Skidor Extream Patriot

Johan555

Ny medlem
Skidor Extream Patriot
Tjena!
Är sugen på ett par Extream Patriot De passar min krav på skidor väldigt bra,menjag har hört både bra o dåliga saker om dessa skidor..Någon som haft problem med belägen?
Nån som kört på dom? Skriv kort om du trivdes me dom..

Skidor Extream Patriot
snackade med en kille på jobbet (skidbutik) som är gammal tävlingsåkare och som hade kört dem på skidtestarhelgen. det var den skida han tyckte allra bäst om av alla han testade!

Skidor Extream Patriot
Jag som ganska storväxt(197cm, 96kg) gillade de dom verkligen inte, alldeles för mjuka, jag trodde jag skulle bryta nacken efter att jag landade med framändarna först i en ganska hård landning efter ett dropp. Den gick däremot gött i pisten, en skida jag skulle rekommendera för min syster alt. klena dudes.

Skidor Extream Patriot
Sattsa på ett par Scott Crusade istället. De har ungefär samma egenskaper men verkar vara ett säkrare kort! Om det är mest offpist du tänkte åka så titta på Extrem Å-Bahn!

Senast ändrad:
Skidor Extream Patriot
Jag är 175cm och 75kg, har race- och skidlärarbakgrund men åker numera helst topptur med eller utan lifthjälp. Jag har ett par 181cm Patrioter med Dynafit FT12or på och de passar mig utmärkt. Skulle jag åka nånstans där det finns lift och jag bara kunde ta med mig ett par plankor skulle jag ta dessa. De funkar i allt från lössnö till nordsvensk avblåst betong-is.

Ta gärna till lite när du väljer längd. Det är stor skillnad på skidans hårdhet ju längre den blir. Och försök testa om du kan. Till skillnad från \"fiskbulles\" vittnesmål känner jag en stor decitonnare boende i Åre som är helnöjd med sina 191or, men vi vet ju heller inget om hur långa fiskbullens testplank var.

(Men om det är helt liftlöst tar jag mina Dynafit Manaslu 187)

Skidor Extream Patriot
Jag var på väg att skriva, i princip, samma sak som UT.
Jäkligt fina skidor, väldigt spänstiga/"fyllda av liv" jmfrt med tex Scott Crusade som känns lite trött och träig vid jmfr.

Jag tror att du kan hitta en hel del åsikter och recensioner av Extrem Patriot om du letar i forumen.

-snö
/r

Skidor Extream Patriot
För att förtydliga mitt inlägg, de skidorna jag testade var 191cm utav 08/09-modellen, testet skedde under en halv dag i Ramundberget. Jag vidhåller att de var för mjuka för mig, jag är van vid att köra på ganska hårt och förväntade mig att det skulle vara en tuff(svår, hård) skida, för det var så försäljaren försökte framställa den.

Jag chargade in i björkskogen i Ramis med den inställningen, det var vår så det var knappast ngt puder att tala om, men det gick på ganska bra mellan björkarna, framåt slutet av skogspartiet vet jag att det finns ett göttigt litet drop tillbaka in i pisten. När jag landar efter droppet så får jag verkligen känna på nudeln till framände. Jag tyckte att landningen kändes bra i luften, men när väl skidan tog i backen så var som sagt nudeln framme och jag stupar framåt handlöst och gör en fet faceplant med efterkommande framåtvolt.

Det är klart det finns folk som väger runt 0,1 ton som gillar Patrioten, men det argumentet håller liksom inte, jag känner en snubbe som väger 105kg och tycker att Scott P3 och Salomon Crossmax är alldeles perfekt för honom.

Jag står fast vid att Extrem Patriot skulle göra sig bra för en hel del tjejer, den går stabilt och fint i pisten och är väldigt lätt att få in i sväng. Tror många tjejer skulle uppskatta skidan, tyvärr verkar den ju marknadsföras med en helt annan image. Bara namnet låter ju avskräckande och badass-ian.

För övrigt så är jag skidlärare, om det nu har någon betydelse för min åkstil eller ej.

Senast ändrad:
Skidor Extream Patriot
fiskebulle sa:
och förväntade mig att det skulle vara en tuff(svår, hård) skida, för det var så försäljaren försökte framställa den.
Förväntningar kan ju göra mycket.
Jag förväntade mig en allround-skida i mellanprisklassen med den försäljningsvänliga svängradien 17m och en liten twintip så man skulle kunna göra lite av varje med den och använda den varje dag i sverige om man inte var typen som ville ha räjsskidor i pisten och fetingar bredvid utan bara äga ett par skidor. (lång mening, tänkt att läsas med reklammakar-röst och utan andningspaus)

Utifrån detta så blev jag väldigt positivt inställd.
Är man 175cm lång så bör man nog ändå satsa på en Extrem Patriot i 181cm.

