Skidor för mig som börjar bli gammal och åker mer och mer pist?

kaosankan

Medlem
Ska köpa nya skidor och blir alldeles yr i huvudet och skulle bli väldigt glad över lite tips. Lite info om min skidhistoria:
Började åka -83, bytte till bräda -94, tillbaka till skidor och 50/50 bräda och skidor -05, enbart skidor sedan -07.

Har väl gått lite bakvägen med skidåkningen då jag började med parken och sedan bytt mer och mer till pisten. Nu vill jag ha en skida som är bra i pisten men som ändå funkar på andra ställen. Tänker att dottern vill väl in i parken och ut i skogen så småningom och jag vill inte behöva köpa nya skidor då. Gillar att trycka i ordentligt i svängarna och att göra stora svängar. Men inte fullt så stora som det blir nu, såg nu när jag kollade att de jag åker på nu har en svängradie på 26,5 meter och det är lite väl mycket. Åker korta backar med barn nu och det blir inte så många svängar man hinner med innan man är nere.

Hittar en del skidor som är angivna som att de är bra för de som åkt i pisten och nu ska in i parken. Är det kanske sådana som är bra för mig också som är på väg åt andra hållet?

Sedan så är jag snål också så det får inte kosta för mycket...

Och mer sifferfakta:
Längd: 167
Vikt: 57
Åkstil: är nog rätt aggressiv.
Erfarenhet: se ovan.
Nuvarande skidor: völkl expression (handlar som sagt inte skidor ofta, det är de jag har kört på sedan -05)

Och sedan så får ni hemskt gärna komma med förslag på längd på skidorna också. Kollade på artikeln om det men fick det till att jag skulle ha skidor som var 170-175 lite beroende på val vilket kändes långt.

Nu har jag kollat runt lite mer och läst tester och där verkar det som att rossignol experience kanske skulle vara något eller möjligen atomic theory. Ett problem med tester är att det känns som att det är alltid manliga åkare som väger minst 15-20 kg mer än vad jag gör så det är ju inte säkert att jag får riktigt samma upplevelse. Någon som kan säga något om de skidorna? Och som kanske också kan komma med en kvalificerad gissning på hur de passar mig som väger mindre än 60 kg. Rossignol verkar väl lite bättre för mig kanske men den kostar också en tusenlapp mer.

Och om det finns någon insatt som kan påverka så kanske ni kan framföra önskemål om att ta med damer i testerna och också särredovisa hur de passar för lättare åkare. Har positiva erfarenheter av brädor som är för tjejer men jag har inte hittat några tjejskidor nu när jag sökt runt som verkar ha vad jag söker. Antingen för kort svängradie eller om det är längre svängradie så är skidorna mer inriktade på puder och jag kommer ju åka mest i pisten.

Har du någon form av idé om vilken midjebredd du gillar? Jag har lite svårt att utläsa av ditt inlägg om du menar rena pistskidor med visst mått av offpistmöjlighet, eller om du är mer ute efter en offpistkapabel skida som går lite mer åt pisthållet.

Är du friåkare i botten och har för avsikt att göra lite avstickare utanför pisten skulle jag satsa på något i 100mm-klassen. Då är det smidigt och rappt i pisten, samtidigt som man fortfarande får full bredlaggspondus i vårslask och uppkört och dessutom reder ut nyfallen lös snö helt ok.

Om du däremot pratar mer rena pistskidor är det bättre att gå ner till 80-85mm och där finns det mängder med bra skidor. Där skulle jag säga att det är budgeten som styr i stor mån. Segmentet innehåller allt från skidor som går riktigt bra och som kostar knappa 3000 så här på vårkanten till rena julgranarna med massor med 3D-bling-bling för en bit över 10 000.

Är du i nuläget mer av en sportlovsåkare som söker skäret i pisten i första hand och vill ha något smidigt att åka runt på när du åker med barnen, då klarar du dig fint på en 75mm:are ur den stora massan anonyma allrounders. Det är förvisso ett aningen tråkigt val, men faktum är att dom du åker lite lugnare med familjen så kan det vara ett alldeles ypperligt smidigt litet verktyg för att ta sig runt i bergen. I det fallet är det lätt att välja skidor. Du kan i princip gå in på första bästa stora sportbutik och ta ett par skidor i 3500kr-klassen mellan 75 och 80mm och sen välja en färg som passar jackan. Nästan alla skidor i det segmentet är bra idag och efter tre inåkningsdagar så kommer du vara nöjd med vilken du än väljer. I alla fall tills du byter jacka :)

Senast ändrad:
Just matchning till jacka är svårt då jag har en röd och en rosa :-)

Som jag skriver i början så blir jag faktiskt lite yr i huvudet, ju mer jag läser och funderar desto mer villrådig blir jag. Det jag främst har kollat på är allmountain som egentligen passar bäst i pist. Men en pistskida som inte gör bort sig om man kommer lite utanför kanske är ett bättre alternativ. Lär ju hur som helst bli minst 90% pist.

