Skidkläder som inte tar så mycket vind?

Carl_R

Ny medlem
Tjaba!

Jag har åkt i snowboardkläder rätt länge men har alltid stört mig på att jackan nertill är i vägen när man går ner i fartställning. Skulle också vilja ha ett gäng dragkedjor för ventilation.
Vad ska man satsa på då?

Jag har tittat på 8848 Ignition Jacket på lokala Intersportaffären och den tycker jag verkar väldigt trevlig. Dock så har jag ingen erfarenhet av soft-shell jackor och undrar väl om membranet i dem slits mer om det stretchar? Dessutom vad är det för membran i den där? Är det nåt att ha?
Jag är rätt frusen av mig men kör väldigt hårt och länge så min temperatur varierar rätt mycket.
Om jag nu köper en kort jacka typ den där, vart hittar man då byxor som går upp en bit? Jag ser det inte som nåt självändamål att ha häng å visa brevinkastet utan jag vill ha snötätt. Jag vill gärna ha ett gäng smart placerade fickor med dragkedjor som inte går upp.

Jag vill ha kläder med väldigt god rörlighet, sitta-i-blötsnö-tätt membran, som inte sitter för tajt, men som inte har onödigt fladder som tar vind.

Vad ska jag köpa?

Jag är ingen jibber. Jag är på jakt efter en kort jacka och byxor som går upp en bit.
Dessutom är "en overall" ingen specifik modell eller ens en antydan om material.

Senast ändrad:
Leta efter bibs, dvs byxor som går upp på magen/ryggen samt har hängslen. De flesta seriösa märkena har minst en modell. (Nu har tom Oakley och Burton det)
Ang kort jacka så bör du kolla på de mer "alpina" märkena för att slippa fladder. T ex Lowe Alpine (körde själv med deras Ice light Jacket en säsong och var mycket nöjd), Arcteryx, Haglöfs etc.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp