Skidhjälp tack!

empaemp

Ny medlem
Skidhjälp tack!
Tjena alla tunga skidåkare!

Började titta igenom forumet efter lite skidinformation och hittade en tråd av en mindre rolig person som skrev ungefär "Undrar hur många skidhjälptrådar det kommer komma i höst, så himla jobbigt!". Han hade fått mycket respons där "ni" svarat "Jag tycker bara det är kul att hjälpa folk med vilka skidor dem ska ha, personlig hjälp är vad freeride är till för!". Så då ger jag er chansen att hjälpa mig!

Jag har aldrig varit särskilt duktig på skidor, har åkt på en veckas skidsemester en gång om året med familjen och åkt rundor lite, men jag går ut trean i sommar och har ställt in mig på att säsonga efter sommaren. Det är lite mer än ett år till det är dags, men vecka 5 ska jag på skidresa i Sestriere i en vecka, och tänker att det är lika bra att köpa ett helt skidset nu. Jag antar att jag är en over-allåkare, tycker det är kul att åka både i pist och off-pist, och tycker dessutom det är jävligt fett med alla som gör galna trick i parken, så jag antar att jag vill ha ett par skidor som passar till allt, men framförallt off-pist och park!

Har tagit hjälp av FREERIDEs "skidlängdsguide" och kommit fram till detta:
Vikt: 83> 170cm

Åkförmåga: Kan åka i alla väl preparerade backar i olika farter. +5cm

Typ av skida: - Twintip +2cm

Terräng: Här har jag lite svårt för att bestämma mig.
Oftast i preparerade backar och hård snö. + 0 cm
Oftast off pist eller i mjuka snöförhållanden. + 5 cm

I vilket fall som helst så ser det ut som jag landar på 177-182 cm på mina skidor. Jag är en kille på 87kg och 192cm och det känns som 177-182cm är rätt kort då jag har hört att "man ska ha lika långa skidor som man själv är i längd". I slutet av guiden står det att detta är ett ungefär och 5cm + eller - inte spelar någon roll, så alternativt 187 cm, hur tycker ni att det låter?

Sen när vi kommer till märke och specifika skidor så är det nog här jag behöver mest hjälp. Som tidigare nämnt så vill jag ha twintips, de ska vara av märket salomon eller atomic, då jag har möjligheten att få tag på skidor av dessa märkena till inköpspris! :) Spelar ingen roll om det är kommande säsongs modell eller förra säsongens (om ni nu vet av erfarenhet att det är något speciellt par skidor som är riktigt underbara)

Tusen tack på förhand!
Mvh Emil

Skidhjälp tack!
Helt klart Salomon Rocker2 92 i 186. Grym skida som funkar över hela berget, ev. lite för smal om man har lite större ambitioner utanför pisten men när väl full-säsongen närmar sig tycker jag ändå att du skall komplettera med ett par Rocker2 108 eller kanske 122.

Tillbaka
Topp