Skidlärargymnasiet och andra tankar

Quvipp

Ny medlem
Hej!
Börjar bli dags att tänka på gymnasiet nu för min del, och jag har ganska många tankar och idéer om vad jag vill göra med mitt liv...

Iallafall så är skidåkning ett av mina stora intressen, trots att jag kommer ifrån staden det alltid regnar i, Göteborg. Bortsett från det är det klart Sveriges bästa stad, speciellt om man gillar havet. Som jag. Jag känner mig ganska säker på att jag i framtiden vill utbilda mig till skidlärare och jobba som det i minst några säsonger. Det finns ju som bekant ett antal vägar dit och här kommer min första fråga:
Utbilda sig till skidlärare efter gymnasiet eller gå skidlärargymnasiet i Malung? De jag hittills har pratat med verkar negativa till att gå i Malung då man läser turist programmet och de säger att då blir man låst i den branschen. Åsikter om det påståendet?
När man går ut tredje året i Malung, är jag då en helt färdigutbildad och examinerad skidlärare?

Mvh

Senast ändrad:
Om du enbart vill jobba som skidlärare några säsonger låter det inte helt klokt att gå skidlärargymnasiet, OM du inte vill vara kvar inom turistbranschen sen eller kan tänka dig att komplettera med Svenska 2 och 3 så att du får grundläggande behörighet till att studera vidare sen.

Vill du däremot jobba inom turistbranschen även efter din skidlärarkarriär är det nog ett utmärkt val (till och med bättre än att gå ett vanligt turistprogram då du förhoppningsvis har jävligt roligt under dina tre gymnasieår på skidlärargymnasiet).

Det handlar alltså om vad du vill göra efter några skidlärarsäsonger och om hur mycket du är villig att jobba extra för möjligheten att byta bransch.

Ett annat alternativ är ju att gå en högskoleförberedande linje (eller annan yrkeslinje om du nu vill det) och sen gå SLAO:s eller Friluftsfrämjandets kurser alt. Skidlärarlinjen i Åre eller SCOTT i Orsa och bli skidlärare på så sätt. Då har du både möjligheten att studera vidare/jobba med något annat samt möjligheten att jobba som skidlärare.

Själv satt jag i samma sits som du när jag skulle söka till gymnasiet. Bor i Lund och här finns ju inte så många backar... Jag valde natur och till hösten tänkte jag söka till Skidlärarlinjen i Åre. Då vet jag att jag har möjlighet att göra vad jag vill även efter att jag (förhoppningsvis) jobbat som skidlärare.

Hoppas att detta var till någon nytta!

Låter som ett klokt val du gjort där, men hade man gått skidlärargymnasiet hade man kunnat jobba direkt efter examen på gymnasiet och behöver inte ta studielån för kursen i tex åre. När man går gymnasiet i malung borde man ju klara sig på bidragen som finns och lite snyltande hos päronen ;). Ang antalet säsonger så har jag ju ingen aning om det nu. Jag gillar att lära ut och jobba med människor och har sedan innan erfarenhet som instruktör på seglarskolor och som tränare för barn på lägre nivå. Men det känns inte som jag kommer vilja jobba kvar som skidlärare mycket längre än tills jag blir 30.

Det har du en poäng i, har skjutit boende- och pengafrågan på framtiden...

Om det ändå handlar om så pass lång tid som skidlärare tycker jag att du kan välja Malung. Själv ser jag det mer som en kul grej att hålla på med i något/några år. Jag tror dock att det är klokt att komplettera med de två Svenskkurserna för högskolebehörighetens skull, för man vet aldrig vad som händer i framtiden. ;)

En sak som jag är övertygad om (även om jag egentligen inte har någon aning) är i alla fall att du kommer att få tre jävligt roliga år i Malung om du väljer det och det kan ju vara värt en hel del!

Svenska kurserna har jag tänkt komplettera med. Får se hur jag gör, det är ju svårt att se in i framtiden...

Men, när man går ut Malung är man helt färdig utbildad skidskolelärare?

Helt färdigutbildad är du inte efter skidlärargymnasiet. Du får steg 2 eller 3 av 4 som behövs för att sedan kunna gå upp på Svensk skidlärarexamen. Därefter kan detta kompletteras ytterligare med olika internationella certifieringar.

