Skidhjälm på våren?

MUSN

Ny medlem
Skidhjälm på våren?
Ni som använder skidhjälm, blir det inte varmt att åka med den nu på våren då temperaturen där ute ligger runt +5 grader?

Skidhjälm på våren?
ehh, jo. men jag svettas gärna några droppar mer än att inte svettas alls. Tänk på Joakim Öwre, han är jävligt glad att han hade hjälm under RedBull Big Air påsken 2001. Under påsken är det ju nästan +5 grader.

varför använder inte du hjälm?

Skidhjälm på våren?
Har inte skidat på åtta år och på den tiden använde bara knattarna hjälm.

Trodde det var likadant nuförtiden, men efter lite undersökning här på freeride så verkar det som alla kör med hjälm.

Var och tänkte köpa en i veckan, men den kändes obekväm och gav en instängd känsla. Sedan kände man sig även fånig med hjälm på huvudet.

Men tror att allt detta beror på att man inte är van att använda hjälm. Så tänkte faktiskt hyra en när jag far och åker i helgen, bara de inte är alltför fula eller slutanvända.

Hur ska man annars få resten av sällskapet (8st) att använda hjälm? Pratade med några om det och de alla var väldigt negativa till det?

Detta gled lite offtopic nu men...

Men bättre med ett varmt huvud en ett söndrigt huvud.

Skidhjälm på våren?
Det beror lite grand på vilken hjälm du köper. En del hjälmar har riktigt bra ventilation, då svettas du inte lika mycket.

Det verkar som om du letar efter incitament för att inte köpa hjälm :-) såg din förra tråd!

Min K2 crossfire är bra ventilerad, en annan bra hjälm är Giro.....

Skidhjälm på våren?
GEkroth sa:
ehh, jo. men jag svettas gärna några droppar mer än att inte svettas alls. Tänk på Joakim Öwre, han är jävligt glad att han hade hjälm under RedBull Big Air påsken 2001. Under påsken är det ju nästan +5 grader.

varför använder inte du hjälm?
sant. försök få tag på dokumentären med joakim det svåraste tricket eller nåt sånt där hetter den.. riktigt intressant, var på en föreläsning med han och det var riktigt intressant, use helmet:d.

Skidhjälm på våren?
Noamaan sa:
klart att man kör utan hjälm.. man vill ju inte va töntig
jaha.. så du åker hellre utan hjälm å spräcker skallen när du landar helt cp bara för att va "tuff"? än att att åka med hjälm å inte spräcka upp skallen?
okej. :)

Skidhjälm på våren?
svettas? nej inte speciellt... finns många snygga hjälmar med bra ventiliation dessa dagar. min protec b2 har räddat mej många gånger och är skönt sval på våren.

Skidhjälm på våren?
jag har en giro 9mx. den kan man ta bort en massa saker i så att det blir bra ventilation...den blir som en cykel hjälm

Skidhjälm på våren?
Av: Noamaan Online | Idag 17:03 Citera

här på freeride är man tönt om man kör utan såde så :D

Skidhjälm på våren?
Noamaan sa:
hur cool känner du dej när du hamnar på sjukhus med slangar överallt och måste zondmatas? eller när du sitter i rullstol och ska försöka lära dej gå och tala igen bara för att du inte ville ha hjälm? hur cool tror du dina föräldrar och syskon tycker du var utan hjälm på din begravning?

Skidhjälm på våren?
Hjälm eller inte handlar väl om man anser att man har något att skydda. De flesta tycker sig nog ha det och det avspeglas i att man ser allt fler i backarna med hjälp. En helt ovetenskaplig undersökning ger vid handen att den största gruppen som inte använder hjälm är de över 45 eller så. Jag tror att det beror på att de inte använde cykelhjälm under sin uppväxt och att deras barn inte heller gjorde det. Det är svårt att motivera att man själv inte skall ha hjälm om man tycker att barnen skall ha det.

Den yngre generationen har ju vants vid hjälm från unga år, bl a med gratis lift för knattar med hjälm.

Skidhjälm på våren?
skidnarkoman sa:
Noamaan sa:
hur cool känner du dej när du hamnar på sjukhus med slangar överallt och måste zondmatas? eller när du sitter i rullstol och ska försöka lära dej gå och tala igen bara för att du inte ville ha hjälm? hur cool tror du dina föräldrar och syskon tycker du var utan hjälm på din begravning?
Fy fan, det här var ord och inga visor!

Nu är jag övertalad att använda hjälm i allla fall. Efter 19 år i skola så måste man väl se till att skydda det som man lärt sig.

Kommer nog att köra med hjälm fast jag blir ensam i hela gänget. Annars kommer jag bara att tänka på hur det hela kan sluta!

