Skidor åt skidskoleåkare

RandoScando

Turtok
Skidor åt skidskoleåkare
Av någon outgrundling anledning har jag blivit vängänget från Stockholms go-to när det kommer till att fråga om skidgrejer. Ofta går det ganska bra, men den här gången går jag fullständigt bet.

Herre, 120 kg ca, 185 cm lång. Stark som en jag-vet-inte-vad, duktig åkare men inte formellt skolad (åker kontrollerad i alla pister, men lägger som regel inte rena skär). Nästlat sig in i lokala skidskolan som skidlärare för yngre världsmedborgare och stormtrivs. Vill ha skidor för ändamålet. Han har åkt bräda de sista åren, men i och med har hittat tillbaka lite till skiorna nu, så jag förstår det som att han gärna vill att de går att åka på en del för honom också. Men primärt skidskolandet.

Jag tänker spontant något med twintip/kicktail, max 90 mm bredd eller så och trots allt halvstyvt till styvt med tanke på vikt och styrka. 175-180 långa give or take.

Ingen aning om det är rimligt? Jag är ganska lost här. Vad säger ni andra? Och vad finns det för rimliga alternativ på skidor som skulle kunna passa?

Skidor åt skidskoleåkare
Varför twintip? För att kunna glida baklänges? Tänkte först Bent 90 men den kommer nog vara mjuk för honom i litet högre farter. Blizzard Rustler 9 kanske bättre? Armada Declivity 92 Ti (ej twntip men rejäl rocker/rise baktill, styv men ingen "best")?

Men varför så brett om det är barnskidskola som gäller? Det blir väl mest pist i låg fart? Smalare är lättare att svänga snyggt med i låg fart. Dock svårt hitta rätt styvhet för en tung åkare som behöver goda egenskaper i låg fart. Han får nog acceptera att det är svårt att kombinera med idealiska egenskaper för egen friåkning.

Elan Wingman 82 Ti? Nordica Steadfast 80 DC?

Senast ändrad:
Skidor åt skidskoleåkare
Tanken med att inte ha helt platt skida bak var för att kunna köra baklänges med lite mer peace of mind, ja! Och max 90 mm var ju just ett max, jag tror absolut att en smalare skida är att föredra. Men som sagt, jag vet inte! Det här är en värld jag är långt borta från!

Jag tror heller inte det behöver vara någon perfekt skida åt alla håll, mer att den ska funka till ändamålet, och om han själv kan få ut lite åkglädje av det är det också trevligt :)

Ska kika på förslagen! De låter onekligen fräsiga i alla fall.

Skidor åt skidskoleåkare
Med tanke på hans vikt skulle jag satsa på en lite större variant av den skidan jag själv använder för sån typ av åkning. En jr-GS skida. Jag har ett par gamla Fischer i 170cm r17. Fint kantgrepp, lätta att hantera för oss som är lite större än åkarna de är tänkta för men svarar riktigt fint när man får chansen att stå på lite själv.

Skidor åt skidskoleåkare
Här skulle man ju vilja ha input ifrån någon som är skidlärare och som har jobbat med barn några säsonger. För att locka fram någon bättre vetande så slänger jag ur mig några killgissningar så tråden håller sig flytande.

Jag killgissar att det är rimligt med åtminstone två par. Ett par för honom att åka på själv och ha för lektioner där ungarna kan åka självständigt, men behöver jobba på tekniken. Och sedan ett par för undervisningsbacken. Där killgissar jag vidare:

Begagnade - Ungarna åker tvärs över dem så de kommer att åldras fort.
Korta - För att inte vara i vägen när han ska agera lyftkran, stödhjul, trösta m.m.
Twintip - För att kunna åka bakåt likaväl som framåt.
Rocker - Mer nytta av terränggående än snygga skär.
Lite bredd - De ska ändå inte upp på kant regelbundet så bättre att ha bärighet och flyt i uppkört. Kanske upp mot 100 mm.
Slöa kanter - För att inte riskera att skada föräldrarnas små ömtåliga ögonstenar. Blir ändå ingen undervisning om föret är vertikal hockeyrink.

Kan vi locka fram någon skidlärare som totalsågar mina killgissningar?

Skidor åt skidskoleåkare
Nåt sånt här skulle han ju ha
[URL
1770737078599.webp
unfurl="true"]https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/20756352[/URL]

Tillbaka
Topp