Hjälp med nya feta lagg

AJJAN

Ny medlem
Hjälp med nya feta lagg
Nu är det såhär att jag ska köpa ett par nya lagg och behöver lite hjälp av all kunskap som ni freeride medlemmar sitter på.. Söker ett par hyfsat feta lagg, ca. 90-100 under foten, som även funkar att pressa pist med de dagar då pudret är alldeles för långt borta.
Har åkt hela säsongen på ett par head monster 82. Är 187 o väger 100 nätta pannor. Har åkt väldigt mkt skidor tidigare, ca 5 veckor om året innan jag tog studenten och har nu tillbringat hela säsongen i österrike. Ungefär 60-65% av min åkning sker i pudret, o hikar även lite då och då.
Har testat årets Mantra ett par ggr, finns det några andra alternativ till den? Behöver hjälp snarast då jag totaldemolerade mina andra lagg igår i ett dropp :) Har ni några tips? Tack på förhand!

Senast ändrad:
Hjälp med nya feta lagg
Om du har råd att fläska på så kan du ju köpa ett par K2 Seth. Annars kan du ju kolla på Goodha 191 laggen, funkar iofs inte jättebra i pisten...tycker inte jag iaf.

Hjälp med nya feta lagg
Chamo_Blide sa:
Om du har råd att fläska på så kan du ju köpa ett par K2 Seth. Annars kan du ju kolla på Goodha 191 laggen, funkar iofs inte jättebra i pisten...tycker inte jag iaf.
Att fläska på? Vad fan har seth att göra med fläska på? Seth är livlös och under 100 i midjan. Inte särskilt dyr heller om vi pratar pengar.

Hjälp med nya feta lagg
Pro Rider, Pro Rider XXL, Movement Goliath mfl
Mantra kan nog vara bra om gillade dom. Då borde du testa Katana oxå som är lite fetare. Du ska helt klart ha en hyfsat fet skida om du åker mycket puder och dessutom nåt som pallar dina manliga 100kg. Glöm K2 de har inga feta lagg som är styva nog för dig, Seth suger i hård pist!

Hjälp med nya feta lagg
gå ner 15kg, bli deffad, köp K2Hellbent!

nej men seriösare råd inkluderar Pro rider XXL, eventuellt i den långa längden, för de kommer vara "bra" i pisten(jämfört med många skidor i den storleken) ..

Hjälp med nya feta lagg
Jag vill ju gärna slå ett slag för Nordica Supercharger Blower som jag tycker är en riktigt grym skida, allround som få i den storleken (110 mm) men ändå grym på skär i stora svängar i isiga pister.
Nu väger ju jag ca 25 kg mindre än dig, men tror ändå att de kan fungera

Hjälp med nya feta lagg
Jag skulle rekomendera ett par Rossignol Scratch BC, riktigt fina i och utanför pisten.
Själv så är jag 186 lång och väger 100 pannor.
För en all-mountain skida så är den allt man kan kräva eftersom en skida som ska vara bra i pist och offpist så blir den juh inte riktigt bäst på något av dom,

Jag har själv ett par 06/07 Scratch BC, dom är tillräckligt hårda/styva så dom orkar med att man pressar i pisten med hårda carving svängar och den flyter bra i offpisten(för att vara 91mm i midjan) en starkare konkurrent till Völkl Mantra.

Scratch BCn funkar riktigt grymmt där jag åker, mestadels Åre.
Men dom höll måttet när jag var i Chamonix och fick känna på 1m puder, visst hade det varit kul med ett par fetare lagg med 110mm i midjan, men förr eller senare så måste man åka i pist och då är det rätt skönt att slippa ha 2 slagskepp att vända runt på i pisten.

Jag kör även lite park och dom här skidorna är väldigt stabila i luftfärder, dom känns dessutom väldigt naturliga när man åker switch.

Hyr ett par och känn på dom riktigt trevliga skidor.

Hjälp med nya feta lagg
Hendryx Vodoo Child eller Hendryx Purple Haze skulle jag säga. Som mer alternativ är Line Prophet 100 eller Nordica Enforcer som kan vara de bästa skidorna just runt 100 mm.

//H

Hjälp med nya feta lagg
Jag skulle säga Blowers. 193 längden ger en skida som flyter fint, men även lagom radie så man inte behöver göra mach1 för att kunna svänga, som man måste med tex XXL. Den kommer att komma med en annorlunda tail nästa år samt med mindre spann. Såg riktigt fina ut. Jag sj har bara testat 193an för i år. Kändes väl att livligheten kan vara en svaghet om man känner för att köra snabbt i duktigt uppkört.
Har dålig koll på flex på nästa års lagg men Volkl verkar ha fattat bra vad som är kul att åka på. Även nästa års revival av Line Mothersip verkar vara den mest kompetenta skidan på ett tag.
Men som hasse säger. Hendryx är förjävla fina skidor! Så är det bara. Men dom kostar en del oxå. Fick testa ett par Purple Haze här i Kicking. Shit vilka lagg! Pisten blir rolig ...om man har en del fart. Och offpisten känns lätt för att skidorna är lätta och en konstruktion som är förlåtande men ändå givande och stabil!

