Skiddatabasen 05/06

Skiddatabasen 05/06
Det är super! Men varifrån kommer kategoriseringen av skidorna? Är det tillverkarna som gör den? Alla roliga skidor står det att man ska vara proffs/tävlingsåkare för att uppskatta även dom som är relativt lättåkta. Vad är det frågan om?

Jag är varken proffs eller tävlingsåkare men uppskattar ändå ett par rejäla fetingar på berget.

Skiddatabasen 05/06
Ja, det är skidleverantörerna i Sverige som stått för kategoriseringen. Så det skiljer en del hur man valt att kategorisera olika sorts skidor. Hittar ni någon modell som ligger helt fel kan ni ju hojta till så ska jag kolla om det blivit något misstag.

Skiddatabasen 05/06
Perka, det är väl tänkt så att om man inte är tillräckligt bra, tekniskt sett, för skidan så kan man inte utnyttja hela dess kapacitet och då bör man kanske titta på en annan modell. (För topmodellen ÄR dyra, åtminstone om man betalar själv. 8 laxar är inget man hostar upp bara sådär. Inte jag iaf. ;))

Det är som att köpa en Yamaha R1:a och inte våga köra mer än 50 km/h. Då kan man istället köpa en lätt motorcykel och spara 80 000kr.

Skiddatabasen 05/06
Känner att det kunde vara lite mer snäva val o lite fler kategorier att fylla i. Säg att man gillar att åka puder mest, men uppskattar om skidan uppträder hyffsat i pisten o på så sätt få mindre svar. Sen känns det som att nästan alla skidor är all-round =) men det blir väll så när tillverkarna får kategorisera skidan, klart att den nylanserade skidan är bäst på allt =) väljer man t ex park/avancerad får man upp en del, byter man sen till pist/avancerad är det inte helt olikt förra sökresultatet, byter man sen till puder/avancerad så ser det också ganska likt ut =)

men men helt klart en bra grej!

Skiddatabasen 05/06
någon som vet om det finns/kommer nåt liknande med årets pjäxor? ska köpa nya i år så vill se vad som finns.

Skiddatabasen 05/06
bra initiativ. dock inte så väl genomfört. på tok för lite val osv. sen står det alla skidor är bäst på allt typ. "skidan trivs bäst i park, pist och puder". sådana skidor finns inte

Skiddatabasen 05/06
kunde ta med armada och DBskis + att ni själva kunde vara lite kritiska och inte skriva precis som levrantören vill. Det är t.ex. inte så svårt att räkna ut att en skida med över 100mm i midjan inte ät så bra i parken och pisten.

Skiddatabasen 05/06
Som ni säkert märkt har vi fyllt på med flera nya märken i Skiddatabasen. Totalt finns det nu 208 olika skidmodeller!

Många har mailat in till redaktionen och frågat oss varför inte Atomic är med. Här kommer svaret:
Vi kontaktade Atomics svenska generalagent Amer Sport samtidigt som alla andra märken. Atomic har tyvärr inte haft tid/prioriterat att skicka in information för att visa upp sina skidmodeller. Vi som ni tycker så klart det är tråkigt med tanke på att Freeride borde vara deras viktigaste plats att synas på gällande deras friåkningsmodeller.

Skiddatabasen 05/06
Jag satt just och funderade på varför inte mina kära storpappor fanns med, nu vet jag. Klumpigt av dem att negligera freeride.nu. För övrigt, grymt bra jobb med databasen, keep it up!

Skiddatabasen 05/06
Hjælpte mig med æven om jag valde ett par som inte fanns med men men... VIKT hade inte varit fel att ha med samt SAMTLIGA matt pa alla skidorna! Annars en kalasidé! TACK

Skiddatabasen 05/06
vikt, åkstil, presonlig smak (mjuka hårda lagg) borde vara ett måste för att så skiten att ge den rådgivning som den bör

Skiddatabasen 05/06
ja tycker att skiddatabasen är super!!!
bara en grej att klaga på och det är att ni har inte skrivit vad alla skidor är bäst på.
t ex. på head mojo 70 står det så här:
dom här skidorna passar bäst i: ...
sedan står det inge mer. varken park puder eller pist de är konstigt.
men det är de enda negativa annars är allting skitbra!!!

Skiddatabasen 05/06
d e skitbra!!!

de är bara det att vissa skidmärken så finns de liksom bara den bästa modellen,som t.ex scott.
de finns p3 men varken p1 lr p2,,,tyckte d skulle vara bra för ja för ja letade nämligen efter dom där innan ja köpte mina p2....så är det med vissa andra märken oxå men annars är de jättebra

Snödjup

Tillbaka
Topp