Skidor för stora!

Skidor för stora!
Haha ... forum för smågrabbar!

100 kg är väl ingen vikt för en fullvuxen man, det är ju kvalgränsen för att överhuvudtaget klassas in som fullvuxen i de alpina grenarna. ;-)

Som ni skriver finns det ett gott urval med styva verktyg för fullvuxna män. Vvikten är naturligtvis en betydande faktor för skidvalet, men minst lika viktigt är hur fort och hårt man kör. Hit Me tycker man ska välja längd och hårdhet baserat på vad man pressar i knäböj snarare än hur många överflödiga kilon man släpar runt på ... ligger en del i detta... Så att man automatiskt skulle behöva ett par styva långa skidor för att man är fullvuxen, är ren och skär "bullsh&%t"!

Vidare är det intressant att diskutera begreppet "puderskidor". Inte f#¤n är väl ett par DP "puderskidor"... DP är ju ett par feta styva storabergsskidor för stor åkning på alla typer av underlag. Ett par K2 Poonton är däremot definitionsmässigt ett par skidor konstruerade för fluffig lössnö.

Så ... vad är det egentligen Didde är ute efter ... inte vet jag? Det enda jag vet är att han sannolikt inte behöver ett par 201 cm DP för att köra puder!

/MM

PS! Just nu med långt gången skidabstinens! DS!

Senast ändrad:
Skidor för stora!
Frågan är hur bra du är på att åka?? Är du kass blir det bara krångligt med långa styva skidor. ett par skidor runt 190 passar nog bra. Allt mumbojumbo-snack om flex och vridstyvhet kan du ta med en nypa salt. Ska du sladda omkring i offpisten är det inte så jävla noga. Satsa på ett par feta lättåkta och billiga skidor. Fischer wateaär 192 finns för 399 euro på sportconrad. Gotaman 190 för 449 är nog bra oxå Har sett mer än en åkare med kass teknik som har för långa och styva skidor.

Skidor för stora!
MnO sa:
Salomon AK Rocket LAB i 205 borde också vara med på listan. Svåra att få tag på visserligen, men också en av få riktigt långa skidor nu för tiden.

Nordica Supercharger Blower i fulllängd kan också vara aktuell. Lite snäll kanske, men kör Sverre på den så borde det ju räcka. Han är ju inte direkt klen.
Äntligen nån som tar upp ett bra alternativ för killar i decitonklassen. Jag kör på dom och det är dom enda skidorna som håller för mig. (körde inte Sverre (eller var det Kaj?) på dom för nåt år sen? fast i 225) Har för mig det iaf. Hur som, det är bra skit iaf. Inget att hoppa med, men jävlar i havet vad dom går i pudret.

Nordica Supercharger Blower är oxå ett ok val. Dock är dom ganska mjuka, speciellt om man har satt sina tassar på ett par rockets. Jag uppfattade dom som ganska sladdriga så länge det inte var mer än 40 cm puder, efter det flyter dom på jävligt fint. Och som MnO säger, Sverre är ju inte apskit i backen med dom på fötterna. .

Skidor för stora!
smyger in här lite men vi är ju nästan samma viktklass eller stora iallafall jag väger 90kg och är 193. du slår ju mig rätt stort men ändå.

K2 Apache Cheif vs Scott Pure det är några som jag funderar på, har dock ingen erfarenhet men dem har jag kommit fram till genom att kolla mig fram på forumet.

Tillbaka
Topp