Skiddesign?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Skiddesign?
Hur stor inverkar har utseende på en skida för er? Färgkombos? Speciella färger allmänt ni tycker man skall undvika? Speciella kombos?

Kom med lite input nu ;)

Senast ändrad:
Skiddesign?
För mig spelar det ingen större roll faktiskt, jag åker på det jag tycker är en bra skida som jag lyckats hitta billigt (skidor är förbrukningsvara så pris däremot spelar stor roll).

Men klart att det är ett plus om skidan är snygg. Svårt att sätta fingret på vad som är "snyggt" dock. Jag gillar både black crows och down skis simplistiska designer och mer crazy grafiker som libtechs eller patrons dödskallar. Medans Dynastars skidor tycker jag ser ut som skit numera. Kan inte komma på nån generellt tema jag gillar bäst.. Så sorry, ingen vidare input tyvärr :( Från fall till fall.

Skiddesign?
Men om man vill ur ett skidbyggarperspektiv vill göra snygga skidor utan att behöva lägga massa pengar på att köpa ett konstverk per skida, tror jag black crows och down skis koncept är vinnande. Man behöver bara arbeta fram ett snygg tema, sen köra färgkombinationer på detta till ett lågt pris.

EDIT: Det stärker dessutom varumärket eftersom skidorna är lättigenkännliga.

Senast ändrad:
Skiddesign?
Sammalika gäller i viss mån K2. Jag tror att det är bra när varumärkesidentiteten är tydlig.

Sedan är det väl kanske en generationsfråga om man vill ha stilrent eller psykedelisk hiphopgraffitti. Vill man positionera sig high-end gäller nog stilrenhet.

Skiddesign?
Inte heller jag väljer eller väljer bort skidor p.g.a. utseende. Man kan faktiskt säga att jag valde mina nuvarande standardskidor trots utseendet. De är jättesnygga, men eftersom både de och pjäxorna är orangea kan folk TRO att jag valt kitet efter just utseende...

Skiddesign?
Personligen väljer jag inte skidor på designen ... men, men "habegäret" ökar ju otvivelaktigt om skidorna har en läcker design. Vad det är kan jag egentligen inte säga men jag tror som Millgard att det är viktigt att designen speglar "varumärkesidentiteten". Speciellt om det rör sig om ett mindre skidmärke med få modeller.

När det gäller färger har jag ingen direkt uppfattning om vad som ska undvikas, däremot när det gäller design, personligen skulle jag undvika en skida med design "from hell", typ ett par Hellbent skulle inte vara mitt första val. Så något mer diskret tycker jag är att föredra ...

/MM

Senast ändrad:
Skiddesign?
simpel design som hos DPS, black crows och till viss del black diamond går helt klart hem hos mig.

dödskallar och psykadeliska mönster kan absolut vara en dealbreaker

Senast ändrad:
Skiddesign?
Inte det minsta. Däremot kan jag säga att skidor är olika snygga. Överlägset snyggast av mina skidor är mina Teneighty Mogul, och det är inte bara det grafiska utseendet utan även skidans form. Jämför segelbåtar där ju ofta äldre klassiska modeller har väldigt harmoniska linjer.

Fulast skida m.a.p formen är Nordica Beast. Idiotiskt med 'horn', de bara går sönder och delaminerar etc.

Teneightyn är helt vit på båda sidorna. Det är kanske inte perfekt om man tappar skidan i lössnö (i puckel brukar ju inte skidorna försvinna särskilt långt) så gärna färger som syns hyfsat väl utan att för den skull vara ett patetiskt försök att efterlikna en tripp. När jag är ute efter färgexplosioner satsar jag på äkta vara, tack så mycket. Belaget ska vara svart (och hårt) så lagningarna inte syns (och så blir det väl marginellt billigare). För att sammanfatta, konservativa färgval tack.

Skiddesign?
Black Crows og Down lager definitivt penere grafikker enn stort sett alle andre. Praxis har også veldig flotte grafikker, men på en helt annen side av skalaen. De er mer grandiose, uten å bli emetiske, slik som K2. K2 ser forjævlige ut.