Skidhjälm på våren?
Ytterligare en bra välventilerad hjälm: Giro nine9.
Har kört med den i alperna på våren, funkar kanon! Snygg dessutom....

Skidhjälm på våren?
skidnarkoman sa:
svettas? nej inte speciellt... finns många snygga hjälmar med bra ventiliation dessa dagar. min protec b2 har räddat mej många gånger och är skönt sval på våren.
Hur -censur- kan en hjälm rädda dig flera gånger? Trodde det hörde till sunt förnuft att man bytte hjälm efter en rejäl smäll? de stötdämpande materialen är konstruerade för en smäll, varken mer eller mindre, så efter den smällen garanterar hjälmen inte längre fullt skydd.

Har bytt hjälm ett antal gånger själv, speciellt efter en lavinolycka då frigoliten i bakhuvudet på hjälmen gick i bitar. Detta syns då inte annat än som små hack eller repor på utsidan av hjälmen, men om man drar ut foder osv....

Se till att ha skyddsutrustning som fungerar!

För övrigt tordes hjälm vara bland de bättre uppfinningar för oss glada skidåkare, dock tycker jag ryggskydd är viktigare då huvudet går att reparera/är strytåligare i större utsträckning än ryggraden.

Hjälmen blir inte speciellt varmare än en mössa, det går dessutom oftast att justera ventilationen på de flesta hjälmar som är lite varmare.

Skidhjälm på våren?
Jarle sa:
skidnarkoman sa:
Hur -censur- kan en hjälm rädda dig flera gånger? Trodde det hörde till sunt förnuft att man bytte hjälm efter en rejäl smäll? de stötdämpande materialen är konstruerade för en smäll, varken mer eller mindre, så efter den smällen garanterar hjälmen inte längre fullt skydd.

Har bytt hjälm ett antal gånger själv, speciellt efter en lavinolycka då frigoliten i bakhuvudet på hjälmen gick i bitar. Detta syns då inte annat än som små hack eller repor på utsidan av hjälmen, men om man drar ut foder osv....

Se till att ha skyddsutrustning som fungerar!

För övrigt tordes hjälm vara bland de bättre uppfinningar för oss glada skidåkare, dock tycker jag ryggskydd är viktigare då huvudet går att reparera/är strytåligare i större utsträckning än ryggraden.

Hjälmen blir inte speciellt varmare än en mössa, det går dessutom oftast att justera ventilationen på de flesta hjälmar som är lite varmare.
jag kör med crosshjälm, det är coolt.

Skidhjälm på våren?
Rixx: Slår man i huvudet så att hjälmen "räddar en" då har ju hjälmen inte längre någon skyddnande funktion. För övrigt har jag svårt att sätta ett pris på mitt liv ;)

Ekdahl: Inte tugnt/jobbigt att jibba med crosshjälm? ;) Crosshjälmar har en tendens att skapa whiplashskador pga av tyngden, och sådana har jag ändå tillräckligt av ;)

Skidhjälm på våren?
MUSN.
Jag har tidigare kört med en RED-hjälm men eftersom jag har svettats rätt bra i den köpte jag en ny förra veckan som dock inte är testad ännu. Jag köpte en Giro G10 som har en massa ventilationshål som går att öppna enkelt med ett reglage. Är det varmt är det bara att öppna fullt, är det kallt är det bara att stänga.
Jag kan ju återkomma med hur den funkade efter påsk då den ska invigas i Sälen. Då lär det förmodligen vara rätt varmt.

Efter 12 år med hjälm kan jag säga att jag aldrig kommer köra utan. Det är bra många småvurpor som kunnat bli väldigt mycket värre. Jag åkte på en hjärnskakning för några år sen efter en vurpa. Hade jag inte haft hjälm då vete fasiken vad som hänt...

Skidhjälm på våren?
Jarle sa:
Driver du med oss eller? Kraniet är tunnare än de flesta fattar, och till skillnad från hackspettar har vi inte nå'n nämnvärd stoppning runt hjärnan, och den går inget vidare att reparera. Får jag välja mellan skallskadad med gångfunktion eller rullstolsbunden med hjärnan i behåll håller jag mig nog till det senare.

Dessutom har folk nog generellt lite övertro på vad ryggskydd egentligen hjälper mot. Överböjning efter en plattlanding ger lika mycket kompressionsfrakturer oavsett om man har ryggplatta eller inte. Den skyddar bara någorlunda mot direkträffar som träd/stenar etc.

Skidhjälm på våren?
det är skönare än med mössa. inte lika varmt. luften kommer ju in från lite olika ställen. ta bort öronlapparna o kör med en buff under. riktigt skönt. heej

Skidhjälm på våren?
dr-telemark sa:
Jarle sa:
Driver du med oss eller? Kraniet är tunnare än de flesta fattar, och till skillnad från hackspettar har vi inte nå'n nämnvärd stoppning runt hjärnan, och den går inget vidare att reparera. Får jag välja mellan skallskadad med gångfunktion eller rullstolsbunden med hjärnan i behåll håller jag mig nog till det senare.

