Skidor till 15 årig tjej

HMariaSvensson

Ny medlem
Skidor till 15 årig tjej
Hej,

Jag har en dotter som är duktig på att åka skidor. Vi åker väldigt mycket hela familjen. Nu har hon ett par Völkl Mantra Jr 158 cm. Dock har hon blivit lång nu 170 cm, men väger fortfarande inte så mycket. Ska jag köpa ett par nya skidor till henne i år. Hon har nog nästan vuxit klart. Men är hon fortsatt för lätt för damskidor?

Jag är 172 och kör själv ett par för korta men trevliga Völkl Aura 163 cm. Dessa är ganska tunga och jag hade kanske tänkt mig något liknande till henne men tror kanske inte att hon är redo?

Hur ska jag tänka?

Tack

fredw

Aktiv medlem
Skidor till 15 årig tjej
Hej,

Jag har en dotter som är duktig på att åka skidor. Vi åker väldigt mycket hela familjen. Nu har hon ett par Völkl Mantra Jr 158 cm. Dock har hon blivit lång nu 170 cm, men väger fortfarande inte så mycket. Ska jag köpa ett par nya skidor till henne i år. Hon har nog nästan vuxit klart. Men är hon fortsatt för lätt för damskidor?

Jag är 172 och kör själv ett par för korta men trevliga Völkl Aura 163 cm. Dessa är ganska tunga och jag hade kanske tänkt mig något liknande till henne men tror kanske inte att hon är redo?

Hur ska jag tänka?

Tack
Hon är duktig. Låt henne testa dina Aura? Även om de är ngt för långa för henne. De är riktigt bra skidor med stor ”sweet spot” som kan lyfta henne vidare. Viss risk att du inte får dem tillbaka...
Eller så har hon inte vikt/benstyrka/teknik som räcker till ännu (eller så klarar hon inte längden, eller så är din årsmodell för gammal) och då kommer hon inte att gilla dem särskilt. Men hon har ändå fått en försmak på vuxenskidor.
I så fall finns det ju något ”snällare”/mjukare alternativ bland de bättre allmoutain-damskidorna som Sheeva, Black Pearl, Santa Ana mm plus en mängd andra. Kanske läge att låta henne hyra/testa olika skidor, helst litet bättre än de vanliga hyrskidorna, i denna utvecklingsfas (åkmässigt). En risk är att hon får för ”snälla” skidor som hon snabbt växer ur.

HMariaSvensson

Ny medlem
Skidor till 15 årig tjej
Hon är duktig. Låt henne testa dina Aura? Även om de är ngt för långa för henne. De är riktigt bra skidor med stor ”sweet spot” som kan lyfta henne vidare. Viss risk att du inte får dem tillbaka...
Eller så har hon inte vikt/benstyrka/teknik som räcker till ännu (eller så klarar hon inte längden, eller så är din årsmodell för gammal) och då kommer hon inte att gilla dem särskilt. Men hon har ändå fått en försmak på vuxenskidor.
I så fall finns det ju något ”snällare”/mjukare alternativ bland de bättre allmoutain-damskidorna som Sheeva, Black Pearl, Santa Ana mm plus en mängd andra. Kanske läge att låta henne hyra/testa olika skidor, helst litet bättre än de vanliga hyrskidorna, i denna utvecklingsfas (åkmässigt). En risk är att hon får för ”snälla” skidor som hon snabbt växer ur.
Tack så mycket. Yes jag låter henne testa och se vad vi gör. Det är främst hennes vikt som ännu inte matchar längden som jag är orolig för.

Skidor till 15 årig tjej
Bytte från mantra jr158 till black Crows orb förra året till min 14 åriga son han var då 165 och fick 162cm långa skidor. Ålskade dom än mer än sina gamla mantra så en bra och modern vuxenskida med lite mjuk topp funkar nog bra. Orben är en kanonskida.

RWD

Aktiv medlem
Skidor till 15 årig tjej
Hej,

Hur ska jag tänka?

Tack
Köpte ett par Völkl Kanjo 154cm (samma som Yumi) till min 15-åriga dotter förra året, 158cm /50kg funkade kanon. I år har jag kompletterat med ett par Soul 7hd som offpistskidor till henne.

fredw

Aktiv medlem
Skidor till 15 årig tjej
En relaterad fråga om alla dessa barnskidor döpta efter en del biffiga vuxenskidor... typ just Mantra Jr.
Har gissat att de är normala barnskidor av god kvalité som man kan ge till sina nybörjar-Bambivinglande barn? Namngivna efter prestigeskidor för att vi föräldrar ska känns oss stolta och hissa upp några hundralappar till? Och inte något som bara tävlingsåkande kids uppväxta på skidorter klarar att hantera? Eller?

mattiaslun

Medlem
Skidor till 15 årig tjej
Fredw, Mantra jr är en toppen skida, full wood core och full rocker, rätt styv men inte så våldsamt tung då den saknar titanal. Upplever att den är riktigt fartstabil med bra kantgrepp även på hårt underlag. I lössnö går de alldeles utmärkt och det är ju eg först där man uppskattar full rocker.. Vart går man efter den? Vi valde en till av Völkls skidor Confession jr, ganska lik men lite bredare och kanske ännu mer chargig. Denna finns i längder upptill 163. Minuset på dessa skidor är väl att de kanske inte är de lekfullaste och den långa radien gör att tempot gärna skruvas upp till vad som kan beskrivas som ohälsosamt.