Jag tycker det känns logiskt att man tycker 191 är lite vek om man förväntat sig en skida av "big-mountain-charger"-typ och väger 90kg +.

fwiw

-snö
/r

Skidor Extream Patriot
Johan555 sa:
Tack så mycket för alla svar:)
Jag tror jag ska ha mig ett par som är 171 cm
är 178 och väger 67 kilo!
171 låter extremt kort, de är ju twintip också.
Ifall du inte älska slalomcarvers över allt annat så bör du gå på längre, åtminstone 181.

Skidor Extream Patriot
Dessa skidor ätaer allt underlad du utsätter dem för, en helt underbar skida. Funkar lita bra utanför som i pisten.

Skidor Extream Patriot
UT sa:
bl0ckm0ng0t sa:
UT sa:
Extrem Patriot är INTE en twintip-skida.
de har iaf en uppböjd tail?
Aaaa, precis samma uppböjda tail som en skida avsedd för pistsmisk.
Hmmm, nej.

Precis samma uppböjda tail som en skida avsedd för lite av varje.
Det är absolut inte en "fullhöjdsbaktipp" men nog skulle den räcka för att Jon Olsson skulle sätta fakielandningar med den.
Och skidor avsedda för pistsmisk på riktigt är inte ens lite uppböjda bak. Om man nu inte räknar de få millimetrarna för att avsluta skidans kontaktyta...

-snö
/r

Skidor Extream Patriot
rabbit sa:
UT sa:
bl0ckm0ng0t sa:
de har iaf en uppböjd tail?
Aaaa, precis samma uppböjda tail som en skida avsedd för pistsmisk.
Hmmm, nej.

Det är absolut inte en "fullhöjdsbaktipp" men nog skulle den räcka för att Jon Olsson skulle sätta fakielandningar med den.
Och skidor avsedda för pistsmisk på riktigt är inte ens lite uppböjda bak. Om man nu inte räknar de få millimetrarna för att avsluta skidans kontaktyta...

-snö
/r
egentligen struntsamma, det jag ville säga var att de är korta till att börja med och uppböjningen stjäl ytterligare kontaktlängd.

Skidor Extream Patriot
rabbit sa:
Det är absolut inte en \"fullhöjdsbaktipp\" men nog skulle den räcka för att Jon Olsson skulle sätta fakielandningar med den.

-snö
/r
Jaa Rabbit, inte vet jag vad Jon Olsson har med saken att göra och hårklyveriet har inga gränser. Jag vill ändå hävda att något bakre brätte inte finns på skidan i fråga och att bakre upphöjningen är negligerbar i sammanhanget. Och om vi skall fortsätta med petimeterdebatten vore det kul att se en komplett upprapning av vilka pistsmiskare som är i nära nog avsaknad av bakre upphöjning, och vilka som har det. :D :D :D
Mina har en bakre upphöjning, inte identisk med Patriotens, men väl i cm-storlek, fast en cm är ju ett antal mm det med. :D :D :D

Skidor Extream Patriot
UT sa:
Jaa Rabbit, inte vet jag vad Jon Olsson har med saken att göra och hårklyveriet har inga gränser. Jag vill ändå hävda att något bakre brätte inte finns på skidan i fråga och att bakre upphöjningen är negligerbar i sammanhanget.
Avsikten med vad du kallar "hårklyverier" var att klargöra för Johan555, och/eller andra intresserade av Extrem Patriot hur denna skidas bakända verkligen "ser ut".

Nu fortsätter du ju hävda att; "något bakre brätte inte finns på skidan i fråga" så då får väl ord stå mot ord tills någon som äger ett par tar och laddar upp bildbevis.

God Jul allihopa! :)

-snö
/r

Skidor Extream Patriot

Nej Rabbit, det behövs inga ord, kolla på bilden så ser du ett "bakre brätte" som reser sig hela 15mm över normalplanet. D :D :D
Jag var ju tvungen att även mäta upp pistplankorna och de ligger på 11mm så jag får ödmjukt framföra en ursäkt till alla Messerschmitts för att jag uttalat mig vårdslöst i frågan.

Och visst har du rätt Rabbit, det viktigaste är att Johan555 har korrekt information. Jag håller med tidigare bedömare i att 181 cm antagligen passar bättre än 171an, men försök att få prova innan.

Skidor Extream Patriot
Nog för att jag redan visste att jag är en gammal stöt som bör, och trodde mig, vara försiktig vid uttalanden om sådana moderna påhitt som twintip men; den där typen av tail kallade ju tillverkarna själva för "liten twin" bara för några år sedan!

Tiderna förändras givetvis, så om den där inte ens får placeras in i "liten twin"-facket längre så ber jag givetvis, allra ödmjukast, om ursäkt för mina, fullkomligt idiotiska, påståenden.

Med skamlig rodnad, undfallande blick och en önskan om att Tomten kommer med snö till oss alla.
/r

Tillbaka
Topp