Jag tror nog att runt 80-85mm skulle passa bra. Handlar nog mycket rent psykologiskt också att det som brädåkare (som jag fortfarande ser mig som trots att mina brädor stått orörda sedan -07) känns konstigt att gå över till smala helt renodlade pistskidor. Sedan så är det ju det där med storleken på svängarna också. Jag gillar att göra stora svängar där man verkligen trycker i skidan och känner hur det skjuter på hela svängen igenom och där har jag fått för mig att bredare skidor ger en större svängradie. Någonstans 15-20m tror jag att jag skulle gilla (helt och hållet baserat på hur det är med mina nuvarande som har 26m).

Tänkte åka till en stadium outlet och kolla om de har något som kan passa. De har rea nu så då kan man få ett par riktigt billigt och kanske testa de ett par år och sedan göra en ny utvärdering av vad jag egentligen vill ha. Det jag vet att jag inte vill ha är i alla fall korta svängar och svängar med dåliga skär. Vill också att de ska funka när det är uppkört och i vårslasket. Räknar med att åka på 2 skidresor per år till svenska fjällen med barnen och sedan ungefär en dag i veckan i Stockholmsområdet. Dottern som nu är 4 klarar av brantare blå backar med parallellsvängar så nästa år kommer vi väl komma till de röda backarna och hon kör på så pass bra att jag kan släppa iväg henne en liten bit i förväg och sedan helt köra mitt eget åk.

Senast ändrad:
Men för fan, kvinna! Säg inte att du börjar bli gammal, du är ju bara halvvägs till pensionen. :D

Extrem Boop 2.0 eller Blizzard Black pearl kanske kan vara nåt?
Rocker är bra för vårslask likaväl som puder.

Det låter i mina öron som du är helt rätt ute med 80-85mm. Då pratar vi en kategori som är pistskidor med inslag av lite offpistmöjligheter. För dig som är så pass liten så kan du med den bredden och gärna en aning tiprocker ta dig fram med god heder utanför pisten också. Den kommer såklart inte att ge någon direkt surfig känsla i nyfallen kallsnö, men så fort snön blir några dagar gammal och sätter sig lite så kommer det att gå fint. Längdmässigt ska du nog ligga runt 160-165 någonstans. Under 160 blir lite väl nervöst och svåråkt och över 170 tror jag att du kommer att uppleva som för långt.

Iom att det är skidors om kommer att ligga runt 163cm i längd så går också radien ner en hel del. De flesta skidor i det längtområdet har en radie på 12-15m, dvs aningen kortare än vad du önskar.

Ta en tur till någon Stadium/Intersportrea och sondera lite. Jag tror definitivt att du har möjlighet att hitta något vettigt där. Völkl:s RTM-serie tex är lättåkt och spänstig med bra svar i botten. Dynastar har också några modeller i kategorin som känns dyrare än dom är. Salomon tycker jag själv är lite trötta i lägre prisklasser, framförallt modeller med skumkärna (synthetic core, isocore, ultralight core, eller liknande avslöjar...). Fischer är ofta populära bland tjejer, men har också några modeller som många upplever som i tyngsta laget. Atomic har också flera bra skidor. Det finns som sagt drösvis med vettiga modeller och det är svårt att göra fel här.

Senast ändrad:
När vi nu hamnat i kategorin 80-85 mm i midjan måste jag rekommendera min favvoskida Völkl RTM 84. Fullrockad (!) pistskida (säger jag, Völkl säger allmountain) som verkligen glänser i alla pistförhållande. Premiumskidor med prislapp därefter, men går att få på rea nu på vårkanten. Finns i 166 cm vilket borde passa dig. Enormt svänglada som verkligen svarar på tryck och kantisättning samtidigt som de går stabilt i större svängar och höga hastigheter. Riktigt bra grepp på hårt underlag samtidigt som de inte bangar för lösa uppkörda pister sen eftermiddag. Allround är bara förnamnet ...

/MM

De större skidorna i serien, 88 och 98, lära ju vara kompetenta pistsmiskare. Sannolikt är 83 ett lite snällare alternativ, vilket inte behöver vara till nackdel. Vet faktiskt inte, men sannolikt ett bra val.

