Skidglasögon

Skidglasögon
Vilka skidglasögon rekommenderar ni.
Är ute efter glasögon där man kan se snöhögar ect i pisten, behöver inte kosta en halv förmögenhet 😄

Skidglasögon
Håller med föregående inlägg. Men om du bara vill ha ett par goggles och de ska vara mer allround och funka i solsken också, kolla på orange eller röd lins. Grå lins är det sämsta du kan ha vid dålig sikt. Så även om det kan vara lockande med s.k. fotokromatis lins som blir mörkare om solen skiner är det inget jag skulle rekommendera, baserat på egen erfarenhet.

Skidglasögon
Håller med föregående inlägg. Men om du bara vill ha ett par goggles och de ska vara mer allround och funka i solsken också, kolla på orange eller röd lins. Grå lins är det sämsta du kan ha vid dålig sikt. Så även om det kan vara lockande med s.k. fotokromatis lins som blir mörkare om solen skiner är det inget jag skulle rekommendera, baserat på egen erfarenhet.
För soliga dagar välj lins kategori 2 eller 3.
En orange kategori 2 är väldigt allround mulet som soligt, och ger likt rosa och gul bra kontrast. Kategori 3 är för soliga dagar slutet på feb till april i Alperna, och typ aldrig i fjällen utom riktigt soliga dagar i slutet på säsongen.
Själv använder jag bara goggles när det snöar eller är dimmigt, annars sportglasögon. Ett alternativ som funkar i sol såväl vid midvintern som på glaciär på sommaren är fotokromatiska kategori 1-3, vilka ställer in sig själva lagom mörkt beroende på styrkan på solen.

Skidglasögon
Skidglasögon är viktiga, se till att få ett par som passar ditt ansikte.
Kör du med hjälm är det bra om de passar med den oxå

Så tipset för bättre pris är att kolla på någon stor kedja, de brukar ha ett bra utbud på goggles i mellanklassen.
Sen kan det vara idé att kolla på ett par där det ingår en extra lins. Så du har dels en ljus för försäsongs/dåligtväder åkning och en lite mörkare för den lite ljusare säsongen.
Ska du bara åka en vecka på sportlovet, så kan du köra på ett par ljusa glas, det funkar, men ska du åka lite senare kan det vara bra att ha någon mer att byta med.
Åka med ljusa glas på en solig dag under påsken är inte så trevligt
Lika segt är det att åka med mörka spegelglas en grå sportlovsdag...

Känner du igen märket så kan du även gå för de du tycker är snyggast
Du ska trots allt ha på dig dem, svårare behöver det inte vara.

Lika lite som du använder solglasögon när du dyker istället för cyklop, så använder man skidglasögon när man åker skidor, slut på den diskussionen ;).
Okejdå, om du åker sakta, eller med barn i en barnbacke, kanske.

Om du tänkt att hålla budget är nog ett par mellanklass goggles med två olika linser att föredra.
Jag fick ett par fotokromatiska goggles från Julbo i vintras i kategori 1-4. De är riktigt bra, sjukt bra optik och riktigt skönt att aldrig fundera över vilka glas man ska ha, de fixar det åt en från helt klart till mörk spegel. Men de är allt annat än billiga.
Men vill du lägga lite pengar på ett par bra, och inte fundera mer, så är Julbo värt att kolla upp

Skidglasögon
Grå lins är det sämsta du kan ha vid dålig sikt. Så även om det kan vara lockande med s.k. fotokromatis lins som blir mörkare om solen skiner är det inget jag skulle rekommendera, baserat på egen erfarenhet.
Beror nog på vilken färg den fotokromatiska linsen har. Mina har en orange ton så det fungerar hyffsat bra även vid dålig sikt. Visst är Prizm Hi Pink bättre, men skillnaden är mindre än vad jag trodde att den skulle vara.

Skidglasögon
Själv använder jag bara goggles när det snöar eller är dimmigt, annars sportglasögon.
Stopp och belägg, har vi inte gått igenom detta redan? :LOL:;)

Skidglasögon
Oakley Line Miner med 2 olika linser:
Lins 1: Cat 3, för sol/moln, VLT 13-17%.
Lins 2: Cat 1, för lågljus/kväll, VLT 39-64%.

Om du vill köpa nytt, undvik orginalpris! Sätt span på ett par goggles och köp vid rea eller offseason så hittar du goggles+extralins för tusenlappen.

Annars brukar nästan nya gå begagnat för runt femhundringen.
Testa modell/storlek med din hjälm innan inköp, så att de passar!

Skidglasögon
Går själv och sneglar på Sweet Protection Connor med extra lins (Light Amethyst vid flat light).

Dela gärna med er kring erfarenheter av denna lins. Eller övrigt kring Googles ifrån Sweet.

Tillbaka
Topp