Skidbussen upp till Stafal tar ca en halvtimme - det beror lite på - Italienare har ett lite annat tempo/mentalitet än oss Skandinavier. Ibland stannar nämligen bussen upp før att chaufføren såg en kompis han hade lust att gå ut och snacka med, i bussen sitter man då frustrerad och har så lust att komma upp till snøn! Andra gånger kør de som dårar upp før den slingriga vägen!
Jag har varit i Gressoney två olika år, førsta gången (säsong 2002) var det gratis att åka bussen om du hade liftkort -vi bodde denna gången i St. Jean. Andra gången (säsong 2004) valde vi att bo uppe i dalen och komma närmare skidåkningen (slippa all buss åkning - det blir ganska mycket tid på bussen om du är där en längre period) Ifjol var det inte längre gratis med bussarna, istället hade olika hotell ordnat med egna skidbussar.
Svaret på hur ofta bussarna går vet jag inte, men ca en gång i timmen och något oftare på morgonen och eftermiddagen.
Tips: Ska ni bo i St. Jean kolla upp om stället ni ska bo på har egen skidbuss!