Tips för solo-resa i svenska fjällen

pixi

Medlem
jag är villrådig och vill ta hjälp!

Om två veckor blev jag oväntat ledig (dvs slutet av januari).
Tänkte såklart åka skidor. Men var?
Jag skulle gärna åka till något ställe jag inte varit på, det kan vara litet men gärna möjlighet till lite skogsåkning eller dylikt. Inte för långt norrut pga kör från Linköping i elbil (så tänker mig Dalarna / Härjedalen).
Tar också mer än gärna tips på boende! Boende för en person är typ obefintligt till fjälls och det är utanför budget (och lite orimligt) att hyra en stor stuga med 6-8 bäddar till bara mig.
Input tack!
Hälsar
Mikaela

Hej, jag kör till Stöten, själv, en eller två ggr/säsong.. hittade en liten "mini"stuga, 4 minuter från stöten,.

Rimliga priser..

jag är villrådig och vill ta hjälp!

Om två veckor blev jag oväntat ledig (dvs slutet av januari).
Tänkte såklart åka skidor. Men var?
Jag skulle gärna åka till något ställe jag inte varit på, det kan vara litet men gärna möjlighet till lite skogsåkning eller dylikt. Inte för långt norrut pga kör från Linköping i elbil (så tänker mig Dalarna / Härjedalen).
Tar också mer än gärna tips på boende! Boende för en person är typ obefintligt till fjälls och det är utanför budget (och lite orimligt) att hyra en stor stuga med 6-8 bäddar till bara mig.
Input tack!
Hälsar
Mikaela
I Björnrike finns det små "studios" lämpliga för 1-2 pers, och de brukar inte kosta mycket. Området har fått rejält me snö senaste tiden där Klövsjö nu tydligen har 1 meter.

I Björnrike finns det små "studios" lämpliga för 1-2 pers, och de brukar inte kosta mycket. Området har fått rejält me snö senaste tiden där Klövsjö nu tydligen har 1 meter.
Toppen - tack! Kollade klövsjö igår för jag gillar det, men kollade inte boende i björnrike! Bra tips!

Hej, jag kör till Stöten, själv, en eller två ggr/säsong.. hittade en liten "mini"stuga, 4 minuter från stöten,.

Rimliga priser..
Tack för konkret tips! Har åkt till stöten själv tidigare, bästa området i Sälen - men då bodde jag nog i trysil.

Bästa allroundresan är Åre, men om Härjedalen är övre gräns så skulle jag säga Vemdalen. Bra variation för boenden; själv bodde jag i Klövsjö när jag var där senast. Nygbyggd mindre stuga. Ganska enkel åkning, men fina stugor och inte allt för långt från Vemdalsskalet som är området bästa åkning.

Bästa allroundresan är Åre, men om Härjedalen är övre gräns så skulle jag säga Vemdalen. Bra variation för boenden; själv bodde jag i Klövsjö när jag var där senast. Nygbyggd mindre stuga. Ganska enkel åkning, men fina stugor och inte allt för långt från Vemdalsskalet som är området bästa åkning.
Tack för svar! Åre ska jag till senare i år så tar det sen! Finns inga tåg de dagarna jag kan åka och bilresan med elbil blir.. för många timmar! Annars håller jag med. Klövsjö är bra! Hittade bara större stugor där men får kolla airbnb. Vemdalen har jag knappt åkt i senaste 20 åren pga alltid så mkt folk så klövsjö/storhogna lockar alltid mer! Men nu är det ju lågsäsong 🤩

Något mer konkret än trysil?
Trysil är väl den lägst hängande frukten, men annars är Hafjell/Kvittfjell trevligt och borde ligga lättillgängligt om du har elbil. Lite lite snö just nu men det löser sig nog snart. :) Bo på Scandic för 750 spänn natten och ät fryspizza för en äkta norsk upplevelse.
1768231844971.webp

Jag skulle välja resmål efter snösituation, det är ju den stora fördelen med att boka nära inpå resan. Har dumpat ganska mycket på sina ställen sedan nyår i södra fjällen. Kanske till och med ställen som Järvsö och Hassela har ordentligt med snö nu? (Är väl iofs bättre alternativ för den som utgår från Stockholm)

Jag skulle välja resmål efter snösituation, det är ju den stora fördelen med att boka nära inpå resan. Har dumpat ganska mycket på sina ställen sedan nyår i södra fjällen. Kanske till och med ställen som Järvsö och Hassela har ordentligt med snö nu? (Är väl iofs bättre alternativ för den som utgår från Stockholm)
Ja jag sitter nog i båten med att boka men bra att ha lite ställen att ha koll på - både destinationer och boende! Tack för input!

Trysil är väl den lägst hängande frukten, men annars är Hafjell/Kvittfjell trevligt och borde ligga lättillgängligt om du har elbil. Lite lite snö just nu men det löser sig nog snart. :) Bo på Scandic för 750 spänn natten och ät fryspizza för en äkta norsk upplevelse. Visa bilaga 43043
Hafjell ja! Dör har jag aldrig varit. Ska kolla! Tack!

Kanske inte räknas som fjällen men ligger i Dalarna :) RommeAlpin
Mysigare och närmare kan du inte hitta, o dem blir bara bättre för varje år!... :)
Testa om du inte har varit där än!

Kanske inte räknas som fjällen men ligger i Dalarna :) RommeAlpin
Mysigare och närmare kan du inte hitta, o dem blir bara bättre för varje år!... :)
Testa om du inte har varit där än!
Jag har varit där 😊. Passar perfekt när jag åker med barnen pga avståndet, men skulle gärna ha lite offpist-möjligheter plus få lite mer fjällkänsla när jag åker själv. Tänkte kanske någon hade koll på nåt litet ställe som typ Näs (som ju tyvärr är nedlagt)! Eller tips på boende som är litet och billigare.

Jag har varit där 😊. Passar perfekt när jag åker med barnen pga avståndet, men skulle gärna ha lite offpist-möjligheter plus få lite mer fjällkänsla när jag åker själv. Tänkte kanske någon hade koll på nåt litet ställe som typ Näs (som ju tyvärr är nedlagt)! Eller tips på boende som är litet och billigare.
Jag är mer för ON än OFF-åkning 😁 Skistar brukar har bra PRIS paketerbjudanden för NOR och SWE.
Eller ta en roadtrip till Ramundberget testa på där OFFPIST, har aldrig varit där men hört att det ska vara OK. (kanske framöver blir "to do").
:)

Snödjup

Tillbaka
Topp