Skidor för storslalom

vossen

Ny medlem
Skidor för storslalom
Hej, vill ha nya skidor som hjälper mig åka fort, då det jag tycker är som roligast. Så skidor som är bra för fart och för carving. En skida som efterliknar de som de använder i tävlingssammanhang.
- Vikt: 70 kg
- Längd: 178
- Åkstil: Störtlopp
- Erfarenhet: Expert

Skulle gärna kunna hyra ett par skidor, om någon vet var man kan få tag i ett bra par.
Annars ligger min prisklass runt 3-5 k, med bindningar då.

Hoppas ni kan ge mig några tips :)

Skidor för storslalom
Ähum.... Troll, I wonder?
1. Hur mycket "expert" är du nu egentligen? Hur behärskar du "stoppsladd" t ex? :)
2. Störtlopp, jovisst.... En normal 4-åring är grym på "störtlopp" också...! :D
3. Jo, visst ja... Störtloppsåkning är ju jevvligt förbjuden i princip alla skidanläggningar, men det är ju klart, en fråga om definitioner. :lol:
4. Skidor? En jevvla massa metall, gummi, bindningar DIN 12-24, minst 210 cm, dom får inte vara gröna, minns det, plattor i gummi och alu, 55 mm max, fluorvalla, baka in den i ugn, minst 24 h, borsta i tre steg, mässing, nylon, och tagel, putsa med fibertex...
5. Hajka upp på Borgafjäll, och tja, .... järnet
6. ...glöm inte mobilen, eh, glöm den förresten! Funkar ändå inte på fjället!

p.s. Tävlingsklubbarnas hemsidor har ofta köp & säljsidor. Leta där efter GS- eller SG-lagg (FIS, race stock...). Med dina rätt beskedliga 70 kg bör du dock se till att inte få för kraftiga bindingar (...som DIN 12-24 t ex), men om man är "expert" så visst. Ett par 4-5 år gamla lagg får du loss för mellan 2 och 4 kkr bedömer jag. Kan finnas några par på blocket oxå.

G'kväll
Ace DG

Senast ändrad:
Skidor för storslalom
Ace_DG sa:
Ähum.... Troll, I wonder?
1. Hur mycket "expert" är du nu egentligen? Hur behärskar du "stoppsladd" t ex? :)
2. Störtlopp, jovisst.... En normal 4-åring är grym på "störtlopp" också...! :D
3. Jo, visst ja... Störtloppsåkning är ju jevvligt förbjuden i princip alla skidanläggningar, men det är ju klart, en fråga om definitioner. :lol:
4. Skidor? En jevvla massa metall, gummi, bindningar DIN 12-24, minst 210 cm, dom får inte vara gröna, minns det, plattor i gummi och alu, 55 mm max, fluorvalla, baka in den i ugn, minst 24 h, borsta i tre steg, mässing, nylon, och tagel, putsa med fibertex...
5. Hajka upp på Borgafjäll, och tja, .... järnet
6. ...glöm inte mobilen, eh, glöm den förresten! Funkar ändå inte på fjället!

p.s. Tävlingsklubbarnas hemsidor har ofta köp & säljsidor. Leta där efter GS- eller SG-lagg (FIS, race stock...). Med dina rätt beskedliga 70 kg bör du dock se till att inte få för kraftiga bindingar (...som DIN 12-24 t ex), men om man är "expert" så visst. Ett par 4-5 år gamla lagg får du loss för mellan 2 och 4 kkr bedömer jag. Kan finnas några par på blocket oxå.

G'kväll
Ace DG
Jag försöker inte säga att jag är expert, men att jag vill ha en skida som är avsedd för en.
Med störtlopp så menar jag inte att bara sätta sig och åka spikrakt ned, utan att använda hela pisten i hög fart.

Men tack för svar, jag får väl leta lite på klubbsidor och se om jag hittar något sjyst efter dina tips.

Tillbaka
Topp