Skidor för säsongare!?

Wezi

Medlem
Skidor för säsongare!?
Jag ska ner och säsonga i år för första gången, har en del erfarenhet sen tidigare av alperna och puder och har åkt skidor sedan jag var 7-8 år alltså har jag hunnit lära mig en del.. men har aldrig tränat eller tävlat så tekniken kanske inte är den bästa egentligen, men jag är självlärd och trivs med det.

Nu jag ska således ner till Chamonix i början av December och ska köpa två nya par skidor, nu behöver jag hjälp av er som tidigare har erfarenhet av vilka typer av skidor man ska ha och kanske kan rekommendera något till mig?

Jag är 189 cm lång, väger 80 kg och som jag tidigare skrev så är jag en ganska duktig åkare. Bränner på lite i pisten när det finns möjlighet, tar någon runda i parken då och då och pressar puder när det kommit en dump!

Har tittat lite på två olika pudermodeller: Armada ARG och Rossignol Scratch Steeze, vet att steezen är ny för i år så chansen att nån har testat den kanske inte är den största och ARG:en är inte den vanligaste skidan kanske men det finns väl liknande typer av skidor, så tänkte att nån kanske kunde rekommendera en bra skida av dessa eller nått annat förslag, det ska vara en renodlad puderskida som inte behöver fungera bra i pist eller nått annat, men gärna en som man kan leka lite med också när man hittar nån skön klippa eller naturlig kicker, eller kanske tom när man väljer att bygga upp en egen liten kicker ute i det vita guldet!

Sen angående den andra skidan, jag skulle väl klassa mig som 70% pist och 30% park. Så vad finns det för olika modeller att fundera på i den här kategorin?

Senast ändrad:
Skidor för säsongare!?
Steezen är cool :) Kompis som provåkte den i vintras. Han gillade den rätt mycket och han testade många fetingar i vintras.

Men om du ska säsonga, lägg ner det där med att hitta en skida för pist och park.

1 par fetingar för puder
1 par rena pist skidor
1 par park skidor

Du behöver inte köpa nya saker, när du kommer ner til chamonix gå ner till en skyst skiduthyrningsaffär och köp dig fina beg park skidor och pist. Fetingar blir det svårare med tror jag.

Tror att t.ex ett par monster 75 or med bindning gick på 250 euro och madtrix något liknande. dvs 500 euro och du har 2 st lagg :)

Skidor för säsongare!?
Nej nej nej! Skippa den rena pistskidan, de kommer du inte använda alls. Scratch är bra till både. Annars kör ett par k2 fujatives, de är roliga och lättåkta både för park och pist.

Lycka till!

Skidor för säsongare!?
jagsjunger sa:
Nej nej nej! Skippa den rena pistskidan, de kommer du inte använda alls. Scratch är bra till både. Annars kör ett par k2 fujatives, de är roliga och lättåkta både för park och pist.

Lycka till!
Håll dig långt borta från Fujative, alldeles för mjuka för dig.

Skidor för säsongare!?
Körde nästan hela säsongen på mina K2 PE innan de gick åt skogen, jäkligt sköna i och utanför pist så länge du inte mitt-monterar.
Ren pistskida kan nog bli aningen jobbiga en hel säsong om du inte har en sjuk läggning för korta svängar dvs. (185 lång, 82kg)

Senast ändrad:
Skidor för säsongare!?
näe jag har scratch, de suger i pist men funkar utanför och i park.
men skaffa ett par scratch och ett par riktiga pist lagg

Skidor för säsongare!?
jagsjunger sa:

Lycka till!
jag funderade på scratch först då jag hade ett par skratch fs för 4 år sedan som jag trivdes ganska bra med och tyckte fungerade riktigt bra i pist... men då var dom också bara 78 mm i midjan och smalara bär fram och bak...

Har inte åkt rena pistskidor sen jag började åka bräda då jag var runt 11, övergick efter 2 år till skidor igen men då har det varit twintips för hela slanten.. jag vet inte om det har nån betydelse för hur jag ska välja?

men ett par pistskidor skulle kanske vara roligt att leka med i pisten eller?!
har försökt kolla runt lite snabbt och hittade dom här http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70405101 och eftersom jag inte har nån aning om hur man ska kolla på pistskidor vet jag itne rikigt vad jag ska leta efter eller vad jag ska ha.. bra eller dåligt alternativ, eller behöver jag mer/mindre skärning, längre/kortare, styvare/mjukare, smalare/bredare?

