Skidlärarutbildning

Mette

Ny medlem
Skidlärarutbildning
Jag funderar på att utbilda mig till skidlärare nästa säsong. Och undrar om det är någon som har tips om vilken utbildning som är "bäst"? Har kolla lite på nätet och det lutar åt Svenska Skidlärarlinjen i Åre, kanske du gått den utbildningen? Bra eller dålig? Jag vill veta mer om de skidlärarutbildningar som finns och är tacksam om jag kan få inside information om utbildningen just du gått.

Mette
mektild@hotmail.com

Skidlärarutbildning
Jag gick Friluftsfrämjadets introkurs, och jobbar nu som hjälpledare! Ska gå grundkursen til vinter och kan så småning om bli ordinarie ledare. Den kursen var anaingen flummig, men det berodde mest på läraren så jag tycker att du ska göra som "marcusen" sa och kontakta Friluftsfrämjandet i din närhet!

Skidlärarutbildning
Svenska Skidlärarlinjen i Åre går väl till så att man går alla kurserna i ett svep om man säger så.

Går man med sps och Friluftsfrämjandet så går man kurs för kurs.. kurserna liknar varandra men friluftsfrämjandet är mycket billigare eftersom det är en idellorganisation. Har gått utbildningar hos både sps och friluftsfrämjandet. Men det spelar inte så stor roll vilka du gått med om du tar examen sen. då syns det ju bara att du har svenskskidlärarexamen och den har hög status i världen.

Skidlärarutbildning
De finns (vad jag vet) 2 stora skidlärarutbildningar i Sverige som ger en alla stegen på skidor (1-3, innan 1-4) samt steg 1 på bräda och telis samt handikapputbildning. Det är dels Svenska Skidlärarlinjen i Åre (Järpen) och Svenska Turism- och Skidlärarlinjen i Orsa. Den senare av dem har jag gått och det var det bästa jag gjort i mitt liv. Har ju inte gått i Åre och kan därför inte jämföra. Men har du några frågor är det bara att säga till.

Skidlärarutbildning
Sps har även en som kallas för koncentrasionsutb. Har vänner som gått den, väldigt grundligt inom det mesta, de fick tillochmed lära sig lite sittski och skicart.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp