SKidor enbart för att åka i skogen med ?

Hej !

Jag måste skaffa ett par till skidor till denna vinter, enbart för skogsskidåkning.

Om jag får välja så åker jag helst snowboard i skogen men jag har pajjat ena foten så snowboard kan jag nog inte åka mera....

Det jag söker efter är ett par skidor som är helst lika lätta att manöverera som en snowboard... hur är ett par rockers ?

Jag väger 73kg är 180 har bra teknik

/Per

well..om du ska åka skog så vill du ju ha en skida som antingen flyter bra trots låg fart aka mjuk och lite fram monterad eller om du då kör mest i svensk före aka inte ofta så mkt pow så vill du ha en kortare skida som har hyffsat tight skärning.

Så tips till en pow-skogs skida är EP Pro..fett lätta att åka skog med.

Mina Atomic Thug 181cm är riktigt trevliga i skogen. 140-120-130, flyter som en kort i puder! Förövrigt till slau för en billig peng. (Se mina annonser)

Jag har itne så mkt erfarenhet iofs, men armada ARG kanske, om du tänker dig skogsåkning efter dump. Monster tror ajg inte på, dom är hyfsat tunga, har iofs bara provat dom en gång men tyckte att dom va aningens för tunga så tror itne att dom lämpar sig så bra för skogsåkning.

Jepp du är rätt ute om du tänker rocker och längd runt 185. Typ ARG, pontoon, praxis, Kuro, chopsticks osv.

Om du planerar att åka där det finns snö alltså och inte betong.

Tackar för svar !

Jo en skida med Rocker känns vettig, jag har idag ett par dynastar pro rider. Dessa fungerar bra överallt men när det är trångt i skogen känns dom jävligt knöliga.

Hur är det med de skidor ni har nämnt här ovan, man har väl runt 120-130 mm under foten är dom smidiga ändå om man jämför med en mera vanlig offpist skida !?

/Per

völkl kuro, t.ex. är ju över 130 mm under foten och ändå väldigt lättsvängd. du kan ju gå ner lite i längd på en sån skida, den feta midjan kompenserar ju för det. du vill ju ändå ha den smidig inne bland träden. sen så är det klart att man måste ta ställning till var du ska åka, dvs i sverige, alperna, usa, etc. här växer ju träden ofta så förbaskat tätt, i usa är det ju ofta betydligt glesare, och då spelar kanske längden inte in överhuvudtaget...

@TexMurphy: Har inte åkt dessa alls, men de är ju korta och breda, så de kan säkert funka!

Senast ändrad:
PNyberg sa:
well..om du ska åka skog så vill du ju ha en skida som antingen flyter bra trots låg fart aka mjuk och lite fram monterad eller om du då kör mest i svensk före aka inte ofta så mkt pow så vill du ha en kortare skida som har hyffsat tight skärning.

Tight skärning? När använder man den?

Slänger in en ny skida i debatten: Salomon the Rocker. Lättåkt och snäll skida, flyter som en kork men hanterar den dåliga snön bra då man har otur att hitta sådant...

Broman sa:
Lär er åka på det ni har istället!!!
om du läser själva frågeställningen så är han en brädåkare som inte längre kan åka bräda (om så bara för vintern, månne?) och vill köpa ett par skidor. alltså är det uteslutet att lära sig åka på det han har, eller snarare inte har. :)

Senast ändrad:
Nojlas sa:
PNyberg sa:

Tight skärning? När använder man den?

Slänger in en ny skida i debatten: Salomon the Rocker. Lättåkt och snäll skida, flyter som en kork men hanterar den dåliga snön bra då man har otur att hitta sådant...
Well jag använder skärningen när det inte är puderföre iaf :P
Känns inte Solly Rockern lite för lång för att ha enbart som skogsskida?

Tror också att Rocker är lite långt för skogen. Känns mer som en "dra på som fan ner för öppna puderfält" skida, om ni fattar vad jag menar ;)

Jo rocker är mer en skida att köra så snabbt som möjligt med tror jag. Bara tip rocker på denna och medans den säkert är mer lätthanterlig än ett par pro riders är nog en skida med full rocker mycket mer lekfull

Skulle endas köpa rockers om...

Jag gjorde en hel säsong i Kanada/USA och då endast som en komplement skida.

Aldrig rocker som enda skida.

Tex

Håller dock med PNyberg om att man vill ha skidor som är lite mjukare och lite fetare om man kör mycke skog. Mycke svängradie är en bra bonus.

Sen så håller jag med Broman det spelar inte så jäkla stor roll vad man åker på.

Se bara till att det inte är för hårt speciellt i fram parti och bak parti. Mjuk tå gör att du initierar svängen lättare, mjuk häl gör att du får upp tån lättare och därmed kan ha tyngden mer mitt under foten.