Senast ändrad:
Skidor för säsongare!?
Jag körde på mina Scratch BC hela säsongen nu. Tyckte de fungerar hur bra som helst. Hade iofs inte alternativet kortsvängar i pist, men jag gillar ligga och pressa och det klara de bra. I off-pisten så funka de hur bra som helst. Åkte även en del park med dessa, där hade jag inte tackat nej till ett par lättare. Men åker inte så mycket park så är överlag nöjd med dessa.

Hoppas du hittar det du söker. // Pitor

Skidor för säsongare!?
Puderskidorna känns inte alls lika jobbigt med tanke på att jag där har kommit fram till två modeller bara, och just nu måste jag säga att det lutar åt Aramda ARG.

Men nu till den återkommande andraskidan (kanske blir 2 till utöver puderskidan) så har jag kollat lite på Salomon Teneighty 1080 Thruster. Någon som har någon erfarenhet av denna skida? Vet att måtten är lite annorlunda i år från ifjol osv men skidan i säg lär väl vara ungefär samma uppbyggnad och så.. hur fungerar den i pisten? Om man läser produktbeskrivningar om den verkar ju den vara bra för den har schysst svängradie osv men vem prisar inte sin egen skida egentligen så man vet ju inte riktigt hur mycke man kan lita på sånt?

Senast ändrad:
Skidor för säsongare!?
vad ska du med ett par puderskidor till om du åker 70% pist och 30% park ? ;P

Senast ändrad:
Skidor för säsongare!?
Varför Armada för? Deras kvalite är så där faktiskt.

Och Salomons skidor har skumkärna så det är inget att rekommendera.

//H

Skidor för säsongare!?
linder sa:
vad ska du med ett par puderskidor till om du åker 70% pist och 30% park ? ;P
det jag menade var att när jag inte åker puder så åker jag ungefär med den fördelningen på berget.. vilket betyder att mitt andra par skidor ska vara anpassade efter den åkstilen, om det nu finns några sådana skidor? =p

Hasse sa:

//H
Men om dom inte är något att rekommendera, skulle du inte då istället kunna rekommendera några istället för att bara skriva vilka jag inte ska ha för det kommer ja ta så mycket längre tid om jag ska lägga fram förslag hela tiden och sne kommer nån och skriver att "dom skulle inte jag rekommendera" osv..

Och angående Armada så vet jag ingeting om kvalitén eftersom ajg aldrig haft ett par men anledningen till varför jag nog väljer dom är för att dom verkar vara grymma i pudret, vilket först och främst nog beror på deras konstruktion och tjocklek..

Senast ändrad:
Skidor för säsongare!?
Hasse sa:

//H
Årets thrusters verkar ha fått träkärna. Whoopdido!

Som puderlagg så kan Hellbent, Line EP Pro och Sir Francis Bacon vara ngt för dig.
Riktigt stora snowboard inspirerade lagg (Line laggen alltså) som har eliptisk skärning. Det menas att sätter man ilite tryck på skidan svänger den lite, sätter man mer svänger den mer. Alla de skidor jag har skrivit är sjukt mjuka så inget man vill ta de brantaste och snabbaste åken med. Mer Pollard/Mahre mindre Hugo/McIntosh helt enkelt.

Senast ändrad:
Skidor för säsongare!?
Nej den konstruktionen och tjocklek skulle jag inte rekommendera...

Köp peters blowers.

Skidor för säsongare!?
FF sa:
Nej den konstruktionen och tjocklek skulle jag inte rekommendera...

Köp peters blowers.
för att? jag vill gärna ha lite argument och anlag för de olika "tipsen" om man nu kan kalla det för tips.. varför skulle du inte rekommendera den skidan? och vad skulle du isf rekommendera?

Skidor för säsongare!?
Ett alternativ till aramda ARG är DPS lotus 138. Typ exakt samma skida, men lättare (kolfiberskida) och förmodligen billigare p.g.a. dollarpriset.
Steezen verkar bli en mer allround skida som kan funka över hela berget. ARG:n och lotusen är ju att föredra en fin puderdag, men på transportsträckan tillbaka eller i skräpsnön hade jag nog hellre haft en skida som Steezen under fötterna.
Själv hade jag letat av en skida som påminner om steezen.
Völkl Katana och nordica supercharger blower hade jag nog kikat lite närmare på också. Kolla in skiddatabasen här på freeride: https://www.freeride.se/skidatabase/2008/?subtype=3&level=&price=&sort=1&waist=5&lenght= Kanske även en sumo eller big daddy om du vill ha det tjockt.