Annars så kan man göra som jag gör! Jag går på ett gymnasie vid namn Fjällgymnasiet i Svenstavik några mil från klövsjö, Vemdalen, Storhogna och med 12 mil till åre. Gymnasiet är främst avsett för elitsatsningar inom Alpint och längdskidåkning men finns vanliga linjer också. Jag själv går hotell och turism med högskoleförberedande ämnena tillagda så att jag får full behörighet ändå! :D Grädden på moset är att jag valt till skidlärarutbildning som extrakurs. Så under min "prao" eller APL som det heter som jag har 5 veckor under vintern varje år så passar jag även på att ta SLAOS skidlärarutbildning via skolan på den plats där jag har APL:en... Funderar på att göra den i typ Åre eller kanske till och med utomlands om jag lyckas hitta någon plats! Hoppas du fick lite perspektiv ;D

Jag går i tvåan nu i Malung och har bland dom roligaste erfarenheterna jag någonsin har gjort, klart man blir lite snökåt just nu innan snön kommer, men det finns ju en del andra saker att göra också.
Du går här i Malung i tre år och då får du ett steg per år och det blir då tre steg du kommer ha när du går ut här, men det finns ju fyra steg och även examen. Då kan du till exemple som
@Cbez sade att gå Åre, SCoTT eller bara ta sista steg hos SLAO och det här med examen har jag faktiskt inte 100 koll på men det går ju alltid att ta reda på. Så nej du är inte en helt färdig utbildad skidlärare, du har steg fyra och examen kvar om du vill det, men du har en väldigt bra utbildning efter dessa åren.
Plus att du kan göra massa andra utbildningar utomlands men dom har jag verkligen 0 koll på. Du kommer ha väldigt enkelt att få jobb när du har gått klart här, i alla fall inom skidlärare så blir det lätt.

Svenska 2 ingår i programmet, osäker om Svenska 3 gör det för vi har gjort om lite nu så det kanske ingår för oss nästa år, jag det jag vet är att dom som går trean nu läser svenska 3 men jag vet inte om dom har valt till det eller om det bara var där.. Du kan ju även välja till matte 2 och 3 om du vill det. Engelska är ett val också du kan välja till i trean och då väljer du till Engelska 7 om du nu känner för det. Om du vill så kan du ju också välja till ett språk också, det har jag gjort (BARA JAG OCH EN TILL I KLASSEN SOM HAR GJORT DET.)

Jag rekommenderar att dom som vill söker. Det är sjukt kul, man får ungefär 100 skiddagar om året beror hur mycket man vill åka, jag hade 120+ förra året men jag åkte varje möjlig dag också.

Hör av er om ni har några frågor.

Senast ändrad:
Om du känner dig osäker på om du vill jobba i turistbranschen efteråt så skulle jag rekommendera en bred utbildning som är högskoleförberedande. Jag själv läste samhäll-ekonomi på gymnasiet, sedan kände jag för att åka skidor och tog steg 2 första säsongen och sedan vidare på steg 3. Självklart ska du göra det som du tycker är kul och är intresserad av, men man ändras och utvecklas mycket efter gymnasiet och tre vintersäsonger och jag har nu börjat plugga ämnen som jag aldrig trodde att jag skulle läsa när jag var 16 år. Lycka till! :)

lenalovisa sa:
Om du känner dig osäker på om du vill jobba i turistbranschen efteråt så skulle jag rekommendera en bred utbildning som är högskoleförberedande. Jag själv läste samhäll-ekonomi på gymnasiet, sedan kände jag för att åka skidor och tog steg 2 första säsongen och sedan vidare på steg 3. Självklart ska du göra det som du tycker är kul och är intresserad av, men man ändras och utvecklas mycket efter gymnasiet och tre vintersäsonger och jag har nu börjat plugga ämnen som jag aldrig trodde att jag skulle läsa när jag var 16 år. Lycka till! :)
Det som du säger är helt rätt. Men om du verkligen inte vill ''plugga'' så ska du söka hit så kan du så fall senare i livet plugga vidare, du får ju två utbildningar i en liksom. En bra skidlärarutbildning plus en bra turismutbildning.

Tillbaka
Topp