Skidor före pjäxor.

Skiersdown

Ny medlem
Skidor före pjäxor.
Hej, Funderar på att köpa ett par skidor i år, men vänta ett år till med att köpa pjäxorna. Frågan är om det funkar bra med bindningen att gå från en hyrpjäxa i stl 43 till en annan pjäxa i stl 43-44?
Kommer det bli konstigt för att bindningarna inte är "rätt monterade" och kommer det i så fall att vara möjligt att montera om dem?

Skidor före pjäxor.
Hej!

På alla bindningar finns möjlighet att justera häldelen i längsled. Dvs. det är inga som helst problem att justera om bindningen så att den passar en pjäxa som är ett nummer större.

Vad som händer om du justerar om häldelen till en större bindning är att du kommer lite längre bak på skidan. Rör det sig om mindre än 2 centimeter (vilket det sannolikt gör i ditt fall) kommer du inte att märka någon skillnad (såvida du inte är en prinsessanpåärtenkänslig tävlingsåkare).

Men ... vet du att dina fötter kommer att fortsätta och växa och att det blir inköp av större pjäxor nästa år är mitt förslag att du ber att få bindningen något frammonterad nu så att du inte kommer för långt bak nästa år. Ska inte vara något som helst problem. Är det det så köp dina skidor någon annanstans!

Det finns även bindningar där du kan justera tådelen i längsled, men det är inte så vanligt, mest hyrbindningar.

That´s all kids! / MM

Skidor före pjäxor.
Är det inte så att stl 43 och 44 har samma yttersko? Vad ska jag skriva när jag vill ha bindningarna monterade av Sport-Conrad? Normalmåttet för stl 43?

Tillbaka
Topp