Skidor för "nybörjare" Suspect eller AR7?

MR-Norrland

Ny medlem
Vettiga skidor/bindningar/pjäxor för en nybörjare?
åkt slalom som liten, sen snowboard och snowblades i tonåren.
188cm 100pannor
Pallar salomon sth12 bindingarna 100kg +?
Bättre med Marker Griffon 13?
Lär bli en hel del åkande bara i pisten också, så allround hade varit bra.
Sen gärna prylar som inte kostar skjortan.

Senast ändrad:
stirra dig inte blind på flexen, men över 100 iaf.
Vet inte om skidorna är jätte mjuka men ta längre ändå :) ta din egen längd eller längre då det är 100pannor vi snackar om! sen är ju detta jibbar/hoppa i park skidor du snackar om, finns ju bättre skidor för bara pist och allround, men man vill ju ha twintip och se frän ut också! :)

kan tipsa om Line prophet 98 (jag körde 186cm, är själv 183 och väger 85) tyckte den gick superfint i pisten, kunde inte testa den i offpist tyvärr, dock tyckte jag att den saknade lekfullheten jag vill ha i en skida, men den carvade riktigt bra!

suspect är sjukt hård i år, kör du på armada skidan kommer du få en mycket mjukare och lekfullare skida. Salomonskidan pallar dock lite mera belastning och fart. Kan kanske vara bra om man väger en del? du får avgöra vad du är ute efter när du bestämmer dig.

Jag tycker du ska titta på STH 14 istället för 12an. då har du lite mera marginal till maxvikt och så får du en mera rejäl bindning för pengarna.

Annars funkar ju både griffon och sth12, men väger man närmare hundra pannors kulle jag gå upp lite i din också för att sitta fast ordentligt när det går fort och blir tryck på grejerna!
/jesper

Din vikt är bara en parameter, och inte den viktigaste. Den absolut viktigaste är hur starka ben (knän) du har och hur snabbt (hårt) du åker. Om du är nybörjare så räcker garanterat DIN 10 som max på bindningen. Skälet är att benen tål ganska hög impuls (kraft gånger tid). Dvs liten kraft under lång tid eller hög kraft under kort tid. Medans bindningen bara (nästan) reagerar på kraft. Alltså måste (kan) man dra en bindning i botten om man åker i en slagig GS bana men måste lossa den om man åker långsamt med småbarn. Inte många som gör så vad jag vet, men man borde.

Om du är nybörjare antar jag att du inte riktigt har supervältränade ben(knän) för skidåkning och kommer att ganska ofta åka i låg fart med sämre kontroll. DIN 10 räcker gott och väl. Och tag för allt i världen och ställ dig på skidan och kolla att du kan vrida ur bindningen utan att få ont i knäna innan du börjar åka. Samma med bakbindningen men då inte vrida;-) Och som nybörjare, ställ bindningen lågt (t.ex. 6-7) och justera upp om skidan tjuvsläpper hela tiden. Har du sedan rätt teknik och inte bänder och vrider i svängarna så behöver du inte mer på länge.

Lånar din tråd lite. Är ungefär liknande i storlek. Kollat på armada ar7 och suspect men fick tips om armada halo 2. Det jag behöver är en skida för park och isiga/hårda pister. Mest hopp i park inte så mycke rails. Men blir snurrar. Har redan offpist skidor så behöver inte funka utanför..

Tillbaka
Topp