Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
sant. försök få tag på dokumentären med joakim det svåraste tricket eller nåt sånt där hetter den.. riktigt intressant, var på en föreläsning med han och det var riktigt intressant, use helmet:d.GEkroth sa:ehh, jo. men jag svettas gärna några droppar mer än att inte svettas alls. Tänk på Joakim Öwre, han är jävligt glad att han hade hjälm under RedBull Big Air påsken 2001. Under påsken är det ju nästan +5 grader.
varför använder inte du hjälm?
jaha.. så du åker hellre utan hjälm å spräcker skallen när du landar helt cp bara för att va "tuff"? än att att åka med hjälm å inte spräcka upp skallen?Noamaan sa:klart att man kör utan hjälm.. man vill ju inte va töntig
hur cool känner du dej när du hamnar på sjukhus med slangar överallt och måste zondmatas? eller när du sitter i rullstol och ska försöka lära dej gå och tala igen bara för att du inte ville ha hjälm? hur cool tror du dina föräldrar och syskon tycker du var utan hjälm på din begravning?Noamaan sa:klart att man kör utan hjälm.. man vill ju inte va töntig
Fy fan, det här var ord och inga visor!skidnarkoman sa:hur cool känner du dej när du hamnar på sjukhus med slangar överallt och måste zondmatas? eller när du sitter i rullstol och ska försöka lära dej gå och tala igen bara för att du inte ville ha hjälm? hur cool tror du dina föräldrar och syskon tycker du var utan hjälm på din begravning?Noamaan sa:klart att man kör utan hjälm.. man vill ju inte va töntig
Hur -censur- kan en hjälm rädda dig flera gånger? Trodde det hörde till sunt förnuft att man bytte hjälm efter en rejäl smäll? de stötdämpande materialen är konstruerade för en smäll, varken mer eller mindre, så efter den smällen garanterar hjälmen inte längre fullt skydd.skidnarkoman sa:svettas? nej inte speciellt... finns många snygga hjälmar med bra ventiliation dessa dagar. min protec b2 har räddat mej många gånger och är skönt sval på våren.
jag kör med crosshjälm, det är coolt.Jarle sa:Hur -censur- kan en hjälm rädda dig flera gånger? Trodde det hörde till sunt förnuft att man bytte hjälm efter en rejäl smäll? de stötdämpande materialen är konstruerade för en smäll, varken mer eller mindre, så efter den smällen garanterar hjälmen inte längre fullt skydd.skidnarkoman sa:svettas? nej inte speciellt... finns många snygga hjälmar med bra ventiliation dessa dagar. min protec b2 har räddat mej många gånger och är skönt sval på våren.
Har bytt hjälm ett antal gånger själv, speciellt efter en lavinolycka då frigoliten i bakhuvudet på hjälmen gick i bitar. Detta syns då inte annat än som små hack eller repor på utsidan av hjälmen, men om man drar ut foder osv....
Se till att ha skyddsutrustning som fungerar!
För övrigt tordes hjälm vara bland de bättre uppfinningar för oss glada skidåkare, dock tycker jag ryggskydd är viktigare då huvudet går att reparera/är strytåligare i större utsträckning än ryggraden.
Hjälmen blir inte speciellt varmare än en mössa, det går dessutom oftast att justera ventilationen på de flesta hjälmar som är lite varmare.
Driver du med oss eller? Kraniet är tunnare än de flesta fattar, och till skillnad från hackspettar har vi inte nå'n nämnvärd stoppning runt hjärnan, och den går inget vidare att reparera. Får jag välja mellan skallskadad med gångfunktion eller rullstolsbunden med hjärnan i behåll håller jag mig nog till det senare.Jarle sa:För övrigt tordes hjälm vara bland de bättre uppfinningar för oss glada skidåkare, dock tycker jag ryggskydd är viktigare då huvudet går att reparera/är strytåligare i större utsträckning än ryggraden.
Tyvärr skämtar jag inte dr, då jag skadat båda är jag hellre mindre intelligent och kan fortsätta leva som jag vill.dr-telemark sa:Driver du med oss eller? Kraniet är tunnare än de flesta fattar, och till skillnad från hackspettar har vi inte nå'n nämnvärd stoppning runt hjärnan, och den går inget vidare att reparera. Får jag välja mellan skallskadad med gångfunktion eller rullstolsbunden med hjärnan i behåll håller jag mig nog till det senare.Jarle sa:För övrigt tordes hjälm vara bland de bättre uppfinningar för oss glada skidåkare, dock tycker jag ryggskydd är viktigare då huvudet går att reparera/är strytåligare i större utsträckning än ryggraden.
Dessutom har folk nog generellt lite övertro på vad ryggskydd egentligen hjälper mot. Överböjning efter en plattlanding ger lika mycket kompressionsfrakturer oavsett om man har ryggplatta eller inte. Den skyddar bara någorlunda mot direkträffar som träd/stenar etc.
Jag har åxå skadat mig vid sista åket flera gånger, och brukar därför skippa det (jo, det går om man bara bestämmer att åket var ens sista för dagen då man kommer ner till liften/bilen igen)MUSN sa:Var förra helgen och skida och det var underbart skönt, skall med 100% säkerhet iväg nästa år också. Man hade inte blivit så ringrostig på 8 år som man trodde.
Fåfängan vann över mig ändå, hyrde ingen hjälm och körde utan. SKÄMS PÅ MIG!
Klarade mig ändå helt bra, rammlade bara en gång i sammaband med hoppande.
Tyvärr gick det mycket sämre med en tjej i vårat gäng, hon bröt benet (båda vadbenena) vid sista dagen och hennes tänkta sista åk. Hon har lägat på sjukhus hela veckan. Fick även reda på att hon fick en lättare hjärnskakning i samband med fallet.
Var otroligt tråkig händelse och vi alla sluta skida efter det!