Skidor till en 11 årig/ dvs. nästa år 12 årig tjej

smislo

Medlem
Hej,

Tänkte köpa ny skidor till min dotter, 11 år (12 i juni), 50kg, 165cm...rätt stark för sin ålder, klarar röda backar utan problem, åker svarta med respekt för branhet...

Just nu har 139cm, Blizzard Origin. De har hon kört i 3 år.

Jag har en pojke som brukar ärva skidor efter henne om det går...jag har tittat mer på unisex modeller än på riktig tjejskida...

Ville ha en skida att hon växer med samtidigt som inte skrämmer henne. Har tittat på:

Rossignol Radical 6RSX LTD TPI2 ; 162cm
Nordica Sportmachine 74 N Sport; 160cm
K2 AMP Rictor; 163cm (den jag ville ha mest, men lite rädd om hon klarar den)
Atomic Cloud 8; 163cm
Atomic Cloud 9; 163cm

Tack för hjälp!

Har själv en 13 årig flicka, min erfarenhet säger att hon växer in i en ny skida väldigt snabbt. Men tar du inte i lite i längden på skidan?

Vet ej, tanken är att börja använda skidan troligen nästa år...då växer hon väl lite till...mer är jag bekymrad av valet...K2 har jag lagt undan på Stadium för 3000:-, sista paret men måste bestäma mig snabbt...

Ett annat alternativ är ju att ta ett "mellanår" och hyra skidor, då kan ni ju prova er fram och se vad som passar, men gå till en riktig skidbutik om du väljer det altetnativet, se även till att du kan byta skidor undet hyrperioden.

Hej igen!
Jag missförstog och trodde att ni skulle iväg nu snart! Nästsa år är hon alltså 12 på sitt trettonde? Hur bred är k2 skidan i midjan? Min flicka fyller 14 i år, hon fick ett par Atomic Nomad Smoke i julklapp och jag var också rädd att jag hade tagit i för mycket, om k2 skidan är den jag tror så är den gansksa lik. Jag valde mellan dessa skidor och det var priset som fällde avgörande. Vi var i Livigno nu en vecka på sportlovet och fick åka i allt från nypistsat till 40cm nysnö. Hon hade inga som helst problem med att skidorna tvärtom.

Å andra sidan så åkte hennes kompis på sina gamla barnskidor, de åkte skiten ur oss bägge två.
.

Har du tagit med din dotter till butiken och kollat av vad hon själv vill ha?

Precis köpt skidor till min dotter, hon är visserligen 14, snart 15, men vikt och längd är ungefär det samma.
Hon/vi valde Salomon Q-lux 87 i 159cm.

Finns ju hur mycket som helst att välja på egentligen. Välj skida efter hur ni åker som mest. Pist eller Off.

Völkl Gotama jr är ett hett tips om hon är en duktig skidåkare.

Framför allt, köp nu! Billigt!

Vågar inte sätta mitt huvud på det, men skulle känna mig lugn med K2n. Min fru har samma vikt och längd som din dotter, men mycket starkare får jag gissa, och hon tyckte att dessa var i mjukaste laget när hon hyrde ett par får någon månad sedan. Svårt att tro att dessa blir för mycket för din dotter, speciellt om de skall vara några år. Så jag tror att det blir ett bra val, speciellt till det priset.

Det är priset och utbudet, därför vill jag köpa nu och inte vänta till nästa år. Vet ej om SC kommer med något extra REA eller gratis frakt inom EU. Hon egentligen ville ha igen Twin Tips men hon åker väldigt sällan off pist.

Jag körde K2 för två år sedan och för min del var dem väldigt lätt styrda utan att behöva trycka mycket jämfört med Fischer Progressor 900, vilken jag kör idag. Jag är 175cm och 73kg.

Såg nu att SC har Atomic Cloud Nine 163cm får 289€, plus har jag en rabbat på 30€, till 28/2. Den skidan är kanske 100% pist, däremot verkar att Stadiums K2 är 2011/2012 model...Inte lätt...

Vill hon inte vara med och välja själv bland ett antal vettiga alternativ du valt ut? Tänker på att man kan ju vilja välja färg/design...? Min dotter i samma ålder vill vara med och välja, samt vill ha twintip fast hon (ännu) inte åker i park och sånt särskilt mycket. Men det kanske kommer... Sonen skulle jag än mindre våga köpa åt utan att kolla med honom...

Jag har faktiskt skickat dotter till en butik som har Rossignol Experience 88 att titta på och se vad hon tycker. Det verkar att den skida skulle passa henne rätt så bra, K2 på Stadium har hag gett upp eftersom var ingen Rictor utan en Razor för 3000:- (verkar rätt gammal års modell, gissar på 2011/2012). På Stadium Outlet hade dem K2 AMP 76, om den hade varit Ti modell skulle jag kunna tänka mig ge 2500:-, det så mycket den kosta på Outlet.

Synd att Atomic Cloud 9 är rena pist skida annars för 2500:-, vad den kostar idag på Team Sportia, är helt OK.

Försätter leta. Vad jobbigt när man bor i Skåne och kan inte pröva några skidor, Hestra också har stäng för säsongen.

Dotter tyckte om Rossignol Experience 88 , visuellt. Hon undrade om bredden på skidan. Den är betydligt breddare än allt hon åkt...frågan är vad detta innebär i prekatiken? Kan någon kunnig svara på detta? 88mm jämfört med vanligt ca 76mm?

Ge det en åkdag så märks ingen skillnad. Det som sker i början är att man kan bli lite off i balansen i början på sväng.

Inte bättre att släppa fokus på vuxenskidor och satsa på något med en 11-åring som målgrupp?

Det går åt det hållet, det verkade att jag tänkte mer på mig än till min dotter som skulle använda dem..

Det blev Fischer Motive 76 PR 13/14 + RS 11PR, 161cm från SC för 279€. Tack alla för input.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp