Skidor för "ombörjare", låg fart och seg vänstersida

Vat69

Medlem
Hej Freeride
Lite udda fråga....
Behöver lite tips på nybörjarskidor. (Pist 100%)
Åkte en del fram till för ca 5 år sedan. Fick då en stroke och tappade kontrollen på vänstersidan.
Har nu lyckats komma tillbaka skapligt och kan nu åka ok i blåa pister. Upplever att röda backar ofta går för fort för mig och får därför ofta stoppa farten och börja om.
Får nu inse mina begränsningar och hålla mig till främst blått men kanske också snälla röda pister.

Skidorna som jag kör på idag, (progressor 800, -175cm) upplevdes nästan lite mjuka i hög fart innan jag blev sjuk, nu känns dom långa, otympliga och ger mig för snabbt mjölksyra i benen.

Så vad ska jag köpa om jag vill cruisa/carva i blåa backar i låg fart med så lite kraftansträngning som möjligt?
Korta nybörjarskidor?
Jag är 187 cm, 94kg

Svårt att förklara min situation och vad jag söker, men behöver lite tips så jag kan testa mig fram.

Tack på förhand!

Hej

En kortare skida blir lite mer lätthanterlig. Sen handlar det om hur pass mycket du klarar av att få upp skidan på kant idag. Desto mindre du klarar av det desto mer skulle jag gå mot en skida som kan sladdas lättare. Dvs har en tail som du kan sladda ut utan alltför mycket kraftansträngning. Rena piskskidor är inte helt lämpliga då eftersom de vill spåra i snön hellre än att sladdas. Kanske bör titta på en mer lättåkt skida med en tail som har lite rise baktill? När du går ifrån rena pistkidor blir de också oftast lite lättare. En lättare skida blir också mindre slitigt att dra runt. Allmountain skidor som ligger kring 80 i midja som inte är enbart bredare pistskidor som riktar sig mot en medel åkare kanske kan vara mer rätt?

Som sagt, väldigt svårt att säga när man inte kan se hur du kan åka idag men en mer lättåkt skida som är lättare i vikt samt har en mer förlåtande tail brukar kunna vara en lösning för många.

Tack för input, uppskattas!

Jag får upp skidan ok när rätt lutning infaller, fegar ur när det blir brantare och går för fort.
Även löjligt rädd för is nu för tiden...

Funderar på att testa/hyra ett par mjukare pistskidor i 165 cm.

Har du något märke och modell av typen lätt allmountain för medelåkare att tipsa om?
behöver veta var jag ska ska börja och vilken längd som kan vara lämplig.

Tack på förhand!

Jag tycker inte du skall hyra en mjuk pistskida.
Det blir tryggare och lättare med en mjukare freerideskida. Dom fastnar inte i snöhögar eller ”beter” sig oförutsett på nått vis.
Det är lättare att slöåka och kasa omkring med en skida som inte ”fastnar” eller blir jobbig att åka med då det blir lite uppkört.
K2 Pinnacle 85, 177cm skulle troligen kunna funka helt ok till det du beskriver.
https://www.snowmagazine.com/ski-gear/955-skis/k2-pinnacle-85-2017-18

GoranC sa:
K2 Pinnacle 85, 177cm ...
Dessutom en utgående serie som kommer att ersättas med Mindbender så lär nog finnas möjlighet att hitta dem billigt mot slutet eller efter säsongen.

För första, och antagligen enda, gången tipsar jag om Salomon BBR. Om du kan få tag på ett par på Köp&sälj, Blocket e.d.
Att göra blå backar roligare var vad jag tyckte de funkade för, särskilt i låg fart. Som ombörjare har du dessutom säkert bättre teknik än en nybörjare, så bredd borde inte vara ett problem.
Men håll dig borta från isen.

Bara en fundering. Bör man rekommendera friåkningsskidor med en massa rocker när det är piståkning som är aktuell?. För mig känns det inte rätt. Det ska vara en skida som är enkelt att få kant till kant.

Jag hade gissat på en lätt, lättåkt mjuk pistskida med traditionell shape. Med lite lätt tip och tail rocker, bredd säg runt 75-80 mm(Då hamnar man bland instegsmodellerna) hade varit vettigt så det blir lätthanterligt vid lite uppkört och går enkelt att sladda ut. Kanske en Atomic Vantage X 77C skulle passa https://shop.atomic.com/en/men/alpine/skis/all-mountain.html Men det finns nog en sån här hos varje tillverkare.

Senast ändrad:
Halvsmurfen sa:
Bara en fundering. Bör man rekommendera friåkningsskidor med en massa rocker när det är piståkning som är aktuell?. För mig känns det inte rätt. Det ska vara en skida som är enkelt att få kant till kant.

Jag hade gissat på en lätt, lättåkt mjuk pistskida med traditionell shape. Med lite lätt tip och tail rocker, bredd säg runt 75-80 mm(Då hamnar man bland instegsmodellerna) hade varit vettigt så det blir lätthanterligt vid lite uppkört och går enkelt att sladda ut. Kanske en Atomic Vantage X 77C skulle passa https://shop.atomic.com/en/men/alpine/skis/all-mountain.html Men det finns nog en sån här hos varje tillverkare.
Nu har inte Pinnacle 85 ”en massa rocker” inte ens Pinnacle 88 har en massa rocker, däremot Pinnacle 95.
Pinnacle 85 och 88 är ”pistanpassade” friåkningsskidor med alla dess fördelar men men utan långa rockers.

Pinnacle har en hel del early rise om man jämför med t.ex. en kendo eller en brahma, kore osv.

Men håller med om att det inte behöver va ett dåligt alt om man vill ha lättmanövrerade skidor. En 85/88 är inte direkt svårare än en 80 mm. Snarare enklare i den så kallade 3D snö världen.

Tillbaka
Topp