Om grafikk har noe å si på ski jeg kjøper? Nei. Det vil si; jeg kjøpte Ducrozutgaven av Legend Pro 105 i fjor. Den ser ut som en skål med oppkast, uten at det plager meg. Solid ski.

Skiddesign?
Misstänkte att det inte var någon i detta underforumet som köpte skidor på grund av utseende ;) Var där för jag lade det under Freerideskidor så klart.

Några speciella färger man inte skall kombinera i sådan fall? Något som man skall tänka på annars då för eran skull? ;)

Skiddesign?
Jag har aldrig köpt en skida för utseendets skull men jag skulle nog kunna hoppa över en skida baserat på det. Det snyggaste jag har ägt är nog fortfarande mina S7 2010 Will Barras. Sen måste jag säga att 2011 års Bibby och Renegade är sjukt snygga. Skulle nästan kunna skaffa mig en Renegade för att ha på väggen. Även EHP från 2011 är en grafisk höjdare. Down är rätt coola säger jag men har samtidigt inte hört en endaste tjej som gillar dem så jag antar att grafiken mest tilltalar manlig nördighet.

Skiddesign?
Jag tycker fokus ska ligga på främre delen av skidan. Det är ju den man ser! Känns som det grafiska godiset alltid hamnar bakom bindningarna :(

Blider/teckningar som faktist föreställer något är fint. Åt det stilrena hållet. Psykadeliska mönster och för mycket av allt undanbedes.

Gärna kontrastfärger som syns bra.

Skiddesign?
Blått och grönt är bra, orange är ok, dödskallar/halvnakna kvinnor är dåligt och DPS/Down/Black Crowes är trista.
Inget är en dealbreaker dock, en sprayburk kostar inte mkt...

Skiddesign?
Hasse_Lindborg sa:
Misstänkte att det inte var någon i detta underforumet som köpte skidor på grund av utseende ;) Var där för jag lade det under Freerideskidor så klart.

Några speciella färger man inte skall kombinera i sådan fall? Något som man skall tänka på annars då för eran skull? ;)
Personligen tycker jag inte vita skidor är så schysst. Känns som skidorna försvinner när man åker - speciellt i skog och liknande tycker jag mig vara försiktigare med vita skidor. Vet inte om det har med att skidan försvinner ur perferin och att hjärnan helt enkelt blir förvirrad när man ska navigera. Känner iaf att jag är säkrare på skidor med tydligare kontrast gentemot underlaget. Dvs, skidor som övervägande är vita går bort.

Skiddesign?
Håller med många om att dödskallar, brudar etc, går bort. Gillar Motorhead som tusan, men de passar ju liksom inte på ett par skidor. Sen tycker jag det finns lite lyckade exempel då tillverkaren har jobbat med mer erkända konstnärer, men de skidor som håller i längden (utseende mässigt) ska ju vara lite skönt neutrala. Sen är väl smaken som baken. Jag gillard Blizzards design som tusan, men inte Nordicas. Varför vet jag inte, båda är ju rätt så pråliga och syns. Kanske blir man nostalgiskt på äldre dar då Blizzard påminner mig om mina första knallorangea Blizzard med plattbindning...

Skiddesign?
Jag kan tycka att grafikens huvudsyfte är att skidan ska kännas och se ny ut. Ytligt, ja, men här snackar vi ju just yta.
Dvs att det bidrar till känslan att man har köpt nåt nytt. Det tror jag är nyckeln för mig. Har man sett en skida 200 gånger under en hel säsong känns den helt enkelt inte fräsch längre rent optiskt.

Sen hur den ser ut känns för min del ganska ovidkommande. Tysk ful-race-design kanske går bort dock.

Skiddesign?
Vita skidor går bort det är ja enig med er om så det är bara oki ;)

Är ingen evolution på designen men bara kul att höra vad ni tycker..

Förhoppningsvis kan någon bli nöjd senare då ;)

Tillbaka
Topp