RWD

Aktiv medlem
Skidor till 15 årig tjej
Fredw, Mantra jr är en toppen skida, full wood core och full rocker, rätt styv men inte så våldsamt tung då den saknar titanal. Upplever att den är riktigt fartstabil med bra kantgrepp även på hårt underlag. I lössnö går de alldeles utmärkt och det är ju eg först där man uppskattar full rocker.. Vart går man efter den? Vi valde en till av Völkls skidor Confession jr, ganska lik men lite bredare och kanske ännu mer chargig. Denna finns i längder upptill 163. Minuset på dessa skidor är väl att de kanske inte är de lekfullaste och den långa radien gör att tempot gärna skruvas upp till vad som kan beskrivas som ohälsosamt.
Min 11-åriga son kör på confession 153cm och älskar dem , lägger riktigt fina carvingsvängar med dem i pisten. Att de är fullrockade gör ju att den stora radien känns lite kortare än på pappret. Dock tycker jag att en 14-15-åring kan börja åka på lite mjukare skidor för vuxna.

HMariaSvensson

Ny medlem
Skidor till 15 årig tjej
Min 11-åriga son kör på confession 153cm och älskar dem , lägger riktigt fina carvingsvängar med dem i pisten. Att de är fullrockade gör ju att den stora radien känns lite kortare än på pappret. Dock tycker jag att en 14-15-åring kan börja åka på lite mjukare skidor för vuxna.
Köpte också en confession 153cm nu till min yngre. Har börjat titta runt efter mjukare vuxenskidor till henne.

mattiaslun

Medlem
Skidor till 15 årig tjej
Vill man fortsätta med Völkl, så har äldste sonen avverkat först 100eight i dammodell och nu BMT 109, de är också full rocker, lätta och rimligt dugliga i pist. Annat alternativ kan vara Black Crows Navis Freebird, tip rocker och klassisk camber under foten men relativt mjuka, gör att dessa kanske är ett bättre allround alternativ. Nej vi är inte sponsrade av Völkl, han rejsar på Blossom, men som hanterbara lössnöskidor är de oslagbara!

Marboh

Aktiv medlem
Skidor till 15 årig tjej
Min sambo kör qst 92 i 161. Hon är nöjd. Kör hellre dem än sina fischer my mtn 77 även om det (nästan) bara ska åkas pist.
Hon är inte så lång, dryga 160 och väger rätt lätt.
Kan vara nåt att kolla på. Brukar gå att hitta till rätt bra pris också.

Slink

Medlem
Skidor till 15 årig tjej
@HMariaSvensson Från en som redan har gjort misstaget med att gå från Mantra JR till Aura så kan jag bara säga att det slutade med frustration, tårar o hyrskidor. Finns absolut ingen anledning till att upprepa det misstaget. Aura'n är så sjukt styv i jämförelse med den väldigt roliga o mjuka Mantra JR. Din dotter kommer sannolikt att ha svårt eller mycket svårt att svänga med skidan. Vi hittade lite senare Line Pandora 172 o därefter Line Chronicle 178, båda ger samma känsla och åkglädje som den gamla men älskade Mantra JR serien som hon växte upp på.

HMariaSvensson

Ny medlem
Skidor till 15 årig tjej
@HMariaSvensson Från en som redan har gjort misstaget med att gå från Mantra JR till Aura så kan jag bara säga att det slutade med frustration, tårar o hyrskidor. Finns absolut ingen anledning till att upprepa det misstaget. Aura'n är så sjukt styv i jämförelse med den väldigt roliga o mjuka Mantra JR. Din dotter kommer sannolikt att ha svårt eller mycket svårt att svänga med skidan. Vi hittade lite senare Line Pandora 172 o därefter Line Chronicle 178, båda ger samma känsla och åkglädje som den gamla men älskade Mantra JR serien som hon växte upp på.
Antar också att Auran är för styv. Själv gillar jag det jättemycket. Har börjat titta runt och har hittat bra pris på 90eight, så jag funderar på den.

Slink

Medlem
Skidor till 15 årig tjej
Det är oklart för mig om Völkl gör någon skillnad i konstruktionen mellan Herr o Dam modellen på den serien. Men om det är samma konstruktion, bara en annan grafik på Dam så skulle jag nog fundera ett varv till på frågan... efter att snabbt ha googlat några tester utförda av "100kg grabbar" på den skidan, förvisso hittade man även någon på ~70kg men han kan ju å andra sidan vara byggd som en liten hobbit.

Men det kanske är en annan konstruktion på Dam modellen.

jarnebring

Aktiv medlem
Skidor till 15 årig tjej
Ingen skillnad på Völkl dam/herr i konstruktion. Aura=Mantra, Kendo=Kenja och Kanjo=Yumi. Bara längder som skiljer. Ska dock lägga brasklapp för de senaste, de har jag ingen koll på och det kan finnas skillnader utöver lack. Men fram till årets.

jarnebring

Aktiv medlem
Skidor till 15 årig tjej
En relaterad fråga om alla dessa barnskidor döpta efter en del biffiga vuxenskidor... typ just Mantra Jr.
Har gissat att de är normala barnskidor av god kvalité som man kan ge till sina nybörjar-Bambivinglande barn? Namngivna efter prestigeskidor för att vi föräldrar ska känns oss stolta och hissa upp några hundralappar till? Och inte något som bara tävlingsåkande kids uppväxta på skidorter klarar att hantera? Eller?
Dom funkar till alla barn. Men fram tills för några år sedan var Mantra Jr (eller Gotama Jr före 2016ish) dom enda junior-friåkningsskidorna med en riktig konstruktion av trä och med sidewall. Alla andra barnskidor var foamcore och cap. Så dom tålde lite mer och reagerade bra på riktig teknik (trors full rocker) var därför ofta ett val för race-barn. Nu finns det mycket mer att välja bland för barn.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp