Skidköp! Feta lagg eftersökes!

philee

Ny medlem
Jag måste vara blind samt debil då jag inte hittar någon samlingstråd angående skidköp.. Eller det kanske inte finns någon? Om det finns det kan ni ta bort tråden.. :D

Det jag är ute efter är ett par riktigt feta lagg. Jag hade tänkte mig att dra en säsong i Alperna och har redan pistskidor så det är alltså enbart offpistskidor jag är ute efter. Jag väger i runda svängar 65 pannor och är cirkus 180 cm lång. Jag har åkt skidor flera veckor om året sen jag var en liten kis. Är enligt mig själv en riktigt bra åkare. Hur breda/långa skidor tror ni skulle passa mig? Vill inte bli klumpig men inte heller riskera att fastna i snön i tid och otid. Vill ha skidor som fungerar i höga farter, lätta att göra stora svängar med och som även bör vara hyffsat allrounda då jag gärna lite skog också om möjligheterna ges. Vill även ha hjälp med vilka bindningar man ska ha till dessa skidor. Hur mycket detta kalas ska gå på är jag hyffsat flexibel kring. Vill ju ha bra grejer men helst överkomligt. Har ingen aning om vad bra offpistlagg går lös på.. men kan tänka mig att de ligger på 6-15k? haha stort intervall jag bjöd på.

Vad har ni för tips till mig?

Stort tack på förhand.

Nojlas sa:
Provat att läsa klistrade trådar i forumgruppen innan du postar?
Eller den här artikeln: https://www.freeride.se/content/4639/
Hittade inget som tog upp precis det jag eftersökte. Och artikeln du länkar till ger mig bara bred information kring ämnet skidköp. Jag vill ha specifika tips på årets (eller förra årets) modeller och till exempel hur breda skidor jag borde kunna ha utan att de blir klumpiga. Det kanske är svårt för er att svara på. Men har försökt ge bra med information till er. Mitt senaste skidköp grundlades efter tips från freeride-kamrater så varför inte testa lyckan igen.

Prova då att posta info efter mallen som ligger i de klistrade trådarna, du får fler svar och du får mer konkreta svar - snabbare.

- Nuvarande skidor: Dynastar Truble Maker (relativt kass)
- Vikt: ca 65kg
- Längd: ca 180 cm
- Åkstil: Gillar att carva och köra stora svängar. Familjemedlemen som är skidlärare gjorde så att jag nu utvecklat min åktekning i kortsväng. Har kört offpist i så stor mån det går med halvsmala skidor och medelmåttiga snöförhållanden som vi i Norden har.
- Erfarenhet: Har åkt skidor flera veckor om året sen 5 års ålder. Varit runt här och var i svenska samt norska fjällen, dock aldrig alperna.

Allt utom skidorna stod dock i min orginalpost..

Midjan var bara 111.. Är ute efter något bredare skida tror jag? Är inte helt säker. Läste nu att Kuro:n var en skida som var lätthanterlig även för lite lättare personer. Kul information för mig.

Du är ju rätt lätt, så... Hårda plankor är väl inget jag skulle rekommendera. Hade jag varit i dina kläder hade jag testat Line SFB eller EP pro. Jag väger in knappa 20 pannor mer så jag fick överge SFB pga dess mjukhet, men jag tror de är grymma till lätta varelser. Du verkar ju iofs söka riktigt feta lagg, men då kanske Fatypus iRock och Kuro är intressanta. Har inte testat dessa trots att de lockat...

Själv har jag skaffat mig ett par Cash i King. Tror de kommer bli grymma, me de kanske är lite väl styva för 65 kg... Beror ju lite på hur hårt du åker.

Line EP Pro Description om du vill ha fet twintip. 16m radie och 127 under midjan fett bra för hög fart, offpist och trick.

Det är motsatsen i twintipvärlden mot dina freestyle trouble maker som är extremt mjuka, smala och har kort svängradie.

Men om du inte ska åka baklänges eller göra trick, välj absoult en annan skida!
Annars är ju Armada JJ en skön twintipskida då den är lätt och beter sig mer som troublemaker lite mjukare, livligare och svängigare.

Senast ändrad:
Jag vill varken åka baklänges eller trixxa hehe.. Line SFB var en vacker jävel den. Har en aggresiv åkstil. Det jag läste om den nu gör mig lite rädd. Den kanske är för mjuk till och med? Är rätt stark för min vikt då jag tränar mycket fotboll och även en del ben på gym.

jag skulle rekommendera att du inte köper ett par så överdrivet puderorienterade skidor som kuros, utan ett par i 110-115klassen med lite rocker, så kommer skidorna gå bra i alla fören. Om du sen mot förmodan tycker att dina skidor är som ubåtar i pudret (osannolikt) kan du komplettera med ett par pudermonster då...