/MM

Fördelen med att komma på så här års att man vill ha nya skidor är ju att det är mycket reor, nackdelen att det mesta man vill ha är slut. Black pearl verkade helt klart intressant och samma med völkl rtm men jag kunde inte hitta i rätt längd.

Völkl känns lite dyr när snåldjävulen sätter in. Är helnojig att göra ett dåligt köp och betala för mycket när det kommer till viktiga saker som skidor och bilar. För att sedan slänga tusenlappar till höger och vänster på saker jag är likgiltig inför som städ- och byggmaskiner och värdelösa högtalare.

Har kollat en del dynastar också men inte hittat någon som känns riktigt rätt. Var iväg en sväng till stadium outlet där den dyraste skidan på rean kostade 2000 men hittade inget av intresse tyvärr. Rossignolskidan finns det ett ex kvar av på en affär nära mig. Såg en annons här på freeride också om en experience 88 men den var lite för lång (177). Det är via att jag läst tester på 88:an som gjorde att jag hittade 83:an och tänker att den kanske skulle passa mig också.

Tack så mycket för alla tips förresten, uppskattar det verkligen. Och ja så gammal är jag ju inte, bara halvvägs till pensionen som sagt. Men jag har kommit ifrån den åldern när årets höjdpunkt var en härlig ansiktslandning i svarta linjen i parken till att tycka att det är rätt skönt att stå på benen hela vintern.

Nej nu har jag läst mer om 83:an och det är nog inte rätt för mig. Verkar som att jag får vänta till nästa säsong när lagren är påfyllda. Då kanske jag kan testa att hyra lite skidor på min första resa för att testa. Är egentligen först till min andra resa som jag egentligen behöver nya skidor för då ska sambon med och han ska då få mina gamla.

Lutar förövrigt mot att det blir en völkl rtm 84. I höst är föräldraledigheten slut och då blir jag mindre snål. Tror att det är en skida som jag kan ha kul av länge och som kommer ge mig möjlighet att verkligen utvecklas i pisten.

Sent omsider kan jag uppdatera med att jag till sist köpte völkl Kenja som jag hittade efter tipsen här och vidaregoogling från det. Och har varit alldeles fantastiskt nöjd med dem. Så tack för hjälpen för 5 år sedan när jag sist var inne! Uppskattas verkligen.

Sent omsider kan jag uppdatera med att jag till sist köpte völkl Kenja som jag hittade efter tipsen här och vidaregoogling från det. Och har varit alldeles fantastiskt nöjd med dem. Så tack för hjälpen för 5 år sedan när jag sist var inne! Uppskattas verkligen.
Kul! Min fru har älskat sina Kenjas, de hjälpte henne absolut att utveckla sin åkning. Nu har hon iofs "trappat ner" en aning till ett par nya Völkl Yumi 84 som hon verkar gilla ännu mer. Aningen mer förlåtande, men det kan också bero på att hennes Kenjas var en äldre version. Kanske hade hon gillat ett par nya, mer utvecklade Kenja (det händer en del på 8 år...) med det fanns inga sådana att testa.

Så tack för hjälpen för 5 år sedan när jag sist var inne! Uppskattas verkligen.

Du har ju en helt underbar historik på forumet @kaosankan !
2004: söker boende i Anton
2013: Skidor för gamling i pist
2021: Jul i Trysil med familjen

Det där är ju ett helt skidåkarliv i tre forumstrådar. Vad kommer 2030? Säsongsboende i Zermatt medan ungarna hänger i Anton? Vi ser med spänning fram emot det.

Du har ju en helt underbar historik på forumet @kaosankan !
2004: söker boende i Anton
2013: Skidor för gamling i pist
2021: Jul i Trysil med familjen

Det där är ju ett helt skidåkarliv i tre forumstrådar. Vad kommer 2030? Säsongsboende i Zermatt medan ungarna hänger i Anton? Vi ser med spänning fram emot det.
Haha, det kan nog vara en bra gissning. Om dottern inte blir fotbollsproffs så lär hon säsonga någonstans runt 2030.För skidåkningen har hon definitivt fallit för, enda anledningen att jag fortfarande kan hänga med henne i backarna är för att jag är tyngre :)

Bifogar bild på hennes första drop, 9 år gammal i Italien. Med en mamma som ropade att hon skulle ta ordentligt med fart så att hon fick flyga ordentligt.

Bilagor

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    37.2 KB · Besök: 155
Snyggt! Såna mammor borde fler nioåringar ha.

Jisses! Påminner aningen om en kompis som gärna tar ut sin dotters pojkvänner till en hög dykklippa och kollar om de dyker lika obehindrat som dottern. 😄

Tillbaka
Topp