skidor svårt i puder?

MrClean

Ny medlem
skidor svårt i puder?
tjena..
har åkt bräda några år nu men ska ta upp skidåkning igen.
Det känns som att skidor borde vara svårare i lössnö än snowboard.
Så min fråga är om det stämmer?
vet att detta kan ju variera från person till person..
men vill höra vad ni tycker?

skidor svårt i puder?
beror väl på hur feta skidor du har.
Klart att kommer du med ett par pist-racer med smal midja så funkar det inge vidare men med ett par fetingar med 80+ i midja ska det inte va några problem

skidor svårt i puder?
sittande skitställning?! man kommer ju fan bryta ihop å ramla rakt bakåt, blir off till gymmet å träna ben :|

skidor svårt i puder?
hallå har du sug rör till ben ..
det finns något som heter åk mycket puder (för det e ens liv) eller kanske damma av din muntin bike och dra ut och weela lite när det itne e snö....

PUDER E DET BÄSTA SOM FINNS..
ALLTSÅ ÅKER DU DET..:)

skidor svårt i puder?
jag fundera på att köpa ett par twin tip skidor inte så jätte långa..Kommer dessa vara helt värdelösa i puder?

skidor svårt i puder?
"har storleken någon betydelse?"
Lite förenklat betyder den allt. Större åkyta gör att skidorna flyter bättre, twins är ju bredare än vanliga pistskidor och flyter alltså bättre, de brukar också vara mjukare vilket gör dem lätta att åka på. Du kanske borde köpa ett par extra breda twins?
f.ö. finns det inget som är värdelöst med pudersnö och allt är lättare om det är roligt... Puder är roligt, beaucoup-roligt!

skidor svårt i puder?
Jag tycker personligen att man ska ha _ordentliga_ (läs
riktiga) skidor (90+ midja, och längd lite drygt åkarens
längd) detta gör ju att även när det börjar bli trasigt,
vindpackat, skare osv. Då är det ju bara att åka... För
ärligt, hur många dagar om året är det puder som i
filmerna? Ska dålig snö gå ut över grymma off-pist åk?

skidor svårt i puder?
ok..tack för tipset.. men jag söker mer en allround skida..
vågar inte köpa en skida som bara funkar till en sak..vet ju inte vilket jag tycker är roligast än.
fundera lite på mad trix skidorna.. är de hyffasde till det mesta?

skidor svårt i puder?
tittar man runt i lite forum som behandlar just "bra till det mesta-skidans" existens upptäcker man att den bara är ett fantasifoster.
För ganska precis 1 år sedan hade jag precis som du bestämmt mig för att åka mindre bräda och mera skidor. jag ville ha TT, jag ville åka puder och samtidigt kunna bränna pist med ett och samma par skidor. Jag köpte ett par Atomic Stomp och ett år senare ska jag köpa mitt 3:e par skidor.
-slutsatsen är som så många gånger tidigare "allroundskidan" finns inte, man måste ha flera olika skidor.
Köp begagnade skidor billigt och köp nya när du upptäckt vad du verkligen vill ha.

skidor svårt i puder?
Allroundskidan finns. De flesta skidor fungerar OK i de flesta förhållanden. Bränna pist går alldeles utmärkt med dom "feta" puderskidor jag testat. 90+ betyder inte automatiskt att skidan är kass i pist. Hyrköp och prova själv vet ja! Vissa har inte råd med flera par och då får man satsa på ett par som är "bäst när det gäller".

Tyvärr överskattade jag allroundegenskaperna hos mina 100+ skidor och railade stora hål i kanterna i vintras. Men sånt får man ta.

skidor svårt i puder?
Ok, Perka har rätt, man ska inte vara så negativ. (hänvisar till mitt tidigare inlägg) http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=15679&PHPSESSID=cb96734941dc44dd0ef95a5714115a7a#r67993 det är faktiskt kul att åka på de flesta skidor var som helst. I år verkar det dessutom komma en hel del skidor som ska förena pist- och off-pist egenskaper t.ex. Salomon Scrambler och Atomic Metron... de är iofs inte twintip:ade.

Någon som har koll på hur svårt det är att "jibba" med ett par bredare twintips?

skidor svårt i puder?
fan detta kommer bli svårt...jag tycker nämligen allt är ungäfär lika kul på skidor så jag vill itne rikta in mig på något..Men få väl köpa en skida som är lagom lång lagom bred så funka den väl lagom till lagom mkt.eller nått? =)

skidor svårt i puder?
Köp ett par Scratch BC, funkar precis överallt. E grymma i pudret men går precis lika bra att leka i parken med..

skidor svårt i puder?
ha kollat en del på head mad trix..
vet att den är mest tänkt till jibbing..
men skulle det vara skitsvårt att lära sig åka lössnö på den? förstå ju givetvis att det handlar om min tekni oxå.
men nån som har lite synpunkter på att köpa mad trix ?

skidor svårt i puder?
Enligt mig så är mad trixen för smala i midja för puder åkning. självklart funkar alla skidor i puder men har man en gång åkt på ett par riktigt feta, så vill man aldrig gå tillbaka. Säger som många andra, köp olika skidor för olika ändamål. Körde förra säsongen på ett par Stormrider DP(186) och ett par mad trix(172). (ja jag gillar hårda skidor...)
Om du är inne på mad trixen varför inte prova mojon?

skidor svårt i puder?
mojon är väl mkt dyrare?
jag har aldrig åkt på feta skidor..
har aldrig åkt skidor i puder överhuvudtaget..
så jag kommer ju inte ha nått att jämföra med..

skidor svårt i puder?
När någon frågar om det är svårt i puder ska man alltid citera Sällskapsresan II Snowroller:
-(Ole): Och poumpa! Poumpa upp och ner i vertikalen!

skidor svårt i puder?
Verkar som dom flesta här antingen säger "köp dom här" eller "Det finns inget som funkar".

Om du köper ett par lite hårdare twintips så funkar dom hyffsat till det mesta. Dom är gjord för parken - Bingo! Dom är bred nog för puder - Bingo! Dom är hårda nog för att åka i pist med relativt lite fladder - Bingo!.

Dom negativa delarna är: Dom är för hård för parken - Fan! Dom är för smal för puder - Fan!. Dom är för mjuka för pist - Fan!.

Men fördelarna väger långt över nackdelarna. Och som det låter på dig så är det inget du kommer lida särskillt mycket av...

PS: Dessa skidor finns även utan twintip. Och mad trixen sägs (har inte testat själv) vara en sånn skida du söker.

Tillbaka
Topp