Skidor för säsongare!?
Jag har gjort 2 säsonger och kört båda på Scratch BC. Helt ok men skulle numera vilja ha en lite styvare o fetare.

Mina tips låter

Puder: Vökl Katana, Völkl Gotama, K2 Hellbent

Pist/Park: K2 Silencer / Fujative, Dynastar Nothin But Trouble / Troublemaker

Rea på förra årets parkskidor på sport conrad. Du kan få för 2000 spänn me bindning så då kan du smälla på ett par nya feta :-)

Skidor för säsongare!?
varför rekomenderar vissa att ha en skida till båda park och pist? i mina ögon känns det mkt dumt. Det är ju en mkt stor skillnad på gs12 och en normal park skida rätt mig om jag ngt fel!!

Köp tre par skidor sen rättar du dig efter vad du skall göra!

Skidor för säsongare!?
Håller med kalle188. Är du en van pisträv och brukar köra på mer pistinriktade skidor än twintips så köp inte en "allaround" twintip. Sämre prestanda i pist och sämre i parken.
Även om många twintips är hyffsade i pisten går det inte jämföra med ett par riktiga pistskidor.

Körde på ett par scratch fs WRS & ett par scratch bc förra säsongen. FSen skall ändå vara hyffsade i pisten men jag testade några dagar ett par riktiga pistkidor och måste säga att det var dom roligaste dagarna i pisten under hela säsongen. En helt annan upplevelse än att köra med FSarna.

Min nästa säsong blir tveklöst 3 par skidor, eller jag utökar snarare med ett par som jag kommer ha i pisten. skulle jag köpt 3 par nya skidor skulle jag nog kört på:

puder: Scratch BC el liknande, tyckte den var bred nog för mig.
park: fischer addict / völkl wall (symmetriska, skönt)
pist: har väldigt dålig kunskap här, men ett par storslalom med bra bett i.

Skidor för säsongare!?
Armada ARG och DP 138 är samma skida kan man säga. Armada skidan är STENHÅRD! Armada har haft kvalitets problem som sagt.
Skulle rekommendera Line Sir Bacon ;) Eller Hendryx Rhino Chaser. Annars så är Nordica Supercharger ett bra lternativ. Vill du ha så bred skida som ARG är verkligen? Är inget att rekommendera för skrå åkning eller transporter.

Twintip? Ja du. Det funkar med de mesta skidorna som är byggda för parken. Tänk på att du ska ganska hårda skidor då du väger en del.

Sen håller jag med om att det är bättre att ha 3 par skidor.

//H

Skidor för säsongare!?
för att rekomendera pist skidor tycker jag du skall kolla på gs 11 el 12 beronde på hur du åker eller fishers storslalom skida WC modell... MR Hasse kanske kan komma med någon annan spänande modell

Skidor för säsongare!?
Blir ju nästan sur på folk; jag åker bräda och kan f*n mer om skidor än dem flesta här !

fujatives ???? Vad f*n ska du med dem till ? Ren park skida? Går ju inte för 5 öre i pisten.

Scratch BC som pistskida? INGET isgrepp = tråkigt.

En ren pistskida som ett par Rc4 world cup så kommer du ha skoj som f*n i isiga backar också.

NI som inte har en aning om vad ni pratar om sluta rekommendera saker för att verka märkvärdiga. Ni gör inget nytta. Lackar nästan ur :!

Som jag skulle köpt...

Mantra 191 - För Puder och pist
Head Madtrix eller någon park skida som du kan få billigt.

Sen kan du om du vill skippa mantra och köpa ett par gotama t.ex. och ett par monster., Men mantra går bra i pist och puder vilket är rätt bra :)

Skidor för säsongare!?
4frnt VCT eller EHP (186 eller 193, inte 191an) tycker jag verkar jävligt intressanta.
Scott P4 tycker jag verkar ligga på Steeze nivån.
Supercharger blower (liksom gotaman) verkar som mer robusta ovanstående(?).
ARGn verkar lite optimistisk tycker jag...

Är förövrigt nyförälskad i DPS lotus 120's dimensioner!

Edit: Glömde gotaman

Senast ändrad:
Skidor för säsongare!?
QSCAR sa:
4frnt VCT eller EHP (186 eller 193, inte 191an) tycker jag verkar jävligt intressanta.

Jag som fått det om foten igen.. Eller är inte P4 betydligt mjukare än steeze ? Steezen kändes rätt hård iaf...

Skidor för säsongare!?
Intressant ämne. Tyvärr har jag inte tid att skriva något för tillfället. Kolla här så länge (samma tråd som det tipsas om ovan):

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=27383

Det svaret är förvisso anpassat efter en åkare i en annan storleksklass än dig, men resonemanget är tillämpbart. Vissa mått är också i behov av uppdatering. Skidorna är (som vanligt) överlag lite bredare nu och det har dykt upp betydligt fler val i den rena puderhyllan.

Skidor för säsongare!?
scratch steeze 185 och völkl mantra 191

edit: mantran kanske inte är rätt val om du ska kunna åka park då, iofs... förutsatt att du har steeze som puder och backcountryskida, och vill ha en skida med lite pist- och parkegenskaper kan du ju köra scratch FS, numera scratch ghetto... och ja, jag gillar rossignol... :)

edit 2: läser som ett miffo, tydligen. jag trodde det var 70% puder, med tanke på vad du skrev om steezen. den kan du ju glömma ifall inte det är prioritet.

i så fall skulle jag köpa mantran och scratch ghetto, mantran går ju som tåget i pisten och är bred nog att funka i puder om du skulle bli sugen. nu tror jag att det får räcka...

Senast ändrad:
Skidor för säsongare!?
Lee-nus sa:
scratch steeze 185 och völkl mantra 191

edit: mantran kanske inte är rätt val om du ska kunna åka park då, iofs... förutsatt att du har steeze som puder och backcountryskida, och vill ha en skida med lite pist- och parkegenskaper kan du ju köra scratch FS, numera scratch ghetto... och ja, jag gillar rossignol... :)

edit 2: läser som ett miffo, tydligen. jag trodde det var 70% puder, med tanke på vad du skrev om steezen. den kan du ju glömma ifall inte det är prioritet.

i så fall skulle jag köpa mantran och scratch ghetto, mantran går ju som tåget i pisten och är bred nog att funka i puder om du skulle bli sugen. nu tror jag att det får räcka...
det jag menade med procentsatserna var att jag ville åka på det viset med mitt andra par skidor. Jag vill ha ett par renodlade puderskidor med viss förmåga att kunna slänga dit nån 360 i nån naturlig kicker och sen ett par skidor som ska vara bra på både pist och park och då skrev jag att jag hade tänkt åka 70%pist och 30%park med dessa skidor..

Skidor för säsongare!?
Nosskire sa:
QSCAR sa:

Jag som fått det om foten igen.. Eller är inte P4 betydligt mjukare än steeze ? Steezen kändes rätt hård iaf...
Kan inte utala mig om steezen men åkte några åk med p4orna (är lite kass på modeller men detta förutsätter att de är scotts 191 långa breda som fan osv.) och dem var riktigt mjuka jag åkte halvfärskt puder som dock var orört... och jag fick ingen riktig stabilitet i dem, kändes inte bra. nu är jag ju iof sumo jämnfört med dig då jag väger 95kg+.

Med den snitsiga inledaren kan jag säga att jag åkte på ett par Völkl SUMO förra året inte hela säsongen men jag fick X antal fina åk, och det är bara att klappa dem är fantastiska. sen transportsträckor traversera blablabla. det som inte dödar det härdar :P

kan även rekommendera Nordicas Blower och Enfocer... båda är riktigt bra, jag trasha mina enforcer på en sten och bytte upp mig till SUMO men fan dem är riktigt fartstabila och jag hade kul med dem i pisten. Blowern åkte jag aldrig i pisten men har av naturliga skäl bättre flyt i pudret.

ang. pistskidor så kan jag ju säga att jag köpte ett par pistskidor och ett par allround skidor. jag använde inte pistskidorna mer än kanske 10 gånger under en hel säsong, bortkastade pengar om du frågar mig. men alla är ju olika...

köp ett par sköna jibblagg men bra skärning så räcker det skulle jag säga (men sjävlklart ett puderlagg också).

my two cents... hoppas det var till någon hjälp

hoppas du fått användning av mina synpunkter...

Skidor för säsongare!?
HultEM sa:
köp ett par sköna jibblagg men bra skärning så räcker det skulle jag säga (men sjävlklart ett puderlagg också)
det är lite där jag ligger nu, lite valet i kvalet.. funderar just nu mellan ghetton och thrustern.. för thrustern har ju rätt bra skärning så kan tänka mig att den fungerar bra i pisten men har haft tidigare scratch fs och tyckt dom också fungerat bra i pisten så det är svårt det här..

sen har jag ju köpte ett par armada arg men är inte 100% på mitt köp, hur tror ni att ett par sånna skidor fungerar i chamonix och hur tror ni att dom fungerar för lite bc-jibb? där lär ju vara helt underbara i rent, torrt fluffigt puder men hur är dom att jibba lite med, dom är ju faktiskt ganska lätta så skulle kunna tänka mig att dom fungerar bra?

