Skidlärare

Zoubolo

Aktiv medlem
Skidlärare
Tjenare!
Jag är riktigt sugen på att jobba som skidlärare någon/några säsonger när jag har gått ut gymnasiet... Och då har jag en liten fråga kring detta:

* Måste man vara utbildad skidlärare för att kunna få jobb som skidlärare?

(Är mitt första inlägg så jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden) :/

Skidlärare
Scott i orsa verkar skitskoj! ska söka dit till sommarn o hoppas på det bästa! iaf 2år utbildning osv, läs på hemsidan som länkades ovan :)

Skidlärare
Åre sport- och skidlärarutbildning är ett alternativ, SCoTT i Orsa ett annat, och annars kan du gå steg 1-4 med SLAO eller främjandet. Du behöver inte vara så välutbildad för att få jobb, men då får du lektioner där efter. Det finns många som jobbar som "bara" har steg 1 eller 2. Ta en introduktionskurs först och lär dig lite om hur det går till och se om det är något för dig (även detta genom SLAO och Friluftsfrämjandet).

Skidlärare
Claar sa:
Åre sport- och skidlärarutbildning är ett alternativ, SCoTT i Orsa ett annat, och annars kan du gå steg 1-4 med SLAO eller främjandet. Du behöver inte vara så välutbildad för att få jobb, men då får du lektioner där efter. Det finns många som jobbar som "bara" har steg 1 eller 2. Ta en introduktionskurs först och lär dig lite om hur det går till och se om det är något för dig (även detta genom SLAO och Friluftsfrämjandet).
Man tackar för svaren!
Tror att det blir SLAO eller främjandet i så fall...
Tyvärr så kommer jag inte hinna utbilda mig innan det är dax för första säsongen om utbildningarna bara är i april...
Vilka andra goa "yrken" kan man söka in till om man söker säsongsjobb via skistar t.ex?

Skidlärare
Hej.

Jag körde säsong i Sälen 06/07 och 08/09. (Edit: 06/07 och 07/08.. Inte 08/09!) Hade ingen som helst utbildning men det fixade skistar innan vi började jobba. Det finns alltid skidlärare som kommer tillbaka för at göra en säsong till och de kan jobba den långsamma perioden i början innan du är klar med din utbildning!

Sök jobbet, se till att få det och sen ordnar sig utbildningen!

Lycka till!

// Sebbe

Senast ändrad:
Skidlärare
SebastianD sa:
Hej.

Jag körde säsong i Sälen 06/07 och 08/09. (Edit: 06/07 och 07/08.. Inte 08/09!) Hade ingen som helst utbildning men det fixade skistar innan vi började jobba. Det finns alltid skidlärare som kommer tillbaka för at göra en säsong till och de kan jobba den långsamma perioden i början innan du är klar med din utbildning!

Lycka till!

// Sebbe
okej :)
Måste man vara en gud på att åka skidor eller hur god erfarenhet måste man ha?

Skidlärare
zoubolo sa:
SebastianD sa:
Hej.

Lycka till!

// Sebbe
okej :)
Måste man vara en gud på att åka skidor eller hur god erfarenhet måste man ha?
Nej det behöver man inte, jag jobbade som skidlärare tre år efter att jag stått på skidor för första gången. Iofs lärde jag mig åka riktigt bra för skidåkning är det roligaste jag vet så allt handlar ju om intresset. En bra skidlärare är inte bara någon som kan åka bra utan även någon som är bra på att lära ut, det är två olika saker som många skidlärare inte förstår går hand i hand. Jag personligen skulle säga att pedagogiken är viktigare än hur bra man är på att åka kortsväng t.ex.

De flesta skidanläggningar idag kräver att man har en skidlärarutbildning, har du råd att lägga ut cash så är det bara att hoppa på en SLAO utbildning som går bl.a i Vemdalen innan säsongstart. Varje steg kostar runt 5000 kronor. Jag gick SLAO steg 1 & 2 i samma veva (2 veckor sammanlagt) och fick jobb dagen efter jag sökt. Men det räcker oftast bara med steg 1 så har du garanterat jobb.

Men kör på, det är ett sjukt roligt jobb (oftast) och du kommer utvecklas som människa och du har en sjukt bra merit i ditt CV. Lycka till!

Skidlärare
Okej! Tackar för informationen!
Kan tänkta mig att det är ett riktigt roligt jobb!!!
Jaså går det en utbildning i vemdalen innan säsongen? Trodde bara det gick en i Åre i April ;)

Hade varit fett najz att skita i Gymnasiet och jobba uppe i nån skidort nästa säsong!!... Men det är nog bästa att jag pluggar klart först ;)

Skidlärare
christian_L sa:
Nej det behöver man inte, jag jobbade som skidlärare tre år efter att jag stått på skidor för första gången. Iofs lärde jag mig åka riktigt bra för skidåkning är det roligaste jag vet så allt handlar ju om intresset. En bra skidlärare är inte bara någon som kan åka bra utan även någon som är bra på att lära ut, det är två olika saker som många skidlärare inte förstår går hand i hand. Jag personligen skulle säga att pedagogiken är viktigare än hur bra man är på att åka kortsväng t.ex.

De flesta skidanläggningar idag kräver att man har en skidlärarutbildning, har du råd att lägga ut cash så är det bara att hoppa på en SLAO utbildning som går bl.a i Vemdalen innan säsongstart. Varje steg kostar runt 5000 kronor. Jag gick SLAO steg 1 & 2 i samma veva (2 veckor sammanlagt) och fick jobb dagen efter jag sökt. Men det räcker oftast bara med steg 1 så har du garanterat jobb.

Men kör på, det är ett sjukt roligt jobb (oftast) och du kommer utvecklas som människa och du har en sjukt bra merit i ditt CV. Lycka till!
Att kurstegen kostar kring 5000 kr är en sanning med modifikation.

Visst, KURSEN kostar ca 4910 kr om man går med SLAO i april 2012.
Men sedan tillkommer inte helt ovänsentliga kostnader för boende, mat, resa, liftkort.

Men oavsett kostnaden, fantastiskt roligt är det!!!

Skidlärare
Här i Åre är det svårt att får jobb om du inte har något steg eller bara steg 1, men det skiftar från år till år beroende på hur många som slutar. tips är att söka Åre sport & skidlärarutbildning eller SCoTT om du vill jobba som skidlärare, är du sugen på att säsonga och festa är det bättre att jobba med något annat i fjällen.

Skidlärare
Tipsar om SCoTT, 2 grymt bra år med en jävla massa skidåkning och en del kurser och praktik varvat med jobb som skidlärare. Sjukt utvecklande och bland det roligaste jag gjort! no kidding!

Skidlärare
Jag ville också gå på SCoTT i början av gymnasiet... sen insåg jag att det fanns så grymt mycket bättre saker att lägga 2 år på. Skidlärare verkar dessutom vara ett ganska lame jobb! Knappast något man vill (eller behöver) plugga i 2 år för att jobba som.

Men jag förstår självklart att SCoTT är en livsstil :cool:

Tillbaka
Topp