skidjackor

gubbfan

Aktiv medlem
skidjackor
Hur korkade får klädfabrikanter vara?På på jakt efter ett nytt skidställ
finner jag till min förvåning att ett flertal jacktillverkare av vänder dragkedjor upp och ner. Även vitala fickor tex. innerfickan där man normalt förvarar plånbok ev. pass eller annat värdeföremål. Vilken som helst utom tillverkaren förstår väl vad som kan hända om man glömmer att dra ner!!! dragkedjan. Vid påpekande till försäljaren får man till svar att det bara är så. Detta gäller ej sk. lågprisvarianter utan klera kända högprisfabrikat
Varför? därför att för få klagar.
Köpbojkott är väl det enda som hjälper.

skidjackor
det är ju nämligen så att de stora fabrikanterna har fattat att det är mycket lättare att stänga en dragkedja uppifrån och ner, istället för viseversa.

och det är ju logiskt att det är lättare att stänga en viktig innerficka än att öppna den...

så tro jag de resonerar

skidjackor
Det händer ganska lätt att en dragkedja som man har stängt genom att dra upp den glider ner av sig själv. Det behöver man aldrig riskera när man stänger dragkedjan på andra hållet.

skidjackor
håller med både och. känns naturligt att dra neråt. men om man missar dom där sista fem cm, då vill man ju hellre att dragkedjan var uppåt, annars kan ju en massa prylar ramla ur.

skidjackor
Antar att vi helt enkelt får lära oss att stänga dragkedjorna. Vad jag lärt mig är detta viktigare än om de sitter vertikalt eller horisontalt, stängs uppåt eller nedåt. Efter tresträckta volter och ett läge med skidorna mot gudarna är det viktigare att man kom ihåg att stänga fickan (och ventilations kedjan många kalla erfarenheter där) istället för att träta på tillverkaren. Fast å andra sidan förväntar man sig ju de bästa lösningarna från tillverkarna.

Nej, bästa lösningen är att komma ihåg att dra igen dragkedjan. Vi som glömmer får skylla oss själva.

skidjackor
Tror dom började med nerifrån o upp men kom på att många hade problem att stänga då man behövde hålla i jackan med ena handen, som man förövrigt kanske var upptagen med i liften...

Jag röstar helt klart på sånna där plastpåsetillslutningar. Dom är balla.

Tillbaka
Topp