Dessutom har folk nog generellt lite övertro på vad ryggskydd egentligen hjälper mot. Överböjning efter en plattlanding ger lika mycket kompressionsfrakturer oavsett om man har ryggplatta eller inte. Den skyddar bara någorlunda mot direkträffar som träd/stenar etc.
Tyvärr skämtar jag inte dr, då jag skadat båda är jag hellre mindre intelligent och kan fortsätta leva som jag vill.

Men självklart är det viktigt skydda båda, man vill ju helst ha båda i behåll ;)

Och det där med ryggskydd stämmer, dock finns det ryggskydd som skyddar bra.
Och jag kan säga dig att när jag låg på marken och inte hade varken förmåga att röra mig eller känna vänsterhalvan i kroppen hade jag vilken sekund som helst bytt mot en hjärnskada.
Då måste jag även tillägga att jag även har en lindrigare hjärnskada som blivit lite bättre, men minnet (i synnerhet närminnet) är en bra bit ifrån vad det borde vara.

Skydda er så mycket ni kan och åk förståndigt....

Senast ändrad:
Skidhjälm på våren?
man kör väl med samma som vanlit?bara att ta mössan bort underifrån och bort med öron lappparna på hjälmen..blir rätt dyrt att köpa en hjälm till vintern och en till våren..

Skidhjälm på våren?
Var förra helgen och skida och det var underbart skönt, skall med 100% säkerhet iväg nästa år också. Man hade inte blivit så ringrostig på 8 år som man trodde.

Fåfängan vann över mig ändå, hyrde ingen hjälm och körde utan. SKÄMS PÅ MIG!

Klarade mig ändå helt bra, rammlade bara en gång i sammaband med hoppande.

Tyvärr gick det mycket sämre med en tjej i vårat gäng, hon bröt benet (båda vadbenena) vid sista dagen och hennes tänkta sista åk. Hon har lägat på sjukhus hela veckan. Fick även reda på att hon fick en lättare hjärnskakning i samband med fallet.

Var otroligt tråkig händelse och vi alla sluta skida efter det!

Skidhjälm på våren?
MUSN sa:
Var förra helgen och skida och det var underbart skönt, skall med 100% säkerhet iväg nästa år också. Man hade inte blivit så ringrostig på 8 år som man trodde.

Fåfängan vann över mig ändå, hyrde ingen hjälm och körde utan. SKÄMS PÅ MIG!

Klarade mig ändå helt bra, rammlade bara en gång i sammaband med hoppande.

Tyvärr gick det mycket sämre med en tjej i vårat gäng, hon bröt benet (båda vadbenena) vid sista dagen och hennes tänkta sista åk. Hon har lägat på sjukhus hela veckan. Fick även reda på att hon fick en lättare hjärnskakning i samband med fallet.

Var otroligt tråkig händelse och vi alla sluta skida efter det!
Jag har åxå skadat mig vid sista åket flera gånger, och brukar därför skippa det (jo, det går om man bara bestämmer att åket var ens sista för dagen då man kommer ner till liften/bilen igen)

Hon hade nog tur med att bara få en lättare hjärnskakning. Om det varit is (riktigt hård j**a betongis), kunde det nog blivit mycket värre...

Om du har hjälm eller inte är väl din sak, du är väl antagligen stor nog att ta ansvar för dina egna handlingar;), men förhoppningsvis (för din egen skull) fick du (och alla andra i gruppen) en tankeställare när hon skadade sig...

//Axel

Skidhjälm på våren?
fungerar jätte bra med protechs hälmar.. bara å dra av "öron muffarna" eller så kan man köra med en vanlig inline hjälm.

Skidhjälm på våren?
Kolla in Bern helmets.

90% av alla hjälmar på marknaden bygger på EPS skum, (expanderande polysteren skum), detta material är tyvärr helt tättslutande och släpper varken igenom luft eller fukt. EPS komprimeras vid kraftigt våld, detta är orsaken att de flesta hjälmar bara tål en riktigt kraftig smäll.
Sen har du 9% som tillverkas i EPP skum, (expanderande polypropylen skum), detta material tål upprepande smällar då de små "skum" kulorna återtar sin orginal form efter en smäll. Dock är EPP som EPS helt tätslutande celler som varken andas eller släpper igenom fukt.
Bern använder sig utav ett annat material som heter "Brock foam" där cellerna fogas endast vid sina kontaktytor vilket leder till att både fukt och luft kommer igenom hjälmen. Brock är som EPP i beteende.
Kolla in Brocks hemsida så förstår du vad jag försöker förklara. www.brockusa.com

//Zacke

Tillbaka
Topp