Skidfodral med hjul

sivbertil

Aktiv medlem
Skidfodral med hjul
Har planer på några resor i år med alpinskidor. Bland annat en resa till Åre i Januari med tåg. Det blir T-bana till T-centralen sen tåg till Åre + promenad till boendet. Är det värt att investera i skidfodral med hjul? Verkar finnas en Douchebag med plats för 2 skidor + pjäxor mm samt en mindre för ett par skidor. Pris ca 3000:- för den stora och ca 2000:- för den lilla. XXL har en budgetvariant som också ser helt okej ut (praktiskt) men då får man lida med stor XXL-logga. Ni som har, kan ni rekommendera eller är det onödigt? Blir det för skrymmande med den stora douchbagen? Får man plats med den stora på tåget? Åker morgontåget i salong så det finns ingen plats under säng.

Skidfodral med hjul
Jag kan inte göra annat än att rekommendera DB skidfodralen (trots dyra kostnaden för inköpet, om man inte fyndar såklart). För både tåg och flygresor. Du får i det mesta och sen räcker en duffelväska på ryggen för resten.
Skidfodralen läggs med fördel på hatthyllorna ovanför sätet, där finns gott om plats så inget att oroa sig för. På hemvägen från Åre brukar alla skidåkande tågpassagerare hjälpas åt att stuva in alla skrymmande skidfodral. Aldrig varit med om att man inte får plats, hemfärd söndagar på lovveckor inkluderat.

Senast ändrad:
Skidfodral med hjul
Jag kan göra annat än att rekommendera DB skidfodralen (trots dyra kostnaden för inköpet, om man inte fyndar såklart). För både tåg och flygresor. Du får i det mesta och sen räcker en duffelväska på ryggen för resten.
Skidfodralen läggs med fördel på hatthyllorna ovanför sätet, där finns gott om plats så inget att oroa sig för. På hemvägen från Åre brukar alla skidåkande tågpassagerare hjälpas åt att stuva in alla skrymmande skidfodral. Aldrig varit med om att man inte får plats, hemfärd söndagar på lovveckor inkluderat.
Kanon, är den större modellen där man får plats med pjäxor att rekommendera?

Skidfodral med hjul
Kanon, är den större modellen där man får plats med pjäxor att rekommendera?
Det tycker jag absolut! Såg dock att XXL säljer sin stora rullväska för 749,- just nu, så det kan ju va värt att överväga hur mycket väskan ska användas och om stora loggan går att leva med. Det finns säkert någon här på forumet som har erfarenhet av XXL-väskan som kan rekommendera/eller inte den väskan. Vilken som blir nog bra, lycka till!

Skidfodral med hjul
Jag har haft en Dakine (med hjul, du vill ha hjul) som har hållit i över 10 år och otroligt många resor. Får plats med i princip all packning för en resa. Tål allt, inklusive att bli överkörd och ivägsläpad under en bil ett par tiotal meter.

Senast ändrad:
Skidfodral med hjul
om du ens tänker tanken att ha i 2 par skidor o pjäxor så vill du ha en med hjul.
Om du bara har nån resa på tåg i åtanke skulle jag köpa en budget. Det är nog på flyget de lever ett tuffare liv. Har själv ett fodral från intersport, föröskte kolla men hittade det inte på nätet men kostade typ 999kr. har hållit 6 resor nu, men har gett lite upp i dragkedjan. Föregångaren var ett från Salomon som höll ihop 10 år. Vårt lilla fodral äter åtmn 3 par skidor och en bräda. men då e de trångt. Man får upp det på hatthyllan på tåg men det är fördel om man e två som lyfter:P
SÅ mina tips: köp med hjul. Kolla längden så du köpet det som är ca 2m. (om du int bara har korta skidor..)

Skidfodral med hjul
La beställning på budget från XXL. Modellnamn 190 så jag hoppas mina 187cm får plats med råge. Leverans till butik. Klämmer o mäter där. Känns den sådär så får jag gå på dyrare douchebags. Kommer ha två skidor på nästa tågtur pga lånar ut till kompis men annars ett par.

Skidfodral med hjul
Jag är mest nöjd med min Swix. Får ner allt för en veckan resa.
Minns dock inte namnet på modellen men vill minnas att det i infon stog någon om 8 par längdskidor och annat jox.
Den var även bra mycket billigare än Dakine väskan jag har till brädan.

