Skidor som är snälla mot knäna

• Trådstartare Trådstartare k222
  • Start datum Start datum
K

k222

Guest
Såhär ligger de till.
Min sambo slet av sitt korsband i vänster knä för ungefär 2 år sedan. Hon tränar och ståri och använder knäskydd men hon känner att hon inte kan lita på sitt knä, när hon har åkt en halv dag och börjar bli lite trött så säger hon att det känns som att knät är på väg att "hoppa ur"

Hon kör i dag på "vanliga" carving skidor och vad jag förstår så är det inte de allra bästa för knäna. hon är medelgod åkere med ca 15 skiddagar/år

min fråga är då om de finns någon form av skida som är snällare för knäna än andra?
Och även andra saker man kan göra för att hon inte ska slita av korsbandet igen.

//A

de har jag ingen aning om de är därför jag undrar om det finns någon. eftersom jag har hört av bekanta att t.ex twintip skidor inte är så påfrestande för knäna som t.ex en racin skida

Senast ändrad:
Hon kanske bör ta det lungt i sin skidåkning?
Jag har också knäproblem i bakre korsbandet. När jag kör hårt och intensivt gör det ont och ömmar, men kör man försiktigt och tänker på hur man åker så får jag inga problem.

Kan tänka mig att en skida med längre svängradie är snällare för knän än en snabbsvängd kvick skida som gärna sticker iväg i svängarna?

annars vet jag inte, hoppas att det går bra för er!
lycka till med letandet.
/jeppe

En mjukare skida med mindre skärning är att föredra. Dessutom hjälper en uppböjd bakända precis som du säger. Med en platt racebakända är det lättare att skidan fastnar i skäret om man inte orkar hålla emot. Kan även vara en tanke att slöa av den sista biten back på skidorna för att underlätta en sladdande utgång ur sväng.

Eftersom din tjej tränar och står i,så verkar hennes knä inte vara helt kört ändå...
har själv proiblem med mina knä,mest äckliga överbelastningar från jobb och träning så all reskept för hur ont det gör ibland när det känns som knät börjar "hoppa"
vet inte hur hon och du är i ålder,hur ni åker samt vart ni åker heller?

men enskida där du har bakändan uppböjd har ud helt klart nytta av,eftersom skidan får ett annat liv,plus du minstar riskerna för att sidan skär fel i svängen och inte hugger lika lätt.
du säger hon är medelgod åkare,beroende på farten hon åker och terräng så skulle jag nog satsa på en mjuk skida,nästan åt nybörjare helt fakitkst,eftersom om hon är en medel så kan hon utan problem handtera den skidan lättare och även göra den till "en bättre skida än det är" hur man ska kunna förklara...
sen om det är en skida med lång eller kort svängradie,skulle jag hellre välja en skida med kort svängradie,eftersom den kan du utan problem åka stort med samtidigt,och om hon väl sen vill köra kortare,slipper hon pressa ner den omödigt mycket för att få det, så mindre ansträning där.

annars små lätta saker o tänka på, formgjutna sulor gör sjukt gott för knä,rygg etc, knäskydd,vila,värme.

många faktorer som avgör,ex var ni åker,hur mycket om dagarna osv.
//max

En längre skida med inte fullt så kort svängradie!
Gör heller inget om den är något mjukare..

Spana in testet av tjej-skidor i nya "Åka SKidor"..

duckstance? eller det kanske förvärrar, inte insatt så vet inte men ni kan ju kolla upp det...

Karl_Martensson sa:
En längre skida med inte fullt så kort svängradie!
Gör heller inget om den är något mjukare..

Spana in testet av tjej-skidor i nya "Åka SKidor"..
Hur är en längre skida mer skonsam för knäna? (Förutom att radien ökar)

Instämmer med Utters inlägg i övrigt.
Vidare tror jag att skillnaden i "knävänlighet" hos skidor är ganska marginell. (Men kanske fortfarande betydande, i vissa fall)
Hade detta hänt mig själv hade jag först försäkrat mig om att jag tränar mitt knä optimalt. jag hade nog provat en ny sjukgymnast och nya träningsupplägg om jag inte kände att det gav tillräckligt resultat.
Sekundärt, skulle jag se över min teknik. Dålig teknik kan ju mångdubbla belastningen på knäna, här har man kanske mycket att hämta.
Tredje grejjen jag skulle undersöka är att jag står neutralt i pjäxorna. För att stå neutralt i pjäxorna behövs en formgjuten sula gjord av en duktig bootfitter, sen kan pjäxan behöva anpassas vidare också. Göra man detta avlastar man knän och även rygg en hel del.
Som fjärde och sista steg skulle jag ta en titt på skidorna...

Senast ändrad:
Utan att egentligen kunna nåt så kan jag berätta om min erf. ang. knäskada /skidor
6 mån efter operation så började jag .Det första var att skruva ner bindningarna från ca.9 till ca.6 . Det gjorde att jag hela tiden tänkte på att vara försiktig och framförallt " stå rätt på skidorna " dvs. tryck rakt ner i mitten . Bindningen löser inte ut av det . Inbillar mig att jag fick en mjukare å bättre teknik av det . Skidor jag kan rek. är atomic nomad crimson , passade mig bra .
Det är inga nybörjar skidor , men 18m radie ganska mjuka och vridstyva .Upplevde dom som lättåkta med bra isgrepp .
Erik

Tillbaka
Topp