidorna på kant och låt dem "komma runt", hasta inte!

/Henke

Helt rätt... men på pistat underlag GÅR det i alla fall att ta sig fram med skiboards.
Kan du tänka dig att bränna utför en hängdriva i högfart á la Seth Morrison med ett par skiboards, ha ha... just landning!

/Henke

Jag skulle vilja se dig raca ner i lundsrappet på eftermiddan med dom där fjuttarna.

Är nästa steg att springa ner för backen??

Nja du inte kommer fullängdsskidorna samt dess åkare att dö ut heller.
Allt under 2m är ju bara provsmak på den riktiga varan.
Jag håller med dig att det kan vara kul och festligt med små behändiga kortisar under fötterna men då får man verkligen valla utav bara den för att få någon fart att tala om.

Det vet alla (nästan) att en lång skida fördelar yttrycket mera med minskad friktion som följd=högre fart.
Visst har trenden även i WC sammanhang varit allt kortare skidor och det är självklart enklare att hantera dessa åkdon. Tack vare bättre material och uppbyggnad går det ju att få till en stabil och följsam skida även i kortare längder.

Men för att vara riktigt tuff så är det endast 207-212 som gäller i storslalom, med eller utan markerad midja. Mina egna RS-lagg mäter 210/89-61-78 dvs kraftigt markerad midja men ingen extrem timglas.
De där andra kortare och kraftigt inskurna skidor är ju endast till för de som inte vågar/kan/komma upp i fart och därefter lägga upp skidan på kant för att njuta av en låååång sväng i hög fart och på verkligt hårdfruset underlag.

Longie´s for real men and women,
Shortie´s just for pussie´s.

den okuvlige skärande svängaren

/Arc

jag vill bara säga det att det är näst intill omöjligt att ha skär på skiboards i hög fart. de börjar ju vobbla... nä, jag har hört att den nya trenden är att valla direkt på skosulorna... eh...

Vy fan med vilka ord du kommer. Tror du att de kommer ta över. Ni på skiboards borde utrotas. Ni är små kaxiga och fula där ni åker och tror att ni är nått. Sätt på dig ett par skidor och kän skilnaden på att sätta ett fett trick med skidor och blades.
Vi skidåkare vill inte ha med er Blades åkare att göra. Skidåkarna kom och började åka i BJ och HP och QP och så kom det några små tuffingar på Blades. Ta och fixa nått eget ni lever bara på en skör tråd.

Dö Skiboards

PS Lev fett med dina lagg

"Skidåkarna kom och började åka i BJ och HP och QP"

Hmmm, är det jag som är dum, eller ser någon annan ett fel här också?

Först kom snowboard åkarna sen kom skidåkaren och va fan ska då även skiboardarna komma då för. Hitta på nått eget

ville bara göra ett stillsamt inlägg.
hur fort man kan åka med bladesen har mycket att göra med vilken model man väljer.
När jag var i sälen drog jag om dom flesta skidåkare med mina 99centimeters blades med extra upphöjningar.
det gäller bara att hålla sig på kant så är det stabilt.
detta var i försesongen då många "riktiga" skidåkare hadde samlats för att testa nya modeller, vilket ochså innebar att jag kunde testa igenom de miniskiis/skiboards som finns i svergie.
(obs detta kan jag inte göraom med vanliga blades).

Först kom snowboard åkarna och va fan ska då även skidåkarna åka pipe för? Hitta på nått eget. Det var det jag menade.

Jahapp, att använda skidtestarhelgen och dess besökare som referens för sin egen och andras skicklighet och fartförmåga är väl ändå ett missgrepp.

Här träffas då landets wannabee´s för att under några hektiska timmar trängas i baren och en pist som mera liknar liftkö till både folktäthet och hastighet.

Att det kan vara skojigt, trevligt, intressant-you name it- det är jag överens med dig om.
Men den riktiga referensen blir ju en ödslig pist, lite stelfrusen efter några dagars duggregn samt skaplig lutning. Då först kan vi börja jämföra blades, mono, bräda eller duo.
Jag kan lova dig att bladen kommer till korta om du inte förlänger dem ett par meter.

den okuvlige långsvängaren
/Arc

Skidor dö ut? Nä, inte så länge jag lever. Om det gör det sen skiter jag i, men det lär knappast hända det heller.

det var vid lördagens kvällsåkning
jag gjorde mina referensåk.
backen hadde då frusit till efter dagens slask och dom flesta halvdana åkarna hadde dragitsig tillbaka till afterskin.
det var alttså ganska tomt i backen!
som en av mina referensåkare använde jag mig av en kille som jobbar med att prova ut skidor åt folk.
han säger själv att han har mer än 200 skid-dagar per år.

Antingen skämtar du eller också är du riktigt mentalt störd.
Ingen normalbegåvad individ förnedrar sig själv genom att sätta på sig ett par skiblades - må de förgöras på värsta tänkbara sätt!

Ja du Peter, vad tror du om trickskidor då? Du vet de där gamla sköna i plast? Gillar ditt inlägg om bottenlöst puder på sportlovet i Bydalen...Det är humor det!

