Skidglasögon för oss med glasögon

Alucardi

Medlem
Har testat mängder med Googles men inga även dom som ska vara glasögon kompatibla klarar av ett par vanliga glasögon utan att man får forcera in dom. Idag kör jag på billiga Ullared för att det är dom enda som jag anser passa glasögon.

Jag har inga stora glasögon, köpte dessa förra vintern för att det ska vara enkelt att ta och på sig brillorna när man har hjälm på sig.

Har testat mängder med Googles men inga även dom som ska vara glasögon kompatibla klarar av ett par vanliga glasögon utan att man får forcera in dom. Idag kör jag på billiga Ullared för att det är dom enda som jag anser passa glasögon.

Jag har inga stora glasögon, köpte dessa förra vintern för att det ska vara enkelt att ta och på sig brillorna när man har hjälm på sig.
Det finns specialglasögon som inserts i goggles. Jag köpte hos Sportoptik på Kungsgatan. Funkar mycket bra,

Shit det var billigt. Blir lätt till att beställa! Fila kan jag göra om det behövs.
Ja jag tyckte det var prisvärt. Problemet som jag stötte på gällande den kombo båge + goggles som jag monterade de i var att de gled av precis på nästippen på gogglesena när man drog upp och ned dem över hjälmen och gogglesena böjdes mer. Jag filade då närbryggan på insatsen så att den blev "vassare" och fäste bättre längre fram inuti på insidan av goggle-glaset.

Jag köpte dessa clip-ins till min fru och hon är nöjd för 700kr:

Dock fick jag fila lite på både båge och skidglasögonen för att de ska sitta fast perfekt.
Ja jag tyckte det var prisvärt. Problemet som jag stötte på gällande den kombo båge + goggles som jag monterade de i var att de gled av precis på nästippen på gogglesena när man drog upp och ned dem över hjälmen och gogglesena böjdes mer. Jag filade då närbryggan på insatsen så att den blev "vassare" och fäste bättre längre fram inuti på insidan av goggle-glaset.
Extraoptical insats passar perfekt i Spektrum Östra goggles. Ingen modifiering behövs.

Jag funkar inte med linser. Har testat Clip-In efter att flera bekanta hyllat det. Tyvärr är jag inte såld. Trots att jag testat i en rad glasögon. Synd. Smidig och prisvärd lösning om man gillar det.
Har kört några Oakley jag gillat, men mest prisvärda tycker jag Appertiff SQT varit. Hyfsat ofta extrapris dessutom. (Hyfsat billiga från början.) Inte de smidigaste att byta lins på, men går bra om man inte står ute i snålblåst och surar.
Jag har dock skaffat "smalare" glasögon för att minska risken att få imma, men det gäller oavsett vilka OTG jag kört med.

Söker du på forumet eller på nätet på OTG så får du fler förslag.

Använder Oakley Flight Deck sen flera år. Inga problem med imma eller att lyfta upp dom på hjälmen vid behov utan att glasögonen följer med. Dock lite svårt med linsbyte, så numera har jag tre par för olika väderlek, inköpta på våren när priset var i princip samma för extra lins som för nya googles.

Kanske inte budgetvarianten men fler och fler hjälmtillverkare har ju varianter med inbyggt visir. Grannen min köpte det när han hade samma problem som du. Funkar utmärkt

goggles med glasögon funkade aldrig för mig. Testade linser ett tag men funkar inte på mina ögon.

Till slut gick och körde ögonlaser. Kan verkligen rekommendera det om ni har möjlighet. Så otroligt skönt att slippa linser och glasögon i goggles.

Jag har ett par slipade Rudy Project Rydon i klara linser, köpta ffa till löpning men jag använder dem även vid uteaktivitet generellt. De fungerar riktigt bra under mina Bliz Flow, de har sån krökning att de inte träffar insidan av goggles. Provade även i ett par Oakley main frame Flight Deck L men de var inte lika bra över, trots den till synes kupiga linsen så var det inte så mycket plats innanför. Bliz Flow hade mer plats.

20231218_182111.jpg
20231218_183020.jpg
20231218_182244.jpg

Senast ändrad:
Ja, flight deck skulle det vara. Main frame är nån cykel hjälm, och inte från Oakley, haha.
De funkade absolut, men tyckte just för min situation och i kombi med min hjälm (Sweet Protection Trooper II) att mina Bliz fungerade bättre. Men både dessa och Flight Deck ska ju vara för att få plats med glasögon under.

Jag får panik när jag inte ser ordentligt eller om glasögonen hamnar lite snett/för nära ögonen etc.. visst det beror på mitt brytningsfel. Kört OTG googles och det har fungerar ok men blir imma eller svårt att se höjdskillnader/konturer i backen. Ifjol slog jag till på ett par clip-in från youzee och Sweet protection interstellar. Absolut inte något billigt alternativ men jag är så glad att jag ser allt nu. Kontrasten är grym och aldrig haft problem med imma. Varken här i kalla norden eller nere i soliga alperna. Känner mig så trygg och vågar åka på mer nu i alla förhållanden. Skidåkning är så njutningsfull nu!

Jag kan inte ha linser och har provat flera goggles anpassade för glasögon med varierande resultat. Kör nu med hjälm med visir och är supernöjd. Ingen risk att du tappar brillorna när goggels ska av, och ingen risk att du tappar bort dina goggels. En oväntad fördel. Om du får imma fäller jag upp visiret ett halvt hack och imman försvinner på 2 sekunder.

Hej.
Jag köpte click in av en optiker som tagit fram en egen modell.
Inte så dyra .
Betor på om du ska enkelslipade eller progressiva.
Min chef på skidskolan köpte ett par också o han är nöjd..
Kan ta fram namnet på optikern.

Tillbaka
Topp