Skidinköp, tips?

OhAmmAr

Medlem
Skidinköp, tips?
Precis hemkommen från en underbar vecka i Chaonix, har de senaste åren blivit sparsamt med åkning och har därför enbart hyrt skidor. Efter resan har jag dock fått blodad tand och tänker börja åka mer skidor igen från nästa säsong.
Har åkt aktivt i ca 15 år innan ett litet uppehåll så jag skulle inte klassa mig som någon nybörjare men inte heller något proffs. Hyrde i Chamonix ett par freerideskidor och körde lite offpist vilket kändes som något jag verkligen vill fortsätta med, 60 cm nysnö på Grand Montets var inte helt fel :).
Var ute och tittade lite idag och hittade följande skidor till vad som verkar bra pris 2000-2400 kr

- Rossignol S3, dock i paket med bindningarna rossignol axium 110XL som inte verkar vara några toppbindningar. Väger dessutom 90 kg vilket inte gör saken bättre.
- Salomon twenty twelve
- Atomic Access

Om man tänker sig att köra 50/50 offpist pist och någon enstaka gång är in i parken för ett hopp, vad verkar vara det bästa alternativet?
Jag är 178 cm lång och väger 90 kg, vilken längs är bäst? Tänkte mig att ta en längd så nära mine egen längd som möjligt. Åkte på 178 cm långa skidor i Chamonix och det kändes bra, dock så var dom jag hade lite osmidiga i slaskhögarna på vägen ned.
Kan det vara värt att köpa rossignolskidan trots bindningen? Går kanske att byta i och med att priset är ca 1000 kr lägre än vad jag sett på andra ställen.

Skidinköp, tips?
Våga gå på lite bredare lagg, runt 95mm är i princip 100% parkskida, enligt mig. Jag kör på ett par line Sir francis bacon och har inga problem att köra i parken eller pudret. Det är otroligt kul att köra med bredare skidor i parken, helt annan känsla än smala parkskidor, om det har dumpat så är det bara att sticka till offpisten utan att behöva byta skidor.

Välj en bindning med mer metall, Salomon STH16, Head/Tyrolia/4frnt 15/18, Look/Rossignol med 18din.
Plastbindingar kommer inte klara av belastningen, lågt max din och skör plast.

Skidinköp, tips?
Extrem Patriot kanske något som passar, lite smal dock, men leta runt så lär du hitta. Skulle själv inte köpt rossignol s3, kör hellre på Atomic acces i 191 i ditt fall, kanske 181 eftersom du sa att du gillade lite kortare.

Skidinköp, tips?
Du ska absolut gå bredare än S3, du kommer att tröttna på dem sjukt fort. Var inte dumsnål heller när det gäller val av skidorna lägg en tusing till istället för att byta snart igen.
Vill du inte lägga för mkt så kolla köp/sälj för några begagnade.

Välj en skida med rocker och camber samt en radie runt 20m så kommer du ha sjukt kul

Line sir francis bacon (OBS MED ROCKER) eller någon annan runt 110 - 115
4FRNT CRJ
Atomic Blog
Armada JJ

Skidinköp, tips?
Tack för alla tips!

Hur stor är skillnaden i den pistade delen med skidor som är runt 110 breda istället för 90-100?

Min tanke var att iom att jag spenderar iaf hälften av åktiden i pisten så skulle det vara skönt att ha ett par skidor som är trevliga även där, har sett recensioner för S3 där det sägs att som ska ha väldigt bra all-round egenskaper vilket är det jag letar efter.

Tillbaka
Topp