Ditt uttalande angående dessa vidriga små lagg bevisar bara att det finns alltför många puckon med idiotiska idéer i detta land.
Mitt hat är obeskrivbart mot dessa små äckliga gayblades och må folk inse att det naturliga sättet att ta sig ner för en backe är med ett par feta skidor. Gillar inte snowboard heller, men man har vant sig - vilket man inte kommer att göra med de förstnämnda. Må snowblades brinna i helvetet.

Hasse

Så du kalalr dig skidåkare? Jag tycker du bara är en kaxik fjant som verkar låta mer än vad du åker! Låt din åkning tala om du är så duktig och inte fara kasta massa skit på andra så fort du får lite konkurens i backen! Låt dom åka sina skiboards. Det har inte du med att göra nånting!

Jag har valt att åka skidor för det tycker jag är kul..... Dom har valt att åka skiboard för det tycker dom är kul, du har ingen rätt att säga att dom är dum i huvet bara för att inte dom gör som du vill..... Det är hos dig som det är fel!!!! Respekt är ett ord som jag tycker du ska börja ta på allvar! Annars så tycker jag att det är en form av rasims!!!!

//Andyman

Det är fasansfullt dåligt ställt med svenskakunskaperna på den hä spalten, men ni åker väl skiblades och då kan man ju förstå att intelligensen inte är på högsta nivå!

Inse att ni måste bort från backarna och det snabbt som ögat!

Platon

Förlåt att jag inte pekfingervalsar.. det var inte meningen attskriva så att du inte skulle förstå. Förlåt så mycket, hädan efter ska jag läsa igenom allt innan jag postar det bara för att allt ska bli bra så du kan läsa... besserwisser!

Åkt bräda nu i många år, testade skidor och blades på skidtestarhelgen i Tandådalen i höstas.
Skidor var ungefär lika tråkigt som när man övergav dem för några år sen och snowblades sög ju rejält, ungefär lika svårt som att promenera! Klar besvikelse! Trots att dagen var lång spände man snabbt på sig brädan igen, och först då fattade man att särskilt skiboardsgrejen kommer att dö ut av sig själv! En söndagspromenad rockar mer!!

Snowblades har en lika lovande framtid som de där inlines liknande skorna med fjädrar under...........

Första gången jag såg gayblades trodde jag det var nått partytrick att ha på afterskin, gå omkring med små homo skidor på dansgolvet kan ju verka roande...
När jag senare såg att det lilla homot körde på dom i backen trodde jag inte att det var sant, så jävla patetisk kan ju ingen vara, men tydligen kunde man...
Nej, gayblades måste brinna i helvetet!!!!
Själv äger jag ett par av de enda riktiga bladen nämligen bigfoot!!!!
Jag använder dom när jag kör i hemma backen -Ålviken 50m fall- en gång om året.
Men inte rular det direkt...

Mer fart och högre berg åt folket!!!!

Jaa, vad säger man? Jag har suttit och läst igenom allas inlägg, och jag måste säga att det är ganska rolig läsning. Själv åker jag enbart skidor, men jag har absolut ingenting emot de andra sätten att ta sig ner för backen, vare sig det gäller skiblades, snowboard eller nåt annat. För det är som sagt bara "andra sätt att ta sig nerför backen". Jag menar... Hallå! Vad spelar det för roll vad man åker på, det är ju inte det som är det viktiga. Det viktigaste är väl ändå att man har roligt. Om det då innebär att sätta feta hopp med skidor eller att göra carvingsvängar med skiblades, spelar det någon roll? Nä, jag säger som en kompis sade en gång angående detta ämne.. "Det spelar ingen roll vad man har för glidmedel, det är njutningen man är ute efter"

Tack..

Det finns bevis kära vänner för hur otroligt korkat blades är!!!! Titta in på inskickade fotografier på den här hemsidan och få ännu en anledning till att snowblades aldrig kommer bli något.....

(Varning för kramp i magtrakten när ni kollar på bilderna)

Om man har den inställningen till skidåkning som du har förstår jag att du aldrig har kunnat kontollera två st ting på fötterna utan att du bara klarar av ett föremål åt gången. Du säger att man bara kan carva med en snowboard skitsnack. Man kan lika gärna carva men ett par skidor. Att ligga ner i kurvorna så att handen tar i backen är inga puoblem. Så du som har dessa tankar om skidåkning skaffa dig en uppfattning först istället för att bara sitta still i backen med din stackars bräda och vänta medans vi skidåkare njuter av en full kontroll på ett par feta lagg. Att bli en bra skidåkare kräver mycket tid och skicklighet så det är nog där som du har gjort ditt val att välja snowboard för att lättare komma igång med den fulla kontrollen på snön.

Hejsan detta är Christer igen jag tog viss fel du åker ju Snowblades inte Snowboard. Men till snowblades kan jag bara säga en sak: LITEN SKIDA LITEN PENIS!!!!

Följ den amerikanska marknaden. Snowblades och snowboard är snarare utdöende inte lagg. Fetare skidor och större berg till folket!!!!!!!!!!!!!!!!!!
BMS for BMS!!!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Snödjup

Tillbaka
Topp