Skidor och pjäxor som specialbagage?

MollyCarlberg

Ny medlem
Era bästa tips på hur man smidigast flyger med skidor och pjäxor? Är det specialbagage? Ska man ha pjäxorna som handbagage? Alla tips är välkomna! Vi tänkte flyga med sas ungdom till Geneve

Skidor byter du ut mot vanliga bagaget och sen proppar du skidbagen (om du har en rullväska för flera skidor) med alla kläder och dylikt. Sen tar du pjäxorna som handbagage så att dom inte kommer bort och hjälmen sätter du på huvudet (du är ju flygrädd och det är din hatt...). Sen brukar jag köra känsligare kläder och resten av packningen i en kabinväska. Ingen har klagat än så länge på något flygbolag.

SAS ungdom har väl samma bagage regler som SAS ekonomi (eller om det heter SAS Plus nu för tiden). Hur som helst så borde det vara 1 bagage på 23kg + 8kg handbagage som frågan gäller för.

På SAS gör man ingen skillnad på om det tillåtna bagaget (23kg) är en vanlig väska eller ett skidbagage. Så våran lösning på problemet ett par Dakine Low Roller bags och packa dom "smällfulla" - vilket dom är vid ~22,5kg. Väskorna finns i lite olika längder vilket ger lite flexibilitet för olika kombinationer av snowboard och/eller skidor + boots i samma väska. Men dom här väskorna rymmer mycket packning.

Nackdelarna då - jo skidbagage av den här typen med lite halvstyva väskor slits en del... Livslängden för oss brukar landa runt 12-15 resor. +Att när man kommer fram så kan det upplevas lite meckigt att ha en massa kläder i skidbagaget eftersom skidorna ska till källaren och resten av prylarna till rummet..

Slink sa:
På SAS gör man ingen skillnad på om det tillåtna bagaget (23kg) är en vanlig väska eller ett skidbagage. Så våran lösning på problemet ett par Dakine Low Roller bags och packa dom "smällfulla" - vilket dom är vid ~22,5kg. Väskorna finns i lite olika längder vilket ger lite flexibilitet för
Jag tycker snarare att dom väger 23 kg innan man ens börjar packa i dom. Själv brukar jag köra knäunderväskanochlyftsåvägenblir23kgochleglattmothonikassan för bara två par lagg och stavar väger ju 23 kg inkl väskan.

jo sant, men menade inte du samma sak som Mr slink? Att ha ski bagen som vanliga bagaget, med kläder och allt sånt i den, som en vanlig resväska? :P

se till att köpa ett extra bagage Max 23 kg 259 kr/väg
Fullständigt omöjligt att få med grejer till en säsong på bara handbagage om skidutrustningen skall med.
Alternativt res lätt, handbagage och ett välfyllt bankkort.

Det finns massa folk som reser för en hel säsong med bara handbagage och skidbag, och visst funkar det. Men vill man förutom all skidutrustning och mängder av underställ ha med mer än Praktiska Pelles resekläder + ett ombyte och eventuellt en flanellskjorta för finare tillfällen så går det inte. Jag köper alltid till bagage, så jag har skidryggan som handbagage, en väska som vanligt bagage och en skidbag (brukar ändå ha en sån stor med hjul så jag får plats med massa grejer..). Det har funkat för mig i tre säsonger :) jobbigt om man måste dra grejerna långt bara, framförallt i snö...
// Ella från Corins inloggning hehehe (sorry trodde jag var inne på min)

Senast ändrad:
Satt och käkade glass, scrollade lite skidforum. Och konstaterade att exakt här blir jag lite orolig. Jag har nämligen börjat favorisera Hägen dääääz "salted caramel" framför den givna favoriten "jordgubb".

Ett faktum jag, likt denna tråd, inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till.

