Skidor till 70-åring

slasksno

Medlem
Skidor till 70-åring
Efter lite tjat har jag övertalat farsan att köpa ett par nya skidor så tar gärna emot lite tips. Han är 70år, åkt länge men feg efter en knäskada för sex år sen och tränar inget resten av året så inte mycket benmuskler. 185cm och 85kg. Åker nu på ett par Head Magnum vilket jag tycker är alldeles för tungt och smalt för hur han åker, sladdande och ganska långsamt.

Har kollat lite på Atomic Vantage 86C eller Nordica Navigator 85 men tar gärna emot fler tips!

Skidor till 70-åring
Köpte atomic redster xr till min pappa som är 73 och har två opererade knän, har inte åkt på 15år och det blev succé! Lättavängd för glidaråkning med bra kantgrepp.
Finns på Intersport till bra peng.

QRikard

Medlem
Skidor till 70-åring
Varför bredare skidor?
Gissar att han håller sig i pisten och då är det väl enklare med smalare skidor för grepp. Kanske räcker att lämna in dom på slipning och vallning för att det ska kännas som en ny skida igen.

MnO

Aktiv medlem
Skidor till 70-åring
Varför bredare skidor?
Gissar att han håller sig i pisten och då är det väl enklare med smalare skidor för grepp. Kanske räcker att lämna in dom på slipning och vallning för att det ska kännas som en ny skida igen.
Om skidorna är för smala blir det för ojämnt grepp. Det flyter på mjuka delar och bettar för mycket när det är fast och räcker inte tekniken till får man ändå inget isgrepp. En bredare skida ger ett betydligt jämnare grepp över varierat underlag även om det absoluta isgreppet är sämre för den med bra teknik.

Henric-s

Medlem
Skidor till 70-åring
Jag skulle undvika breda skidor till någon med dåliga knän eftersom det kan skapa större stress för ledband och menisk när man kör i hård pist. Finns en hel del om ämnet på nätet.
Det kan vara värt att ta en timme hos en erfarenhet skidlärare.Har din farsa åkt i många år kan det finnas både teknik som kan bli mer anpassad till dagens skidor, mindre vridande rörelser exempelvis.

Senast ändrad:

slasksno

Medlem
Skidor till 70-åring
Jag skulle undvika breda skidor till någon med dåliga knän eftersom det kan skapa större stress för ledband och menisk när man kör i hård pist. Finns en hel del om ämnet på nätet.
Det kan vara värt att ta en timme hos en erfarenhet skidlärare.Har din farsa åkt i många år kan det finnas både teknik som kan bli mer anpassad till dagens skidor, mindre vridande rörelser exempelvis.
Är tyvärr själv en erfaren skidlärare och det är inte riktigt tekniken som är problemet. Positionen är fin men orken till vertikalarbete saknas så vridet behövs, vill därför ha något lite bredare mindre vridstyvt som han lättare vrider runt. Knät känner han inte av något längre så tror inte något runt 80-90mm ska vara något problem även om det såklart är viktigt att ta hänsyn till

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp