Skidor - konstruktion

Erra

Ny medlem
Skidor - konstruktion
Har nu börjat trean på gymnasiet och det innebär projektarbete. Att det skulle bli någonting inom skidåkning var självklart och prylbög som man är valde jag att inrikta mig på själva skidan.

Därför skulle jag vilja ha tips på litteratur, eller ännu bättre om någon tog sig tid att besvara mina frågor. Saker som jag inriktar mig på är t ex skidans konstruktion - vad finns det för olika typer - cap, sandwich fördelar/nackdelar? halvcap? - torsionsbox (vad sjutton är det?) - olika material i skidan (vilka är de och vilka egenskaper har de?), belag? ABSsidokanter (vad är detta?), formen på skidan (breda, smala, långa, korta), hur flexet och vridstyvhet påverkar åkegenskapernav osv...

Dessutom är jag intresserad av hur skidorna har utvecklats från träskidor via t ex kompaktskidor till dagens olika varianter på carving, twintip....

Vet att mycket kunskap om detta finns på forumet, hoppas bara att ni tar er tid att svara (Hitme, ArcTracer mfl)

Mvh Erik

Skidor - konstruktion
Kul projektarbete, själv ska jag bygga en jordkällare!
Sandwich: ger stabila skidor men fungerar tyvärr inte på skidor med mycket skärning (carvingskidor), förrr den dominerande konstruktionen, idag används den på super-G och störtloppsskidor.
Atomics betakonstruktion bygger på två rör, skidorna kan göras med mer skärning men belaget har en tendens att bli något ojämt.

Tror att det finns några böcker om skidors konstrukrion men de är rätt gammla. Kontakta Extreem i Åre, de kan säkert hjälpa dig.

Skidor - konstruktion
Man kan köpa belag och stålkanter av extrem. Det gjorde en kompis nyss. Material: Kolfiber: styvar upp skidan, Kevlar: tar bort vibrationer, Glasfiber: Ökar flexet. Det gör även kolfiber men det blir mycket styvare.
Du bör nog använda epoxy. det är den enda tvåkomponents-plasten/limmet som håller för flexet. Björkplywood är mycket böjbart men styvt. Du behöver en använda plywood men det har vissa bra egenskaper som att fibrena ligger i två riktningar. Men det är givetvis inte alltit bra, tex när du bygger torsionbox.

Fysik: När du limmar glasfiber, kolfiber och kevlar så måste du tänka på vart du vill att kraften ska tas upp och vart det ska öka flex m.m. Fibrerna ligger ofta vävda i rutmönster (90grader). Det blir mycket starkare i den riktning som fibrena ligger, det är där kraften tas upp. 45 graders vinkel ifån "linjerna" som bildas i väven blir mycket svagare. Detta betyder att du kan behöva lägga på väven i olika riktningar. Teoretiskt sett så om du lägger väv längs med skidan så styvar du upp flexet och om du lägger det med 45graders vinkel så får du bättre kantgrett. Dessa två kommer att påverka varandra men det är bra att tänka på.
En vikig sak är också beroende på hur långt ifrån centrum lagrena ligger. Bottenlagret, centrumlagret, topplagret. lägger du något i centrumlagret så påverkar det inte styvheten i längsled, så här är bra att förstärka för bindningar och andra ideer som du har. topplagret blir främst kantgreppet och vridstyvheten. Bottenlagret blir flexet i skidan samt kantgrepp och vridstyvhet. sen beror mycket på hur långt ifrån centum (lagret) du lägger lagrena. desto längre ifrån centrum desto mer verkan har det. lägger du ett lager 1mm ifrån centrum och ett lager 2mm ifrån centrum, så kommer det som är 2mm bli 8 ggr (tror jag) styvare. Så det är viktigt också.
torsionsbox är när du tar en träbit och lindar den stenhårt med något av materialen. Här är också viktigt med tjocklek vinkel på fiber och allt, se ovan.
Cap ger bättre kantgrepp men är svår att få att hålla. Tror nästan du får bygga en press för att få dit en sådan.
Sandwichkonstruktionen är det många som går tillbaka till just nu av den anledningen att cap inte håller. Sen är jag inte säker men jag tror att EDLER har fel. Fisher RC4 har Sandwichkonstruktion och den är det ju tokskärning på.
Hoppas det hjälper lite. Om du inte förstår kan du be en lärare tyda detta. Förhoppningsvis förstår dom vad jag menar.
Lycka till!

Skidor - konstruktion
Eftersom jag jobbar på Extrem kan jag redan nu meddela att vi EJ har tid att svara på en massa mail ang.hur man bygger lagg mm. Vi är inne i en period av massor med utleveranser just nu. Men köpa material går bra.Välkommen med din order!

Tillbaka
Topp