Skidguide Vemdalen/Sonfjället

Mingus

Medlem
Hej

Är det någon som känner till om det finns någon bra skid/fjällguide som guidar i sonfjällsområdet? Skulle gärna göra någon tur men tycker inte det är en bra ide att traska iväg själv. Jag känner till området från att ha gått på turskidor där men vill gärna ta med mig brädan upp på någon av topparna.

Har någon erfarenhet av frihetsbolaget i vemdalen? De verkar ha lite av det jag är ute efter.

Topsport i Funäsdalen som arrangerar heliski till helags kanske kan fixa nåt på Sånfjället? (Inte heliskiing men guidning)
Mest intressant är att ta sig an fjällets nordsida där man får lite lutning på sluttningen. Det innebär dock att man måste ta sig till Nyvallens fäbod & vägen dit är stängd på vintern (alltså skoter fram till fäboden, sen är det körförbud i naturreservatet). Approachen västerifrån från Nysätern (dit vägen är öppen) är flack & tråkig och det tar ett tag innan man kommer fram till den intressanta åkningen.
Har själv kört sent på säsongen då vägen till Nyvallen delvis hade smält fram ur vårsnön (kom dock inte ända fram, 4x4WD eller skoter hade varit bra).

I boken "Friluftsliv i Jämtland" från Calazo-förlaget har du lite om toppturande på Sånfjället.
Kanske inte de mest konkreta svaren på din fråga eftersom du redan känner till området. Men Topsport kanske kan sy ihop något om Ni är ett gäng.

Senast ändrad:
Gräver upp denna gamla tråd för att få fler tips!

Ska själv upp till Vemdalen i slutet av mars och är sugen på topptur, skoteroffpist eller annat dylikt. Dock ej heliskiing.

Har mailat frihetsbolaget för att se vad de har, men tar gärna emot fler tips. Min google-fu har inte varit bra =/
Topsport har ju skoterturer men vettefan om de gör dem i Vemdalen...

Hej,

Det är inte allt för komplicerat att ta sig upp mot Sonfjället.
Kika på Forumets "Topptur". Vi var upp i månadsskiftet januari-februari med måttligt bra förutsättningar tyvärr (hård blåst hade piskat bort all snö...)
Vi utgick i ifrån Nysätern (ca 5km upp till Sododalen), och därifrån kan man gå mot olika toppar.
När vägen till Nyvallen öppnas för våren/sommaren så är detta ett mycket bra alternativ för toppturande upp mot massivets näst högsta topp.

Hälsningar Johan

@Almen1

Tack för tipset! Läste din beskrivning i den andra tråden.

Får fundera på det då jag helst inte vill gå ensam, verkar dumt... Men med sällskap låter det som ett bra mål.

Hej

Jag tycker att det låter klokt att inte gå själv.
Händer det något är alltid kamratunderstödet a och o..
Släng ut en tråd om någon annanr sugen att hänga på.

Hälsningar Johan

jag kommer upp helgen v13 med hudar och är sugen på tur någonstans runt vemdalen/sånfjället!, har hyfsad lokalkänndeom i området

Tillbaka
Topp