Skidfodral med hjul
Har haft min XXL rätt många år och den funkar kanon! Inte plats för en massa grejer dock. Mina f.d 193cm gick i, nu hoppas jag inför vinterns resa att mina 194cm går i.

Skidfodral med hjul
Nu har ju TS redan beställt men jag kan i sammanhanget nämna att jag är kalasnöjd med min blommiga Dakine Low Roller. Har förvisso inte åkt tåg med den men däremot flyg, buss och bil. Riktigt bra kvalitet och rymlig som fan. har lyckats knö ner två brädor (med bindningar), boots, kläder och hjälm. Och hjulen håller än trots omild behandling.

Motsvarande modell för skidor heter Fall Line Ski Roller och den är säkert lika bra.

Skidfodral med hjul
och jag kan på samma tema lovorda Thules skidväska med hjul. Precis som allt annat Thule gör andas det kvalité och är genomtänkt med smarta funktioner. Min har varit till alperna 4-5 vändor nu med flyg och ser mer eller mindre ny ut fortfarande.

Skidfodral med hjul
MKOL o Robert89, det är bra. Hoppas XXL är okej men finns stor risk att jag lämnar tillbaka. Conrad säljer Fischer avsedd för 2 par. ca 1200:- ink frakt. Ser också okej ut.

Skidfodral med hjul
Jag var nog för klen för min "skiroller", gjorde några flyg följt av tågresor med den men det var för stökigt. Två par skidor plus lite annat gör skirollern rätt tung. Sen ryggsäck plus bag att ta hand om. Landar man i Zurich och ska vidare med tåg så är det ett rejält arbete att ta sig ner till tågen...
Sen är hjulen rätt små och kör lätt fast på skidbyns gator.

Skidfodral med hjul
Jag tycker generellt att bagen ska ta allt upp till viktgränsen och den ska STORA hjul som klarar av att rulla i snön, med tanke på Åre. En kompis till mig var väldigt lyrisk när han hade köpt sin nya bag med små hjul, men hans välmående tog slut när vi skulle dra våra bagar från tåget till WM8:an.

Skidfodral med hjul
Jag har haft Dakine Fall Line roller i flera år och jag tycker att den är lite kass. Den har inga remmar att fästa skidorna och tex ser Thules variant bättre ut.

Skidfodral med hjul
Jag tycker generellt att bagen ska ta allt upp till viktgränsen och den ska STORA hjul som klarar av att rulla i snön, med tanke på Åre. En kompis till mig var väldigt lyrisk när han hade köpt sin nya bag med små hjul, men hans välmående tog slut när vi skulle dra våra bagar från tåget till WM8:an.
Håller med med stora hjul, saknar det och letar.
Vilken bag har stora hjul ?

Har en Patagonia Black Hole Snow Roller Ski Bag
med små hjul och de har efter typ 15+ resor spruckit bägge två och håller ihop med gaffatejp just nu

Skidfodral med hjul
Håller med med stora hjul, saknar det och letar.
Vilken bag har stora hjul ?

Har en Patagonia Black Hole Snow Roller Ski Bag
med små hjul och de har efter typ 15+ resor spruckit bägge två och håller ihop med gaffatejp just nu
Scott och Swix har några modeller med stora hjul. Kör själv med Scott idag.

Skidfodral med hjul
Hjulen på min Swix är riktigt bra. Kört den på grus, gräs , snö , slask. Burton väskan med skate hjul är tyngre att dra : )
En modell där man kan byta hjul själv hade varit trevligt.

Skidfodral med hjul
Har haft db i 5-6 år nu. Sjukt bra väska/väskor. Har skidfodralet samt tillhörande ryggsäck som man kan haka på fodralet. Rekommenderar alltid den setupen till folk.

Skidfodral med hjul
Hade liknande dilemma som dig för några år sedan sen hade jag tur och hittade en DB för halva priset, och i onsdags när det blev nya skidor så insåg jag hur värd den är. Gick upp i skidlängd och trotts det sitter väskan perfekt utan något häng eller annat
Fynda hade jag gjort och försök få kvittot/orderbekräftelsen för då blir det gratis att be om nya delar till väskan

Skidfodral med hjul
många bra alternativ i tråden!
Hur funkar det på flyget om man bokat ett skidbagage och kommer med en rullbag med ett par skidor men även en massa kläder och ett par pjuck?