Viktigt att tänka på också om du kör mycke skog är att du inte har bindingen för hårt dragen. Du kör i relativt sett låga farter och de vurpor du gör är mycket av vrid och fastana karaktär. Riktiga ledbandsdödare om man har för hårt dragna bindingar.

Generellt så råder det väldigt mycke feta skidor (gärna rocker) och höga DIN tal macho kultur här på freeride sidorna och jag är lite skeptisk. Väldigt få åker sånt före som berättigar extremt feta skidor och väldigt få åker så att dom behöver 18-20 DIN bindingar.

Tex

Hendryx gör grymma skogsskidor. Skulle jag köpa en skida att enbart åka skog med skulle jag, snabbare än jag hinner säga flaska, hoppa in på www.hendryx.se och beställa ett par med de måtten och den längd jag önskar.

Senast ändrad:
Måste säga att Icelantic skidan ser ut som något för just skogen.

När jag åker skog med skidor så känner jag mig mera begränsad än när jag åkte snowboard. På skidor får man leta mera skogsgläntor och gles skog och gärna brant för att få flyt.

/Per

Per_Bjorklund sa:
Måste säga att Icelantic skidan ser ut som något för just skogen.

När jag åker skog med skidor så känner jag mig mera begränsad än när jag åkte snowboard. På skidor får man leta mera skogsgläntor och gles skog och gärna brant för att få flyt.

/Per
Hendryx eftersträvar ju att skidorna ska bete sig som en snowboard. De är jäkligt surfiga och lättmanövererade. https://www.freeride.se/member/view.php?id=15848 Där är mannen bakom laggen. "Jag gör skidor för skidåkare som vill åka som snowboardåkare".
Låter ju precis som dig! :)

Tackar!, ser att man kan testa Hendryx i Ramundberget, jag får åka dit till vintern och testa dom bland fjällbjörkarna....

Dom ser surfiga ut

Går att testa i Tänndalen och på nya Funäsdalsberget också, hör med Kalle Kax om det, säg hej i min lift om du kommer förbi :)

Senast ändrad:
Ramis är bättre än bàde funäs och Tänndalen... Men det är en grym skida iaf..

//H

Den dagen nya berget är bättre än secret rännorna i Osthang den dagen skall du fà mina skidor...

//H

... observera att Hasse skriver "mina skidor" ... vilket innebär minst ett dussin par skidor där merparten är fett feta av nästa, nästa års promodell! Helt klart läge att besiktiga "Nya berget" i vinter!

;-) / MM

EP Pro ser intressanta ut. Var handlar man dom online?
Annars kan jag rekommendera K2 Coomba om du vill ha en lite mindre extrem skida. Ganska mjuk hela vägen och superlättkörd puderplanka av traditionellt snitt. Mer lekfull och mindre rejsstuk jämfört med pro rider. Finns dessutom att handla billigt hos SC just nu.

De finns att köpa i Sverige sà varför online för?

//H

Tja, man kanske inte bor i stockholm eller göteborg, eller så har man inte lust att skänka 1500 kr till nån mellanhand i sverige? Max 500 extra kan jag tänka mig att pynta för att få nöjet att handla i sverige. Annars får dom inte min business.
Simple as that.

Nu har jag testat ett par Icelantic Shaman som TexMurphy nämnde.

Det var precis den sorts skida jag var ute efter, idag var det drygt 4dm nysnö. Skidorna är otroligt kvicka i tight terräng, jämfört med min Dynastar pro rider så är dessa mycket roligare att åka puder med, man carvar pudert !

I pist gör dom inte bort sig heller, väldigt svängiga.

Kan verkligen rekomendera denna skida för skogsåkning.

Får jag fråga vart du befinner dig så fått sånt härligt pow pow idag ? (:

Ha de, MVH

Nä inte något märkvärdigt, det är i hemmabacken Järvsöbacken. Jag har fått låna ett par skidor att testa över helgen. det var två backar som dom ej har öpnnat ännu så jag han med och spåra upp dom nu på morgonen i alla fall, plus lite lek o joll i skogen.

Nä Shaman som jag har är 173cm så dom är 10cm kortare än mina förra pro riders.

Vill man ha en skida för att få en skön surf/carv känsla i lössnö så kan jag rekomendera dessa, det är ingen skida för att straightlina utför ett 50% face.

För mig är dessa skidor vad jag letade efter, samma känsla som att åka snowboard om inte roligare.

Kolla upp Scott P4. Tror inte det är mer än 21m radie på 181. Jag väger runt 55 kg och är 167 lång. 181 funkade bra för mig. Snabb i sväng och kul att åka på.

Tillbaka
Topp