Jibberisch sa:
Satt och käkade glass, scrollade lite skidforum. Och konstaterade att exakt här blir jag lite orolig. Jag har nämligen börjat favorisera Hägen dääääz "salted caramel" framför den givna favoriten "jordgubb".

Ett faktum jag, likt denna tråd, inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till.
Gör som indianerna, ät upp och fundera inte så förbannat mycket! Har du köpt de där katanorna än?

Kanske ska skriva något vettigt också. En extra väska kostar 260 spänn, utslaget på en säsong är det ju inte så väldigt mycket pengar! Klart värt om du frågar mig. Sen finns det ju de klassiska knepen också, maxat handbagage (gärna lite extra), smockfyllda fickor, tretton jackor och fem par strumpor.

Senast ändrad:
Jibberisch sa:

Det som gör mig orolig är det faktum att du äter hägen daz i stället för ben&jerrys. DET är nog ett större problem än skid-packning.

Vattendroppe sa:
Jibberisch sa:

Gör som indianerna, ät upp och fundera inte så förbannat mycket! Har du köpt de där katanorna än?

Kanske ska skriva något vettigt också. En extra väska kostar 260 spänn, utslaget på en säsong är det ju inte så väldigt mycket pengar! Klart värt om du frågar mig. Sen finns det ju de klassiska knepen också, maxat handbagage (gärna lite extra), smockfyllda fickor, tretton jackor och fem par strumpor.
Jag gillar att fundera över glass.

Har ju gått vidare ett tag. Ett par Katanas står på vinden, dom kommer att ropa när det är dags igen.

Senast ändrad:
Jibberisch sa:

Börjar bli orolig att du äter alldeles för mycket glass.

För övrigt räcker aldrig bara en skidbag för säsongen om du inte tänkt glida runt i borat string i backarna och på afterskin.

KlaraHaggblom sa:
Jibberisch sa:

Det som gör mig orolig är det faktum att du äter hägen daz i stället för ben&jerrys. DET är nog ett större problem än skid-packning.
"Silly rabbit, Ben & Jerry's is for kids."

dufvenberg sa:
Jibberisch sa:

Börjar bli orolig att du äter alldeles för mycket glass.
Att du ens funderar på att det går att äta för mycket glass, gör mig jävligt orolig.

Senast ändrad:
KlaraHaggblom sa:
Jibberisch sa:

Släng er i väggen, det är SIA-Glass som gäller!!

Mvh, Halländsk lokalpatriot

(Sorry för OT, å allas vägnar. Även Jibberischs.)

Heddious sa:
KlaraHaggblom sa:
Jibberisch sa:

Att Jibberisch fastnat för salted caramel är väl dock bland det sundare jag hört. Den är ju helt absurt underbar. Ben &Jerrys är ju värdelös glass (kakdegen är ju god och så men då kan man väl lika gärna käka en fryst rulle med kakdeg?) ...

Heddious sa:
KlaraHaggblom sa:
Jibberisch sa:

WELL jag är också hallänning, men Ben and Jerry´s peanut butter cup> allt annat som livet har att erbjuda. Så det så

@jibberisch
@heddious
@pillard
@klarahaggblom Men för fan, se till att hålla er i alla fall LITE till topic! Hur tas glass bäst med på flyget till alperna? Finns ju massor med interssant att reda ut.

Incheckat eller handbagage?
Går glass att få med sig genom security?
Finns det några speciella IATA-regler gällande glass?
Krävs specialbagage?
Hur många olika glassar bör tas med för en säsong? Räcker det med en universalglass, eller behövs det olika glassar för olika förhållanden (en hemma-och-sjuk-glass, en go-dag-på-berget-glass och en bakis-glass)?

Vattendroppe sa:
@jibberisch
@heddious
@pillard
@klarahaggblom Men för fan, se till att hålla er i alla fall LITE till topic! Hur tas glass bäst med på flyget till alperna? Finns ju massor med interssant att reda ut.