Hjälp med nya feta lagg
Ska inte ge dig fler alternativ då du redan fått många bra i Pro Rider, XXL, Goliath, Blower, Purple Haze, Prophet 100 och pånyttfödda Mothership.
Vart kommer du åka mest, vad prioriterar du mest och vilken åkstil har du?

Purple Haze sparkar t.ex rumpa med det mesta vad det gäller flyt (har själv ett par 182:or under mina fötter här i Jackson) i det djupa, om man gillar att svänga och latja. Men tycker man å andra sidan om att åka rakt ner ofta och åker en del i uppkörd halvdålig snö är XXL eller Pro Rider (beroende på kontinent) ett bättre alternativ. Vill man istället ha lite av alla världar så är Prophet 100 en otroligt bra kompromiss. 100 nätta pannor kan dock kanske bli lite mycket för dem...!?

Hjälp med nya feta lagg
Är Mothership ett par tåg menar du Hasse? Jag trodde Mothership skulle vara Line trogen och svänga lite...?

Hjälp med nya feta lagg
Katana och Mothership har samma mått, lite olika längder men det beror på twinen och samma radius. (inte exakta mått men så pass att du kan kan använda samma form fortfarande)

//H

Hjälp med nya feta lagg
ja håller me assr, köp ett par hellbent

de e inte möe att hurra för i pist men i puder flyter dom som pontoner

har du några frågor om dessa lagg så e de bara att du hör av dig.

hopp o spark i medaljongen

Hjälp med nya feta lagg
Berrra sa:
ja håller me assr, köp ett par hellbent

de e inte möe att hurra för i pist men i puder flyter dom som pontoner

har du några frågor om dessa lagg så e de bara att du hör av dig.

hopp o spark i medaljongen
Hur ska hellbent funka att pressa pist med?

EDIT: Haha sorry dude, såg just att du skrev att de inte är mycket att hurra för i puder..
EDIT2: HELVETE jag menar PIST, inte puder. shit asså

Senast ändrad:
Hjälp med nya feta lagg
Puderlagg så finns det bara Line EP Pro! Mer puderlagg än så är svårt att hitta! Sjukt roliga och bara fantasin sätter gränser :D

Hjälp med nya feta lagg
AJJAN sa:
Nu är det såhär att jag ska köpa ett par nya lagg och behöver lite hjälp av all kunskap som ni freeride medlemmar sitter på.. Söker ett par hyfsat feta lagg, ca. 90-100 under foten, som även funkar att pressa pist med de dagar då pudret är alldeles för långt borta.
Har åkt hela säsongen på ett par head monster 82. Är 187 o väger 100 nätta pannor. Har åkt väldigt mkt skidor tidigare, ca 5 veckor om året innan jag tog studenten och har nu tillbringat hela säsongen i österrike. Ungefär 60-65% av min åkning sker i pudret, o hikar även lite då och då.
Har testat årets Mantra ett par ggr, finns det några andra alternativ till den? Behöver hjälp snarast då jag totaldemolerade mina andra lagg igår i ett dropp :) Har ni några tips? Tack på förhand!
extreme sweet 0 är den perfekta kompromissen,,!

Hjälp med nya feta lagg
oscarius sa:
PNyberg sa:
Sweet O är i längden 187cm 84mm i midjan. Nosen är 135mm.
Patriot är i längden 191cm 92mm i midjan. Nosen är 140mm..

Han letar ju efter mer puderlagg, då är det väl rätt självklart att patrioten är bättre...
Jo det är klart. Jag har ogillar bara när folk droppar oneliners för att säga vilken skida ngn borde köpa. typ
"köp b squad 194"

Hjälp med nya feta lagg
Men så var det inte, för jag tycker inte AJJAN ska köpa Patriot. Däremot är den lämpligare att kolla
på om han nu ska ta sig tid att titta på Sweet O.

Dock tycker jag att du "AJJAN" ska gå på betydligt fetare än 92mm...

Håller föresten helt och hållet med dig PNyberg. Tänkte inte på det eftersom det redan var
argumenterat för Sweet O, så drog jag bara parralellen liksom.....

Senast ändrad:
Hjälp med nya feta lagg
oscarius sa:
Men så var det inte, för jag tycker inte AJJAN ska köpa Patriot. Däremot är den lämpligare att kolla
på om han nu ska ta sig tid att titta på Sweet O.

Dock tycker jag att du "AJJAN" ska gå på betydligt fetare än 92mm...

Håller föresten helt och hållet med dig PNyberg. Tänkte inte på det eftersom det redan var
argumenterat för Sweet O, så drog jag bara parralellen liksom.....
Aha. Då är jag med.

Snödjup

Tillbaka
Topp