Skidolycka Åre

Skidolycka Åre
"Hittad under en snökanon"

Har Skistar missat att sätta skydd på ovansidan av snökanonen? Var den placerad på olämpligt ställe?
Jag har ingen aning om vad som har hänt men efter att ha sett klippen från öppningen med folk som har sovit utanför fållan, som kastar sig in i fållan 08:00:00.01, för att sedan kasta sig ur stolarna och blåsa på i störloppsfart nerför Gästrappet för att komma först upp, och ner, en andra gång så inser man vilken jäkla hets det är. FOMO big time! Kombinera med att det förmodligen var säsongens första och därmed väldigt rostiga åk för en del av dem så finns tyvärr alla ingredienserna för att det ska hända en tragisk olycka.

Skidolycka Åre
Ett felskär - inte kört in i något.

Skidolycka Åre
Jag har ingen aning om vad som har hänt men efter att ha sett klippen från öppningen med folk som har sovit utanför fållan, som kastar sig in i fållan 08:00:00.01, för att sedan kasta sig ur stolarna och blåsa på i störloppsfart nerför Gästrappet för att komma först upp, och ner, en andra gång så inser man vilken jäkla hets det är. FOMO big time! Kombinera med att det förmodligen var säsongens första och därmed väldigt rostiga åk för en del av dem så finns tyvärr alla ingredienserna för att det ska hända en tragisk olycka.
Det blir inte bättre av att Skistars personal agerar som att öppningen är ett ”event” med nedräkning som de ropar ut. Precis som du skriver: första åkarna ner drar ju typ en 11a.
Varför rycker inte Skistar kortet för de?

Skidolycka Åre
Tycker det verkar lite konstigt om det blir en tävling ned också. Först i liften förstår jag.

På den andra sidan har jag börjat åka kl 8 någon gång och det är helt klart en del folk, inklusive mig, som har försökt få in så många höjd meter som möjligt innan det börjar bli kö. Någon som åker helt galet fort har jag dock inte sätt.

Är ju dagligen en slags tävling i att få in mest höjd meter på en dag i appen också.

Skidolycka Åre
Tycker det verkar lite konstigt om det blir en tävling ned också. Först i liften förstår jag.

På den andra sidan har jag börjat åka kl 8 någon gång och det är helt klart en del folk, inklusive mig, som har försökt få in så många höjd meter som möjligt innan det börjar bli kö. Någon som åker helt galet fort har jag dock inte sätt.

Är ju dagligen en slags tävling i att få in mest höjd meter på en dag i appen också.
Vilken andra sida?

Skidolycka Åre
Att jag först tyckte att det var konstigt och onödigt med en slags "tävling" kl 8 på öppningsdagen sen kom jag på att det till viss del är samma slags "tävling" varje morgon kl 8 i VM 8:an.

Att folk stressar både upp och ned i skidbackar förekommer regelbundet och det fungerar oftast bra. Är antagligen några som åker väldigt väldigt fort de flesta mornar når det är bra preparerat och ingen i backen.

Hur det var på öppningen jämfört med andra dagar vet jag inte.

Skidolycka Åre
Att jag först tyckte att det var konstigt och onödigt med en slags "tävling" kl 8 på öppningsdagen sen kom jag på att det till viss del är samma slags "tävling" varje morgon kl 8 i VM 8:an.

Att folk stressar både upp och ned i skidbackar förekommer regelbundet och det fungerar oftast bra. Är antagligen några som åker väldigt väldigt fort de flesta mornar når det är bra preparerat och ingen i backen.

Jag var inte med i år, men har tidigare varit med på säsongspremiären. Det går fort för en del, men inte direkt värre än vanliga åttaiåttan, och måndags kvällsåkningarna. Däremot så är ju många lite ringrostigiga, och det ökar risken för att de går galet. Väldigt tragiskt med olyckan, men det händer tyvärr saker. Jag är inte förskonad från skador, men ändå klarat mig skapligt. Återstår att se hur det går den stundande säsongen. Det är nära nu !

Skidolycka Åre

Aha, du menade "Å andra sidan". Trodde du pratade om en annan sida av Åre. Då är jag med. (y)

Skidolycka Åre
Skidolycka Åre
Under 7 minuter ner och upp för VM8an öppet galet. Jag brukar köra på men är nästan aldrig under 10 minuter på lundsrappet. Visserligen gillar jag pucklar och svängar och håller mig mest utanför det pistade området, men ändock.

Skidolycka Åre
Under 7 minuter ner och upp för VM8an öppet galet. Jag brukar köra på men är nästan aldrig under 10 minuter på lundsrappet. Visserligen gillar jag pucklar och svängar och håller mig mest utanför det pistade området, men ändock.
Reagerade också på det. Borde det inte varit lite kö där; att hinna det en tom dag låter svårt, men öppningsmorgonen med mycket folk? :unsure:

Skidolycka Åre
Skistar ändrar reglerna i appen efter kritik https://share.google/bevzKe0D0tqv9DGEV
Förstår inte hur den lösningen kan fungera bra med den datan jag tror de har. Alltså det att de inte har data för hur snabb liftkön är.

Det allra mesta av tiden går åt till att stå i kö och åka lift. När jag har åkt en runda i Gästrappet på lite under 9 minuter har jag åkt på 2 min, så 7 min i lift etc och 2 min skidor.

Om de bara sätter en gräns så kommer den antingen vara alltför begränsande för de som åker när det inte är kö och stressar lite till och från liften eller så kommer den vara alltför kort när det är mer än några minuters kö för att göra någon som helst skillnad.

Om de försöker estimera liftkön riskerar det att bli helt fel ibland.

Tillbaka
Topp