Skidglasögon som passar ovanpå vanliga glasögon

GugiGus

Ny medlem
Jag ska köpa ett par nya skidglasögon och vill ha ett par som jag kan bära utanpå mina vanliga glasögon. Jag undrar om det finns något man bör tänka på när man ska köpa skidglasögonen mer än att de vanliga glasögonen ska få plats under? Ger vissa skidglasögon mer imma än andra?

Det du ska tänka på är att särskilt den kombinationen (glasögon under skidglasögon) brukar ge upphov till mer imma än bara skidglasögon. Scott har en serie skidglasögon som är gjorda för det här, de funkade hyfsat för mig när jag hade glasögon.

Om du kan, åk med linser. Eller ännu bättre, gör en laser-operation och slipp ditt syn-fel helt. Bästa grejen jag nånsin lagt pengar på, så grymt skönt att slippa allt meck.

Jag köpte ett par såna där över-glasögonen-goggles för typ tre år sen. Tyvärr är min erfarenhet att det inte funkar alls. En sak är att det blir rätt mycket imma hur man än gör. Ett annat, och i mitt tycke större, problem uppstår när man vurpar, framför allt om man gör det på huvet i lössnö. Det är helt omöjligt att få rent både goggles som glasögon! Om man som jag är helt handikappad utan synhjälpmedel är det typ kört efter en sån liten fadäs. Har man linser kan man ju i värsta fall åka utan goggles om det är alldeles för mycket snö på dem. Tillhör man kategorin skidåkare som aldrig vurpar är detta förstås inget problem, men det är det ju inte så många som gör...

Mitt tips är alltså linser, jag kör själv med endagars nuförtiden och tycker det funkar bra trots att jag är rätt ovan (har alltid glasögon annars) .

Å andra sidan kan du köpa ett par över-glasögon-goggles och göra dina egna erfarenheter, de funkar ju faktiskt även utan glasögon under!

MVH
Viktor

Hej
Träffade nyligen en skidåkare som hade en skidhjälm med ett visir liknande en motorcyckelhjälm. Han bar normala glasögon under.
Då jag själv är på gränsen till att behöva synglasögon snackade jag med honom för en utvärdering.
Han påstod att det funkade klockrent.
Fabrikatet Uvex pris ca 200 Euro

Kör själv med oakley aframe + vanliga glasögon och tycker det fungerar helt ok. Ibland kan det bli lite immigt ( på de vanliga glasen ) precis efter att man tagit på sig skidglasen.Åtgärdas lätt med ett lyft på skidglasen - sen är det klart. Inga improblem vid snöfall eller vurpor...
Hilsen
/A

leta efter ett par goggles med anti fog behandlat glas och med dubbla linser, de flesta har idag ventiler och luftfilter som förhindrar imma. Goggles med motor driven fläkt skall vara bra (iaf bättre). Pröva goggles innan köp så du vet att de passar med ordinarie glasögonen.

Kör själv med ett par cébé edge otg över mina ordinarie och de fungerar bra som oftast. Inga problem på pist vid torrt och fint väder. Kombinationen snösprut och kondens (svett) off pist kan vara lite mer struligt. Har ett par solglasögen (julbo micropore) med slipande glas som alternativ, då är det bara ett par att torka torra

oakley crowbar kändes hyfsat ok när jag provade. annars är kontaktlinser grymt skönt

leta efter goggles med otg (over the glasses typ) eller skaffa linser

Senast ändrad:
jag skulle föreslå att du köper ett par oakley crowbar för dom har en ganska djup båge!

jag kör med ett par dr.zipe mistress. det blir lite imma ibland men då tar jag bara av glasögonen och putsar dom så tar jag nya tag :)

Tillbaka
Topp