Skidfodral med hjul
Har planer på några resor i år med alpinskidor. Bland annat en resa till Åre i Januari med tåg. Det blir T-bana till T-centralen sen tåg till Åre + promenad till boendet. Är det värt att investera i skidfodral med hjul? Verkar finnas en Douchebag med plats för 2 skidor + pjäxor mm samt en mindre för ett par skidor. Pris ca 3000:- för den stora och ca 2000:- för den lilla. XXL har en budgetvariant som också ser helt okej ut (praktiskt) men då får man lida med stor XXL-logga. Ni som har, kan ni rekommendera eller är det onödigt? Blir det för skrymmande med den stora douchbagen? Får man plats med den stora på tåget? Åker morgontåget i salong så det finns ingen plats under säng.
Hej.
Jag jobbar som skidlärare i i Italien sedan 8 år, och det duger bra åt mig.
Jag köpte fodralet från XXX Stadium och det har fungerat bra till Italien flera gånger med mycket packning i,

Hade 3 par skidor i fodralet som mest
Har som mest haft 3 par skidor in fodralet.

Skidfodral med hjul
många bra alternativ i tråden!
Hur funkar det på flyget om man bokat ett skidbagage och kommer med en rullbag med ett par skidor men även en massa kläder och ett par pjuck?
Om man läser reglerna brukar det stå ett par skidor, ett par stavar, ett par pjäxor (får ha egen väska men räknas ändå in i "ett skidbagage") och en hjälm. Jag har dock flugit med två par skidor, annan packning osv i olika konfigurationer utan att åka på problem. Flög hem från Kanada med en elgitarr utöver skidor i dubbelfodralet och damen som skannade väskan reagerade inte ens :D

Förutom att man kan behöva betala extra om man går över 23 kg så är det även sjukt jobbigt att släpa på ett 23+kg fodral även om det har hjul så nu för tiden packar jag vanliga kläder i separat väska av den anledningen.

Skidfodral med hjul
Om man läser reglerna brukar det stå ett par skidor, ett par stavar, ett par pjäxor (får ha egen väska men räknas ändå in i "ett skidbagage") och en hjälm. Jag har dock flugit med två par skidor, annan packning osv i olika konfigurationer utan att åka på problem. Flög hem från Kanada med en elgitarr utöver skidor i dubbelfodralet och damen som skannade väskan reagerade inte ens :D

Förutom att man kan behöva betala extra om man går över 23 kg så är det även sjukt jobbigt att släpa på ett 23+kg fodral även om det har hjul så nu för tiden packar jag vanliga kläder i separat väska av den anledningen.
Hej.
Har du flugit o åkt skidor många gånger?
Jag har aldrig fått skidfodralet vägt.
När det blir lite trångt så tar jag av bindningarna för då kan man lägga dom tätt.
Jag fyller alltid skidfodralet med pjäxor skor mm.

Skidfodral med hjul
Hej.
Har du flugit o åkt skidor många gånger?
Jag har aldrig fått skidfodralet vägt.
När det blir lite trångt så tar jag av bindningarna för då kan man lägga dom tätt.
Jag fyller alltid skidfodralet med pjäxor skor mm.
Har flugit så många gånger med skidor att jag tappat räkningen. Får definitivt väga de flesta gångerna, både i Sverige och utomlands. Ibland frågar de om det väger under 23 kg och nöjer sig med ett japp utan vägning. Det är nog när man kommer med bara dubbelfodral och smockfull handbagage-ryggsäck som de är mer sugna på att kontrollera vikten.

Skidfodral med hjul
Jag har aldrig haft proble med vikten någon gång,varken på charter eller reguljärflyg.
Jag har haft dubbel fodral senaste 5-6 åren o då har det varit ordentligt packat med skidor,pjäxor mm,eftersom jag stannar borta ca 5 månader.
Kan bara berätta hur jag har haft det.
Tar du bort bindningarna på ett par skidor så får du ner dom i enkelfodral utan problem
Har provat de oxå.

Lycka till.

Skidfodral med hjul
Ja ja! Det får ju inte väga mer än vad ett incheckat vanligt bagage väger. Men bra anledning att köpa dunjacka på 329gram och ultralätta skidor samt pjäxor 🫣
Jag gillar hur det var när jag flög inrikes i Indonesien. Då vägdes passageraren och väskorna tillsammans. Det blev dock jobbigt för jänkarna som skulle med samma plan 😂

Skidfodral med hjul

Snödjup

Tillbaka
Topp