Skidhjälp

Fr3drikTi

Medlem
Skidhjälp
Söker lite hjälp från kunniga inom skidvärlden. Jag går i tankar på att skaffa mig ett par twintips som komplement till mina nuvarande carvingskidor. Min tanke är att jag ska kunna åka på små slingriga skogsstigar såväl som i pisten. Frågan är då vilken längd man vill ha på skidorna? Vill kunna åka hyfsat mycket på skogsstigar vilket är en anledning till att jag vill ha en kort skida samtidigt som jag älskar att kunna dra iväg i hög fart i pisten där långa skidor är ett stabilare alternativ. Jag skulle säga att jag är något bättre än genomsnittet på att åka skidor samt att jag är ca 180cm lång och väger 75kg. Slutligen kommer vi till själva poängen med frågan. Vilken längd på skidan skulle någon kunnig inom området rekommendera?

Skidhjälp
Vet inte om jag var tillräckligt tydlig men huvudsyftet med min skidåkning är inte att vara i skogen MEN jag vill kunna ha möjligheten att åka där. Jag skulle säga att jag blandar pist, park och skog i stor utsträckning och vill därför skaffa mig twintip som komplement till mina carvingskidor. Min fråga handlar inte så mycket om vilken typ av skida jag vill ha då jag är tämligen säker på min sak att jag vill ha twintips. Det jag söker svar på är om någon skulle kunna ge mig en längdrekommendation samt kanske parametrar som jag missat i mitt resonemang

Skidhjälp
Du har ett par skidor för pist, och nu vill du ha ett par twintips för lite allmänt lekande bredvid pisten och i parken? Vettig längd är väl nånstans runt 175-180 kanske? Då vet du vilken typ av skida du ska ha, och ungefär hur lång den bör vara. Sen exakt vilken modell du väljer är nog inte hela världen. Ta en du tycker är snygg!

Senast ändrad:
Skidhjälp
Du har två olika spår att välja på. Kör du ganska mycket park kan du köpa ett par symmetriska twintips, fungerar fortfarande bra på skogsslingor men sämre i pist och ”riktig offpist”. Då skulle jag välja längd 180 och är exakt lika lång och tung som dig, ser ingen anledning att gå kortare.

Alternativt köper du ett par allmountain med mycket tailrocker, betydligt bättre i pist och offpist och med tailrocker är det hellugnt att landa baklänges med. Då skulle jag köra längd mellan 180 och 185. Lekfullhet får du genom en lite mjukare skida, går du ner på 170 längd tycker jag det blir sjukt ostabilt på den typen av skida

Skidhjälp
Tack alla för bra inputs. Utseendet på skidan kommer helt klart att vägas in i det slutgiltiga beslutet. Känns spontant väldigt långt med skidor runt 180 cm. Jag hade tänkt att försöka hitta några runt 170 men det kanske blir för kort trots allt? Har aldrig åkt på ett par twintips förut så har därför ingen erfarenhet av hur stabila dom är i pisten och vid högre farter.

@slasksno, jag har inte stenkoll på skillnaden mellan ett par "vanliga twintips" och allmountainskidor med rocker. Vad är de stora skillnaderna samt för- och nackdelar med respektive skida?

Skidhjälp
Inte för att vara en besserwisser😏
Baserat på egna misstag köp aldrig skidutrustning på grund av utseende eller att det är billigt.
Besserwisser :p:p:p:p:p:p
Absolut du har en poäng, men ärligt talat: Om man bestämt sig för en typ av skida nog fasen spelar det roll hur de olika modellerna ser ut? Och visst är det så att vi kanske motiverar att vi köper en viss skida eftersom tillverkaren petat i 4 gram Österrikisk aluminiumlegering i tailen och nu är den heeeeeelt annorlunda att åka på än allt annat i klassen...fast egentligen var det ju för att grafiken var snygg och den var med i en så jäkla cool youtube-video... kanske?
@ts: Köp en skida du känner att du verkligen vill ha, då kommer du gilla den. Köper du en skida som du inte går igång på men någon på internet rekommenderar, då kommer du nog inte älska den...

