Skidor till flickvän. Pist med lite puder?

Maertie

Medlem
Hej

Skulle behöva lite hjälp med att hitta ett par skidor till tjejen. Hon åker bra, ingen expert, men som en person som åkt en vecka eller två, per år i massa år, gör. Jag hade tänkt försökt tvinga ut henne lite utanför pisten, men troligen kommer den mesta åkningen ske i pisten ändå. Men någonting som man kan flyta lite på snön på ändå om man åker ut i pudret, och som duger i pisten. Hyfsat snälla och lättåkta bör de vara.
Hon är 182 och 76kg.
Priset hellre lågt än högt, skida + binding typ 4-6k. Mindre är självklart ok!

Några ideer? Tänkte spana runt lite på rean i veckan.

Senast ändrad:
Det finns väl inga pistskidor för en medelgod åkare som ”Flyter bra” i puder.
Köp henne ett par lättåkta bra Allmountainskidor med prio på pist. Sen kan du fortsätta drömma om att hon vill åka vid sidan och flyta runt i puder.
Vill man nu det så köper man freerideskidor som funkar hyfsat i pisten. Det är faktiskt enklare än tvärt om.

Senast ändrad:
Tips, Salomon QST 99 Lumen (dammodellen).
Freeride skidor som är lättåkta och skär svängar fint i pist. Lättsvängda i låg fart, samtidigt som de tål att köra fort på.

Senast ändrad:
Som dam kan du generellt plocka bort en cm i bredden, hitta något kring 85-93 så blir det en bra mix för hennes del. Ta inte för breda. Där finns både atomic maven och k2 mindbendler som bra damskidor.

Tips, Salomon QST 99 Lumen (dammodellen).
Freeride skidor som är lättåkta och skär svängar fint i pist. Lättsvängda i låg fart, samtidigt som de tål att köra fort på.
Har spanat lite på den modellen faktiskt! Får läsa på lite mer om den..

Faction CT 2.0 2021. Kom upp en i köp och sälj här på sidan, verkar fungera rätt bra i pist också om man läser lite, även om ändamålet kanske inte är gjort för det. Tankar kring dom skidorna?

DPS Zelda 106 Foundation hittade jag till hyfsat pris också, men kanske blir i bredaste laget..?

Vad vill man ha för längd på en all mountain skida, relativt mot en själv?

Jag åker själv bräda så håller precis på att sätta mig in i skid-djungeln :)

Har spanat lite på den modellen faktiskt! Får läsa på lite mer om den..

Vad vill man ha för längd på en all mountain skida, relativt mot en själv?
Ca 10 cm längre än en pistskida ungefär, om man vill att den ska bära bra i lössnön. De är lättsvängda ändå.
Jag kör på 181 cm (179cm och 79 kg) och upplever dem aldrig som "långa".

OBS!
QST 99 (herrmodell) finns inte mer, de är ersatta av QST 98 som är en annan typ av skida.
QST 99 Lumen (dammodellen) är fortfarande samma skida. Det är dessutom exakt samma skida som herrmodellen QST 99, bara färgen som skiljer.
Om din fru är medelgod och uppåt som skidåkare, så kan det inte gå fel.
1647202898919.png

Din tjej har nästintill exakt samma bodystats som min haha! Samt samma mängd skidåkning fram tills nu då de blivit en del mer.

Hon åker på ett par Black Diamond Impulse 98 på 175 längd och hon åker 80-90% pist och resterande offpist, hon är supernöjd! På dom sitter dock ett par Marker Tour rambindningar.

Instämmer i allt ovan. Beror litet på vilka ambitioner hon har. De här kanske, möjligen är 169 aningen kort iofs...

Det finns litet stadigare skidor, t ex Völkl Kenja (som just nu står på vår funderar-lista). Jag tror också att 85-95 mm i midjan kan vara lagom, om man bara ska ett par skidor.

(Snälla Maerti säg oss att du är en genuin person... ;-) Vi har haft en evighetstråd här nyss som fick en del av oss att börja undra om någon med oss skämtade aprillo!)

Senast ändrad:
Instämmer i allt ovan. Beror litet på vilka ambitioner hon har. De här kanske, möjligen är 169 aningen kort iofs...

Det finns litet stadigare skidor, t ex Völkl Kenja (som just nu står på vår funderar-lista). Jag tror också att 85-95 mm i midjan kan vara lagom, om man bara ska ett par skidor.

(Snälla Maerti säg oss att du är en genuin person... ;-) Vi har haft en evighetstråd här nyss som fick en del av oss att börja undra om någon med oss skämtade aprillo!)
Jag är en genuin person, haha. Är det nåt jag missat? Har jag gjort bort mig?
Förklara gärna 😅

Men tackar för förslagen!

Jag köpte ett par Blizzard Sheeva 10 till frun. Nu använder hon sina pistskidor ganska sällan då dessa uppenbarligen funkar till det mesta. Däremot kanske 10 är för bred i ditt fall så 9 skulle passa bra. Ser att den finns på hyggliga priser. Nu kan man notera att vi åker lite mer utanför än vad du beskriver.

Senast ändrad:
Min tjej är lite i samma sits när det kommer till åkning, hon testade för första gången för några veckor sedan Atomic Vantage 97c, när hon började åka på dom så var hon inte överförtjust jämfört med hennes rena pistskidor, men i slutet av första dagen hade hon kommit underfund med känslan, när hon nu förra helgen satte på sig sina gamla pistskidor, så ville hon hällre ha Vantagen, även i pisten.

Tillbaka
Topp