Krävs specialbagage?
Hur många olika glassar bör tas med för en säsong? Räcker det med en universalglass, eller behövs det olika glassar för olika förhållanden (en hemma-och-sjuk-glass, en go-dag-på-berget-glass och en bakis-glass)?
Hm, det här blev ju genast intressant. Incheckat borde ju vara det optimala eftersom bagage-utrymmet inte brukar vara uppvärmt vad jag vet. Dock är det ju förstås tråkigt att vara utan glass under flygningen. Hm, vem har sagt att det ska vara enkelt? När det gäller vad för glass som ska med så räcker faktiskt salted caramel till precis allt...

Vattendroppe sa:
@jibberisch
@heddious
@pillard

Krävs specialbagage?
Jävlar ja, sorry. Tillbaka till ämnet: tänker att man kan göra en liten iglo utanför sin lägenhet/stuga/tält (?) enbart för glass-förvaring. Frågan är då vilken typ av säkerhetsutrustning man ska använda sig av, för att säkerställa att glassarna ej blir stulna? Eller bör det göras något vakt-schema?

@KlaraHaggblom Transor på glassen så kan du leta upp vem som tjuvat och läxa upp dem! Alternativt sno all deras glass istället.

@Heddious Jag skulle tro det, åtminstone har jag åkt dit på fryst ärtsoppa en gång (fråga inte).

@Vattendroppe Såklart du har. Det är väl en himla tur att du numera färdas medelst äventyrsbil istället. Plats för x antal kubik ärtsoppa (vid behov).

Tillbaka till ämnet (typ): Sett till penningvärde och återbruksmöjligheter är väl en transa mer eftertraktad på andrahandsmarknaden än glass? Låter således riskabelt att sätta en transceiver på glassboxen. För att inte tala om dilemmat som uppstår om glasstjuven hinner ta sig mer än något hundratal meter från brottsplatsen.

@KlaraHaggblom
Har du hallonbåtar på pizzan också?

@heddious
Ja, (lokal)patrioterna pratar konstigare och konstigare och blir fler och fler ju längre söder ut i landet man kommer...så är inte förvånad...haha hoho hihi

@pillard
Air France brukar bjuda på glass under deras långflygningar. Glass och kakor all you can eat var det sist. Ibland är frassar bra frassar.

Senast ändrad:

@Heddious Ja, nånga kubik fryst ärtsoppa lär det gå in där om jag vill! Angående transan är det bara ta en gammal F1a så är det problemet löst. Fick jag välja mellan en ortovox F1 eller glass så säger jag glass alla dagar under säsongen.

Jibberisch sa:
@pillard
Air France brukar bjuda på glass under deras långflygningar. Glass och kakor all you can eat var det sist. Ibland är frassar bra frassar.
Verkar vara allmänt franskt det där. UCPA har ju oftast glassbuffé också :)

@Vattendroppe Finns det någon som skulle välja en F1:a (eller föralldel den där extremt användarovänliga Piepstransan som var poppis för ett knappt decennie sedan) före glass? Jag är tveksam..

Heddious sa:
@Vattendroppe Finns det någon som skulle välja en F1:a (eller föralldel den där extremt användarovänliga Piepstransan som var poppis för ett knappt decennie sedan) före glass? Jag är tveksam..
Kanske att lavin-mårten skulle se ett visst antikvärde i dem, alternativt som pedagogiskt hjälpmedel för att visa på urusel funktionalitet, men i övrigt har jag mycket svårt att tänka mig det.

Vattendroppe sa:
Heddious sa:
Kanske att lavin-mårten skulle se ett visst antikvärde i dem, alternativt som pedagogiskt hjälpmedel för att visa på urusel funktionalitet, men i övrigt har jag mycket svårt att tänka mig det.
Mjo, det skulle väl vara det isåfall.

Men för att föra tillbaka tråden till sitt ursprungsämne: pjäxor ska alltid vara handbagage, jawohl?

Tillbaka
Topp