För att förtydliga mitt inlägg, de skidorna jag testade var 191cm utav 08/09-modellen, testet skedde under en halv dag i Ramundberget. Jag vidhåller att de var för mjuka för mig, jag är van vid att köra på ganska hårt och förväntade mig att det skulle vara en tuff(svår, hård) skida, för det var så försäljaren försökte framställa den.
Jag chargade in i björkskogen i Ramis med den inställningen, det var vår så det var knappast ngt puder att tala om, men det gick på ganska bra mellan björkarna, framåt slutet av skogspartiet vet jag att det finns ett göttigt litet drop tillbaka in i pisten. När jag landar efter droppet så får jag verkligen känna på nudeln till framände. Jag tyckte att landningen kändes bra i luften, men när väl skidan tog i backen så var som sagt nudeln framme och jag stupar framåt handlöst och gör en fet faceplant med efterkommande framåtvolt.
Det är klart det finns folk som väger runt 0,1 ton som gillar Patrioten, men det argumentet håller liksom inte, jag känner en snubbe som väger 105kg och tycker att Scott P3 och Salomon Crossmax är alldeles perfekt för honom.
Jag står fast vid att Extrem Patriot skulle göra sig bra för en hel del tjejer, den går stabilt och fint i pisten och är väldigt lätt att få in i sväng. Tror många tjejer skulle uppskatta skidan, tyvärr verkar den ju marknadsföras med en helt annan image. Bara namnet låter ju avskräckande och badass-ian.
För övrigt så är jag skidlärare, om det nu har någon betydelse för min åkstil eller ej.