Skidköp

zooLiz

Ny medlem
Skidköp
Jag ska köpa ett par nya skidor. Vill ha ett par bra twintip skidor, har hört att k2 fujative ska vara bra men jag undrar om det finns några andra som ni kan rekomendera istället och vad för bindningar man ska ha? lätta? utlöser där bak vill jag ha för att undvika knäskador.

Skidköp
Salomon 1080 är ju en av dom bästa twintipsen som tillverkats enligt många, till den får du med en 912ti bidning som du kan ställa in hur du vill att den ska lösa ut, Hårt eller lätt!

Kostar utan rea/rabbat 6000 kr på dom flesta ställena i sverige!

Skidköp
Löser den ut där fram eller där bak på bindningen? Ska testa att hitta de andra men de är ganska slutsålde k2 fujative:na

Skidköp
Jag skulle då säga head mad_trix..passar mig bra, men jag vet inte hur du vill ha din skida, hård, mjuk, fartstabil, ren jibbskida, bra pistskida, fet eller något..men jag gillar head mad_trix, den är ganska hård, mycket fratstabil en bra pistskida men fungerar jättebra i park också, även om den inte är den bästa i puder!!! kostar med tyrolia ld 12 bindning 5600 kr, men jag vet inte så mycket om bindningar, så det ska jag inte svara på!!!

Skidköp
satsa på 912 ti om du köper 1080. själv skulle jag valt ett par madtrix, med tyrolia ld 12 bindning. den löser ut båre vak och fram, och skidan är hur skön som helst.

Skidköp
Ahh jag har beställt ett par K2 Fujativ ifrån intersport med standard bindningar (paketpris) det blev billigast så tack för alla svar

Skidköp
Har oxå hört att salomons 1080 är grymma, just för att dom funkar lika bra i pisten. Om du lyckas få tag i förra säsongens kan du få samma skidor för 3000:-

Skidköp
Svårt med skidköp. När det gäller twins så finns det dock egentligen inga dåliga skidor på marknaden så vad du köper ska ju styras av vilken årtyp du är - novis, medel, expert, lätt, tung, aggresiv, passiv, åkteknik... listan kan göras lång. Men här följer några köptips + lite kännetecken (har åkt samtliga dessa modeller, dock tidigare årsmodeller)

Salomon 720
Lättåkt skida om du inte väger så mycket o är nyinvigd i jibbingens värld. Rolig o kvick skida som dock tappar i stabiliteten vid höga farter. Är godkänd i pisten men är bäst i parken. Lätthanterlig i luften o är bra i pipen! Är dock ingenting för avancerade åkare, välj isf storebrorsan 1080.

Scott P3
Mina favoriter när de kom (år 2000 om jag inte minns fel). Veti fasen om de inte fortfarande är mina favoriter. Bra i parken såväl som i pisten. Klarar tuff åkning men är inte svåråkt. Passar nog både noviser o proffs. Möjlig svaghet: lite instabil i hög fart.

Rossignol Scratch
Har bara provåkt en gång (i en vecka) så jag känner de inte så väl. Men de gjorde ett mkt gott intryck, den passar nog oss som inte väger så jättemycket. Lättåkt och förlåtande. Precis som P3 är de dock lite fladdriga när man laddar.

När det gäller bindning: är inget jätteproffs på bindningar, men av egen erfarenhet är Salomons bindningar mkt bra, typ S810:an. Marker är väl den enda bindningen jag avråder dig att köpa - jag hade ett par Marker bindningar på mina P3:or en säsong - de löste ut i stort sett varje landning och irriterande ofta också när man fick en sällsynt chans att pumpa lite lössnö på skutan.

Lycka till och hoppas du får många härliga åk!

Tillbaka
Topp