FF okej! är lite sugen på ett par begangnade pistskidor och därav mitt val av väldigt puderinriktade skidor. men du har en poäng. fast går 115 klassen verkligen bra i pist ändå??

philee sa:
FF okej! är lite sugen på ett par begangnade pistskidor och därav mitt val av väldigt puderinriktade skidor. men du har en poäng. fast går 115 klassen verkligen bra i pist ändå??
Visst gör dem! Mina egna "pistskidor" är typ i den storleken.

index.asp

Vilka av dessa bindningar passar bäst på feta skidor där friåkning prioriteras? Vilka är mest prisvärda? blir väldigt tacksom om någon som vet mer än mig hjälper mig.

Hittade Kuro:n på sport-conrad och det är en sida som jag har bra erfarenheter med. Men vart kan jag hitta Line SFB 10:an till ett bra pris tro?

Regler:
"2.3 När du svarar på en tråd:
- Meningslösa inlägg för att flytta en tråd längre upp på forumets indexsida är inte tillåtna (s.k. bumping)."

Gällande bindningar finns det enormt mycket kunskap, men efter att ha skrivit det i varenda jäkla bindningstråd blir man ju lite less på att frågan alltid dyker upp. Sök efter Look P14, STH16, STH14 eller Jester så hittar du nog lite matnyttig information.

Det borde ligga en stickytråd med bindningsinfo som man bara kan gå in och kopiera och klistra in så att man slipper skriva samma sak hela tiden. Det är fortfarande samma bindningar som fungerar och som rekommenderas. Titta i vilken som helst av de hundra trådar som finns tidigare. Om du är lite lat lagd så kan jag ju göra det lättare för dig:

Med gångfunktion: Duke eller Baron. Duke om du väger över 70kg. Annars räcker Baron.

Utan gångfunktion och aggressiv åkning: Vilken bindning som helst med DIN minst 14, utom Tyrolia och Marker med Biometric-tå (dvs den gamla tådelen som inte ser ut som Duke/Baron/Griffon/Jester. Vist och Atomic är ok elasticitetsmässigt, men dras med hållbarhetsproblem och glapp och är sämre än Look/Ross, Salomon och (nyare) Marker. Det finns därför ingen anledning att välja dom om man inte "tvingas" till det genom paketlösningar och bindningssystem.

Utan gångfunktion och lite lugnare åkning, eller max 70kg: 12:or räcker. Look PX, Marker Griffon eller Salomon 912 el Z12 är bäst i 12-segmenet. Tyrolia och Marker Biometric är om möjligt än mer bedrövliga än deras 14-syskon. Undvik till varje pris.

10-bindningar och neråt: Gamla Salomon S850 fungerar om man är lättviktare. Även en del juniorrace från Look är ok. I övrigt finns det mig veterligen inget som är att lita på i den klassen.

Senast ändrad:
MnO sa:
Utan gångfunktion och aggressiv åkning: Vilken bindning som helst med DIN minst 14, utom Tyrolia och Marker med Biometric-tå (dvs den gamla tådelen som inte ser ut som Duke/Baron/Griffon/Jester. Vist och Atomic är snäppet sämre än Look/Ross, Salomon och Marker så det finns ingen anledning att välja dom om det inte är något riktigt bra paketpris eller liknande.
En fråga nu. Varför inte Heads bindningar när du skriver minst 14 din? Vet flera som har kört med deras i flera år utan problem. Och att du premierar Vist före Head vad kommer det sig av? Vist och alla deras "brandade" bindningar kan ju vara sämsta bindningar någonsin.

Senast ändrad:
Exakt, Tyrolia's peak 15 och 18 tillhör ju dom bästa bindningarna!

Hasse_Lindborg sa:
MnO sa:
Utan gångfunktion och aggressiv åkning: Vilken bindning som helst med DIN minst 14, utom Tyrolia och Marker med Biometric-tå (dvs den gamla tådelen som inte ser ut som Duke/Baron/Griffon/Jester. Vist och Atomic är ok elasticitetsmässigt, men dras med hållbarhetsproblem och glapp och är sämre än Look/Ross, Salomon och (nyare) Marker. Det finns därför ingen anledning att välja dom om man inte "tvingas" till det genom paketlösningar och bindningssystem.
En fråga nu. Varför inte Heads bindningar när du skriver minst 14 din? Vet flera som har kört med deras i flera år utan problem. Och att du premierar Vist före Head vad kommer det sig av? Vist och alla deras "brandade" bindningar kan ju vara sämsta bindningar någonsin.
Ok, då. Tyrolia/Head med DIN 15 och över är ok bindningar. Free/Whatever 14 och neråt är det däremot inte i min värld och det var främst dom jag syftade på i ovanstående rätt snabbt författade inlägg. Dock tycker jag att Tex Mojo 15 är ett typexempel på en bindning som kräver +2 i din för att fungera. "The standard +2 Tyrolia/Marker addon" heter ju just så av en anledning. Är man medveten om riskökningen som uppstår iom detta så är det ju bara att köra.

