Skidlärarutbildning Åre

Skidlärarutbildning Åre
Hejsan!

Jag funderar på att söka till Åres skidlärarutbildning, är det någon här som gått/går den och vill berätta lite hur den är, pros and cons? Tar gärna också emot lite tips och trix för att hitta bostad osv!

Skidlärarutbildning Åre
Hej!

Jag antar att du syftar på Åre skidlärarlinje. jag gick linjen 2015/16 och det var det bästa året i mitt liv hittills. Vänner för livet, över 100 dagar på snö, boende i underbara Jämtland under nästan ett år osv osv. Upplägget är såhär: Under hösten så får man en bred teoretisk bas att stå på gällande skidåkning, men även pedagogik, träningslära, skidvård osv. Under hösten så gjorde vi en resa ner till Kaprun i österrike för att stå på snö för första gången, detta skedde i början av november. Sedan tillbaka till Sverige igen, för att ha praktik i någon av Åres alla skidbutiker. Efter det begav vi oss på en ytterligare resa, denna gången till Sälen, dels för att Åka skidor, dels för att stå och skruva bindningar under deras skidtest.

Efter detta var det början av december, och liftarna hade börjat snurra i Åre. Därefter stod vi på skidor i princip varje dag tills i början av Maj. Under lågsäsong gick vi själva i skidskola, och under högsäsong så arbetade vi som skidlärare för skistar.

Jag har på riktigt ingenting negativt att säga om utbildningen, utan det är det bästa jag har gjort.

När jag gick linjen så hade skolan ett hus som vi kunde hyra in oss i för en billig peng. Jag vet inte om det finns kvar, men jag har inte hört något annat.

Jag pingar några av mina gamla vänner från linjen så kan vi se om de håller med mig.
@JohannaBoman-zacharoff &
@Cbez

Allt gott och hoppas du söker in!

// John

Skidlärarutbildning Åre
Hej hej!

Jag håller med John till 110% med allt! Bästa året någonsin och jag är så otroligt tacksam att jag fick gå linjen. :)

De huset vi bodde i är tyvärr sålt, däremot hyrs fortfarande de två mindre lägenheterna ut som finns på undervåningen(nu hyrs det iaf ut, jag vet inte hur det ser ut nästa år).

När jag lämnade in mina ansökningar ställde jag mig i bostadskö uppe i Åre också, så under hösten fick jag en del boendeerbjudande – så det kan jag tipsa om!

Tillbaka
Topp