Skidgoogles

Skidgoogles
Tjenare!
Jag söker ett par skidgoogles för ca 1000kr. Vad ska man köpa och vad ska man tänka på? Är ingen proffsåkare men skulle vilja ha ett par som funkar för de flesta väder.
MVH
Markus.

Skidgoogles
mrmarre sa:
Lägg ner mer pengar på goggles så att det blir bra. Köp ett par Yniq och gör kompisarna avundsjuka!
3000kr är nog lite väl över min budget. 500kr hit eller dit spelar inte så stor roll men 3000kr för glasögon som man använder ett par dagar per år är för mycket tyvärr.. Men tack för förslaget :)

Skidgoogles
Med så skiftande ljusförhållanden som det ofta är så är det svårt att klara sig med ett par goggles. Mitt tips är att köpa ett par som har en extra lins med. Det brukar vara prisvärt.
Smith I/OX är en sådan modell. Ganska stora, men bör man glasögon som jag så är de perfekta. Smith har endel andra modeller där en extra lins medföljer.

Skidgoogles
Det du ska tänka på att gogglarna ska passa din hjälm och ditt ansikte. Snygga och dyra goggles är även de kassa om de sitter som en påse nötter(eller liknande) och gapergap vill en ju helst inte rocka...

Tänk som sagt också på linsvalet och inte bara det som ser bäst ut. Vart och när kommer du åka? En för mörk lins kommer du svära över på kvällsåkningen och den ljusa kommer inte hjälpa mycket uppe i solen på en glaciär.

Personligen är jag mycket nöjd med mina Giro Blok som ersatt ett par Oakley Splice. Bra kvalitet på linsen och prisvärda jämfört med Oakley!

Skidgoogles
victoringemar sa:
Det du ska tänka på att gogglarna ska passa din hjälm och ditt ansikte. Snygga och dyra goggles är även de kassa om de sitter som en påse nötter(eller liknande) och gapergap vill en ju helst inte rocka...

Tänk som sagt också på linsvalet och inte bara det som ser bäst ut. Vart och när kommer du åka? En för mörk lins kommer du svära över på kvällsåkningen och den ljusa kommer inte hjälpa mycket uppe i solen på en glaciär.

Personligen är jag mycket nöjd med mina Giro Blok som ersatt ett par Oakley Splice. Bra kvalitet på linsen och prisvärda jämfört med Oakley!
Tack för ett utförligt svar. Jag hade tänkt åka i svenska fjällen i början av mars. Vilken lins skulle passa bäst? Läste på en hemsida att röd/gult glas var "standard" om man inte byter av när förhållanden ändras.

Jag såg att det var vitt glas på Giro Blok, är det bra? Väldigt jobbigt om det är soligt ute, eller är jag helt ute och cyklar?

Skidgoogles
Jag har ett gäng googles, orange resp orange med spegellins. Allt beror ju på ambitionsnivå men två organge:a utan spegel (dessa använder man snö- och dimdagar och de kommer alltså imma igen - då vill man ha två olika man kan växla mellan) och ett par spegel för soliga dagar. Orange (rött/gult) är bäst i naturligt ljus. Finns ingen anledning att köpa någon annan färg.

Skidgoogles
la_grave sa:
Jag har ett gäng googles, orange resp orange med spegellins. Allt beror ju på ambitionsnivå men två organge:a utan spegel (dessa använder man snö- och dimdagar och de kommer alltså imma igen - då vill man ha två olika man kan växla mellan) och ett par spegel för soliga dagar. Orange (rött/gult) är bäst i naturligt ljus. Finns ingen anledning att köpa någon annan färg.
Det här har jag väntat på ... hehe ... så du har GOOGLES, är det sådana här? ;-)

/MM

Senast ändrad:
Skidgoogles
Markusjodlovsky sa:
victoringemar sa:

Tack för ett utförligt svar. Jag hade tänkt åka i svenska fjällen i början av mars. Vilken lins skulle passa bäst? Läste på en hemsida att röd/gult glas var "standard" om man inte byter av när förhållanden ändras.

Jag såg att det var vitt glas på Giro Blok, är det bra? Väldigt jobbigt om det är soligt ute, eller är jag helt ute och cyklar?
Blok finns i mängder med olika färger och olika linser, själv kör jag med deras Amber Scarlet lins som standard. Funkar kalas i allt från tungt snöfall till sol. Självklart är den inte helt optimal för starkt solljus men fungerar helt klart. Och i det ökända flatljuset fungerar den lika bra eller lika dåligt som allt annat på marknaden :)

Här kan du kika igenom alla olika linser ->http://www.giro.com/eu_en/blok-23035.html/

Tillbaka
Topp