Skidor för säsongare!?
Hmm som sagt. ARG känns inte som en jibbskida alls. Känns mer som en renodlad puder skida...

//H

Skidor för säsongare!?
I hate to break it to you, Wesi, Men med ett par vintrar i chamonix i bagaget kan jag säga dig att det kommer vara motiverat att åka på dina fina ARGs ca 10-15 dagar på hela vintern. Så skaffa dig ett par riktigt bra allroundskidor till de resterande 90 dagarna.
Om det nu inte blir rekordvinter förstås och snöstorm varje dag...

Angående hur ett par pudermonster med reverse camber och midja funkar i cham så skulle väl jag nog säga, sådär... Inte varje dag snön ligger midjedjup. Dessutom tycker jag att terrängen är ofta tillräckligt brant för att man skall klara sig utan den extra farten man får av ett par skidor med riktigt bra flyt. Det lutar ofta tillräckligt för att man ska få upp farten med ett par "vanliga" offpistskidor.
Men det är klart, du kommer säkert kunna ha skitkul på den på puderdagarna. Sen blir det uppåkt runt 12 och så får du börja skråa och åka pucklar... ;)

Så se till att vara i liftkön kl 8-halv9 när du ska ta dina ARG:s!

Skidor för säsongare!?
FF sa:
Angående hur ett par pudermonster med reverse camber och midja funkar i cham så skulle väl jag nog säga, sådär...
Nu ska det tilläggas att i just Cham är det viktigare med vilka skidor du har på axeln när du kommer på afterski än vad du åker på i backarna. Reverse camber är ett MÅSTE på afterskin skulle jag säga.

Vill du komma undan billigt, försök hitta ett par stukade eller ett par med knäckta stålkanter som du sen aldrig åker på utan bara tar med på afterkin ;)

Skidor för säsongare!?
Där har du förstås en poäng.. ;)

Knäckta stålkanter är bara ett plus, dom fick du ju under dagen i alla laviner du hamna i! När du åkte ett sjukt farligt åk så bara släppte hela jävla skiten! Som tur var så straightlina du hela rasket och klara dig, men stålkanten fick sig en jävla kyss!

Skidor för säsongare!?
Hej! Du kommer att utvecklas mycket nästa år, och jag tror säkert att vi kommer att träffas i vinter. Ett tips bata. Köp inte för mjuka skidor. Eftersom du ska tiill Chamonix och eftersom du är en bra skidåkare så behöver du något som får dig att kunna åka både snabbt och aggresivt. Jag har ett par Dynastar pro XXL och trivs grymt bra med dom. Det finns dock ett gäng skidor mes samma egenskaper. Om du ska köpa ytterligare ett par så rekomenderar jag dig att köpa ett par skidor som är bra att ha när du drar på tur (för det är väl därfösr som du åker till Cham.) Köp ett par feta skidor som inte är riktigt lika styva till detta Typ Watea eller liknande och med den "nya" markerbindningen. Om du skulle vara en sån som tycker om att hänga i parken skulle du ju knappast valt att göra en första säsong i Chamonix. Underskatta inte dig själv och våga utvecklas med en bra och styv storbergsskida som får dig att åka fort som satan i alla förhållanden.

Skidor för säsongare!?
Någon som testat steezen och kan utveckla lite mer om den? Är den lätt, mjuk, stabil? Hur e den i stora svängar, flyter den bra och hur e den å jibba med? Lekfull?

ha det!

Skidor för säsongare!?
jag testade ross steeze i förrgår i ca 50cm nysnö. alltså, den är för djävulsk rolig att åka på, inga problem att byta från baklänges t framlänges osv. men den kändes ganska mjuk. gillade gotaman mer som skida, men den va itne alls lika kul baklänges då den inte har full twintip :(

// 85kg dalmas

Skidor för säsongare!?
Måste ifrågasätta vad du ska göra i Cham om du gillar att åka pist och park..?
Finns gott om skidor för friåkning som går utmärkt att åka pist och park med och även lite bredare som funkar bra om det är puder. Man kan dessutom få tag på fina begagnade lagg i Cham eftersom hysterin att ha det absolut senaste är väl utbredd. Inga problem att hitta fetingar brukar det vara heller. Bara att ta för sig av det. Snackar man med killarna i skidaffären brukar det inte vara problem att få provköra innan man köper.

Tillbaka
Topp