Skidhjälp
Parktwintip: symmetrisk dvs likadan om du åker bakåt eller framåt, oftast mittmonterad för att underlätta baklängeslandningar. Fördelar: switchåkning, flex gjord för butters och hopp. Nackdelar: För en skolad åkare (race eller liknande) är det sämst att åka mittmonterat i pist och offpist men vet att många andra gillar det.

Allmountain med tailrocker: Bredare än pistskida men liknande skärning och egenskaper. Fördelar: Kan va grymma i pisten och i de flesta fören sålänge det inte är tokdjupt. Nackdelar: Sämre i parken

Skidhjälp
@Nitell ska ha det i åtanke. Tack för din input.

@slasksno Tack för en tydlig förklaring. Mina skidor som jag åker på i dagsläget har hängt med från när jag köpte dem begagnat för drygt 8 år sedan. Längden på dem är 160cm. Det är väl troligtvis därför jag har svårt att föreställa mig att jag ska ha skidor som är ytterligare två decimeter.

Skidhjälp
Mina skidor är 188, 192, 180 och 180 med samma längd och tyngd som dig. Skulle aldrig gå ner under 175 med undantag av FIS SL, annars blir det lätt väldigt instabilt. När du väl vänjer dig vid lite längre skidor finns bara fördelar plus att en nyare skida ändå kan kännas minst lika lätthanterlig eftersom skidutvecklingen gått framåt mycket senaste 8 åren.

Skidhjälp
Alltså missförstå mig inte nu, jag vill inte vara elak men din fråga är lite som att gå in på ett bilforum och säga, jag vill köpa en bil som är blå, hur bred ska den vara?

Först måste du lämna begreppet twintip, det är inte speciellt exakt. Många här skulle nog utgå från att du menar en symmetrisk twintip isf. En skida byggd för jibb och hopp, lite som @slasksno nämner. Jag misstänker dock (med viss ledning i att du har väldigt gamla skidor i övrigt och använder specar "carvingskidor") att du helt enkelt använder begreppet utifrån att det användes hos Svensson-sportlovsåkare för 15 år sen typ (rätta mig om jag har fel).

Om vi istället tittar på vad det låter som att du vill ha så vill du ha en skida som funkar att leka omkring i skogen på, hoppa en del med men också går vettigt i pisten.. Så då ska vi alltså försöka hitta en skida som är runt 90-100mm under foten. Rocker i både tip och tail, gärna kanske en ganska uppdragen tail och en rimligt mjuk skida.

Du är medellängd så lite beroende på vilken skida du väljer så är en rimlig längd allt från 170-190cm. Skidans form och rockerkurva kan göra enorm skillnad för hur lång skidan upplevs. Precis som med allt så handlar det om kompromisser och prioriteringar. En skida som går extremt lätt i skogen kommer gå sämre i pisten o vice versa. Vad jag kan se så har du ett par väldigt korta slalom-carvers som komplement så om du vill ha en skida som dessutom är fartstabil blir det lite krångligt. Personligen är jag svag för Moments kombination av lekfull form men stabilt flex som de använder i Bibby och PB&J. Bibby låter alldeles för bred för dig men PB&J borde kunna va nåt (tyvärr rätt dyra dock). En lekfull form som gör den lättåkt samtidigt som flex och tyngd ger stabilitet.

Skidhjälp
Jo...jag vet. Ville bara slänga ut några då ingen hade gjort det. Har testat alla och...absolut är Mantran mer pistig. QST känns mest lekfull och Enforcer är väl mittemellan dem. Kanske 94 177cm. Kör själv på 100 184cm lika lång som F men 10kg tyngre. 160cm skulle kännas som att åka på pjäxorna

Skidhjälp
Jo...jag vet. Ville bara slänga ut några då ingen hade gjort det. Har testat alla och...absolut är Mantran mer pistig. QST känns mest lekfull och Enforcer är väl mittemellan dem. Kanske 94 177cm. Kör själv på 100 184cm lika lång som F men 10kg tyngre. 160cm skulle kännas som att åka på pjäxorna
Jag kan gilla korta skidor. 160cm kan ju vara skitroligt om det är en raceskida

Tillbaka
Topp