Skidfunderingar

PeVeA

Ny medlem
Skidfunderingar
Jag går och funderar på vad jag ska köpa för skidor. Att det ska bli ett nytt par är numera ställt utom allt tvivel. Frågan är bara vad...
Då jag allt för sällan beger mig ut på "riktig" off-pist (brukar oftast handla om nått skogs åk "två meter från pisten") så är det en skida som först och främst funkar bra i pist och på hårt underlag jag är ute efter.
Det jag undrar är om det finns en skida av typ "slalom-carver" i ca 190cm längd? Skidor på ca 190 cm verkar vara "standardutrustade" med en radie på 20 -25 meter, men jag skulle vilja ha en något kortare (mindre kanske det heter iofs..) radie. 17 -18 meter nånting kanske. Är det nån som har nått bra tips på vad jag ska prova för skidor (för provas ska dom innan det handlas) ? Det kanske rent av är så att naturens lagar och mäniskans förordningar sätter stop för att tillverka sådana lagg, vad vet jag.

Tacksam för tips.

/ PeVeA

Skidfunderingar
Testa Atomic BetaCarve 9.18 eller BetaRace 9.20. Dessa modeller har iofs ett par år på nacken, men de finns fortfarande kvar i Atomics sortiment. Jag tror nog att 9.18-skidan är en av de skidor på marknaden som svänger mest i 190 längd. 9.20:orna är trots vad namnet antyder inte några rena raceskidor. De är snälla och lättåkta, men ger ändå mer stabilitet än 9.18 och är att föredra om du kör fort. Testa även Dynastar SpeedCarve 63 186cm. Den svänger rejält när man kantar upp. Jag har svårt att tro att du kommer att tycka att de här skidorna svänger för lite. Är det fallet får du helt enkelt gå ner i längd till 180-185.
Du kan ju också testa carvingklassikern Kneissl CurveGravity där 185-skidan har en sidoradie på 13 meter.
Ett annat tips är Kästle XTZ (Super eller Pro) i 180cm. De tillverkas inte längre, men kan finnas kvar ändå. Det är en skida som känns längre än vad måtten anger.

Tillbaka
Topp