Just Peak har jag inte testat, så jag kanske är ute och cyklar lite här. Har dom gjort om tådelen på den jämfört med Mojo? Har du koll på det Hasse?

Jag har faktiskt en säsong med dåvarande FF15, som är identisk med Mojo 15 i bagaget och den kvalar definitivt inte in som en av de bästa bindningarna om jag ska recensera den utifrån den vintern. Jag hade inledningsvis stora problem med tjuvsläpp med den om jag satte den på samma DIN som jag använder på 914 Lab eller FKS 155 exempelvis. Givetvis beroende på att sidledsrörelsen i tådelen är aningen kortare än på Look och Salomon med endelstår. Skruvar man upp den till normaldin +2 funkar det, precis som det numera ganska slitna Teton-uttrycket anger, men då ökar skaderisken vid fall i låg fart. Det är ingen egenskap jag värdesätter, det står helt klart och iom är det inte en bindning jag väljer att rekommendera. Om toppmodellerna i Peakserien har en ökad sidledsrörelse innan släpp kanske den negativa aspekten är utagerad.

Däremot tycker jag att den påstådda automatiska höjdjusteringen på tådelen fungerar riktigt dåligt och den ser inte ut att vara ändrad. På dels lite slitna pjuck och dels en del märken exkl Heads egna grejor som rör sig lite i utkanten på det accepterade standardintervallet på pjäxornas sulor är passningen inte godkänd. Salomons pjäxor tex brukar mig veterligen passa bra i alla bindningar utom Tyrolia/Head. Det är mycket vanligt med rejält med glapp i tådelen på just Mojo 15, speciellt med lite medfarna pjäxor (som jag iofs har alltför god vana i att använda...). Jag har väl mött ett tiotal som fullständigt råsågar även högdin Tyrolia genom åren och endast ett fåtal som har sagt sig vara nöjda med. De sistnämnda har uteslutande varit åkare av typen "vadårå tjuvsläpp, jag drar väl åt lite extra bara... glappar? Gör det?" (uttalat när jag märker att det glappar så illa att man tappar 5 grader kant och all närvaro ner i skidan...).

Jag gillar inte Tyrolia och det är ett osäkert val. En bra egenskap för 15+ Tyrolia är dock hållbarheten som är mycket bra enligt min erfarenhet. Mycket metall och på rätt ställe.

Vist och dess gelikar premierar jag väl knappast. Jag menade att man ibland får acceptera den bindningen iom att den sitter i system och liknande, eller att man får med den i paket utan styrning över bindningsval. Jag tar hellre en Tyrolia framför en Vist om jag tänker efter, så formuleringen ovan var inte helt lyckad. Jag ska kanske gå in och redigera det så att det framgår lite tydligare.

Senast ändrad:
Skulle precis trycka hem ett par LINE SFB från snowfit, men oturligt nog hade 182 modellen tagit slut så det finns bara 172 "in stock".. Har mailat och frågat ang när de kan tänkas få in dem igen. Sjukligt prisvärt med 379pund för dem är det i alla fall.

orbis sa:
Kör på ett par atomic bent chetler grymma i skogen och u puder inte för feta.
Hehe..det var ett statement det :lol: "inte för feta" jaa..123mm kan vara rätt allround det med men de hör ju till den bredare skaran skidor trots allt. :P

De hade trevligt kundtjänst i alla fall.. Dessvärre var 182 skidorna helt slut och det skulle inte gå att få tag på några inom närmaste tiden heller. Tråkigt tråkigt

jag köpte mina skidor på snowfits men klämde bindningarna på annat håll.. dock vad jag vet så blir det ganska dyrt när du väl lägger till bindningarna.. 379+frakt = 404£ btw..

65kg... skulle rekommendera max 110 midja och max 185cm.

Jag väger 110 och klarar mig på 108mm och 191cm. Har dock inte testat USApuder.

clay.. nej, har aldrig hört talas om något donken.

Ryan - Klarar och klarar.. Nu är inte jag någon rainman men du kanske skulle få ännu bättre flyt med ett par 120mm med schysst rocker?

Ryan_Carlton sa:

vägde stundtals under 65 i vintras och var glad över varenda mm på mina Night trains när de var mjukt.

Jarle sa:
Ryan_Carlton sa:

vägde stundtals under 65 i vintras och var glad över varenda mm på mina Night trains när de var mjukt.
Jag sa det för en herrans massa år sedan och jag säger det igen, kan man inte åka puder med ett par smala pistlagg borde man inte få åka puder överhuvudtaget, hah hah ;). Dock underlättar ett par feta lagg avsevärt i det mjuka, och kompenserar för en lite sämre teknik, så jag är villig att ändra mitt påstående.

Ryan_Carlton sa:

Men har du provat en skida på 120-140mm då?
Och tänk om man hade tänkt åka till USA då? :P

Tillbaka
Topp